Droga ekspresowa S-8

2009-04-07 17:28

Budowa drogi ekspresowej S-8 na odcinku od Konotopy do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie jest uważana za jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Budowany odcinek umożliwi połączenie projektowanej trasy A2, wprowadzonej do Warszawy z kierunku zachodniego z istniejącą trasą Armii Krajowej.

Inwestycję realizuje Konsorcjum czterech firm:

Umowa z inwestorem – Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad została podpisana 22 stycznia 2008 roku. Prace rozpoczęły się niespełna miesiąc później, 19 lutego tego samego roku.
Budowany odcinek ma 10,4 km długości. Koszt budowy oszacowano na 2 149 235 184,89 zł brutto. Zakończenie realizacji inwestycji zaplanowano na połowę grudnia 2010 roku.
Początek drogi ekspresowej S-8 rozpoczyna się w Konotopie – podwarszawskiej miejscowości, do której zostanie doprowadzona autostrada A2. Dalej droga prowadzi przez Jawczyce, Mory, Chrzanów, Blizne Łaszczyńskiego, Górce, następnie przez kompleks ogródków działkowych w rejonie ul. Dywizjonu 303 i korytarz pomiędzy terenami wojskowymi i Lasem na Kole. W trasę Armii Krajowej S-8 włączy się na węźle Prymasa Tysiąclecia, w rejonie ul. Powązkowskiej.
Budowa S-8 to duże i trudne przedsięwzięcie; w wielu miejscach droga będzie przebiegała przez tereny gęstej zabudowy. Wykonawca wybrał takie technologie i metody pracy, które zminimalizują uciążliwości związane z realizacją inwestycji.
Trzy odcinki drogi ekspresowej – o łącznej długości ok. 2,6 km – będą zagłębione poniżej poziomu wód gruntowych i poprowadzone w ścianach szczelinowych z płytą denną.

W ramach kontraktu Konsorcjum wykona następujące prace:

  • przebudowa i zabezpieczenie urządzeń sieciowych-kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, energetycznych, telekomunikacyjnych i ciepłowniczych,
  • przebudowa i dostosowanie istniejących ulic do nowego układu drogowego,
  • budowa dróg dojazdowych (o łącznej długości około 11,7 km),
  • budowa węzłów komunikacyjnych:
    • Mory – bezkolizyjny węzeł typu „półkoniczyna”, jezdnie główne w poziomie +1, pozostałe relacje w poziomie ulicy Poznańskiej,
    • Warszawska – bezkolizyjny węzeł typu „karo”, jezdnie główne w poziomie -1, pozostałe relacje w poziomie ulicy Warszawskiej,
    • Lazurowa – bezkolizyjny węzeł typu „karo”, jezdnie główne w poziomie -1, pozostałe relacje w poziomie ulicy Lazurowej, z bezkolizyjnym przecięciem bocznicy do Huty ArcelorMittal Warszawa w poziomie +1,
    • Prymasa Tysiąclecia – bezkolizyjny węzeł z Al. Prymasa Tysiąclecia, jezdnie główne w poziomie 0.
  • ·budowa obiektów inżynierskich, takich jak: wiadukty nad torami PKP (pięć), wiadukty nad drogami – (19), wiadukt kolejowy bocznicy do huty ArcelorMittal Warszawa, tunele, przejazdy pod drogami i kładki rowerowo – piesze, 150 tys. m.kw. ścian szczelinowych, zbiorniki retencyjne (pięć) i 16 odcinków ścian oporowych,
  • wykonanie odwodnienia powierzchniowego z odprowadzeniem do rowów otwartych i zbiorników retencyjno-infiltrujących oraz odwodnienia z odprowadzeniem do kanalizacji deszczowej,
  • wykonanie oświetlenia na całym odcinku drogi ekspresowej,
  • budowa torowisk tramwajowych wraz z trakcjami elektrycznymi,
  • przebudowa sieci trakcyjnych kolejowych,
  • wykonanie oznakowania i instalacji urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (systemów sygnalizacji świetlnej na ośmiu skrzyżowaniach) oraz barier ochronnych,
  • wykonanie urządzeń związanych z ochroną środowiska: ekranów akustycznych, urządzeń podczyszczających wody deszczowe spływające z jezdni, nasadzeń zieleni

Parametry techniczne drogi S-8:

  • klasa drogi – S,
  • funkcja – droga ekspresowa S-8,
  • prędkość projektowa Vp=80 km/h,
  • prędkość miarodajna – Vm=100 km/h,
  • jezdnie – dwie jezdnie po trzy pasy ruchu o szerokości po 3,5 m i pasy awaryjne o szerokości po 2,5 m,
  • pasy włączenia/ wyłączenia – szerokość 3,5 m i opaska 1 m,
  • pas dzielący – szerokość 4 m,
  • pobocza – przekrój poza miastem – 1,25 m lub 1,80 m w przypadku usytuowania latarń po obu stronach drogi,
  • korona drogi – 33,5 ÷ 38 m,
  • kategoria ruchu – KR6,
  • obciążenia – 115 kN/oś (do 20 proc. udziału pojazdów o nacisku osi 115 kN).

Konstrukcja nawierzchni:

  • warstwa ścieralna SMA 0/9,6 – 4 cm,
  • warstwa wiążąca z betonu asfaltowego 0/20 - 9 cm,
  • podbudowa (zasadnicza) z betonu asfaltowego układana w dwóch warstwach – (9 i 10 cm) – 19 cm,
  • podbudowa pomocnicza z kruszywa stabilizowanego mechanicznie – 20 cm,
  • górna warstwa mrozochronna z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie CBR = 40, pełniąca również rolę warstwy technologicznej – 10 cm,
  • dolna warstwa mrozochronna z kruszywa naturalnego ok. > 8 m/dobę – minimalna grubość 15 cm,
  • łączna grubość nawierzchni – 77 cm.

Wykonawcy poszczególnych odcinków:

  • od km 1+099 do km 6+000 - Warbud SA
  • od km 6+000 do km 7+100 - Mostostal Warszawa SA
  • od km 7+100 do km 8+700 - Budimex Dromex SA
  • od km 8+700 do km 11+477 - Strabag Sp. z o.o.

Zakres prac Budimex Dromex SA
Zakres prac Strabag sp. z o.o.
Zakres prac Mostostal Warszawa SA
Zakres prac Warbud SA

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej