Buduje się most na Odrze

2009-06-18 17:54
Most na Odrze
Autor: Mostostal Warszawa Podczas usuwania drzew Lasu Pilczyckiego natknieto się na siedliska owadów chronionych, takich jak kozioróg dębosz i pachnica dębowa. Zasiedlone drzewa można było usuwać tylko w ściśle określonym czasie i w specjalny sposób. Pnie po wycięciu musiały być poukładane w stożkowe pryzmy, które gwarantowały przetrwanie siedlisk owadów.

Przeprawa przez rzekę Odrę w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia to największy most podwieszany w kraju. Będzie to także jeden z największych obiektów na świecie z betonowym ustrojem nośnym zawieszonym na pojedynczym pylonie.

Szczególnie istotną rzeczą, podczas przygotowania terenu pod budowę, było przerzucenie stalowego mostu tymczasowego przez Odrę o długości 100 metrów. Bez niego nie byłoby możliwe dostarczenie na wyspę Rędzin ani ciężkiego sprzętu, ani materiałów potrzebnych do budowy pylonu, czyli głównej podpory mostu.

"Trasa mostu i estakad przebiega przez rozległe tereny zalewowe, co powoduje naturalne problemy z wysokim poziomem wód gruntowych. Na szczęście, do tej pory, nie mieliśmy kłopotów, które w sposób szczególny utrudniałyby nam prowadzenie prac. Natomiast sama lokalizacja ma zasadniczy wpływ na sposób posadowienia konstrukcji mostu i estakad. Szczególnie, kiedy jest to obiekt o tak ogromnych gabarytach i ciężarze własnym. Z tego powodu w pierwszej fazie budowy, którą w większości mamy już za sobą, wykonywane były prace palowe. Na całej, ponad 1,5 km długości mostu, pod każdą z 25 podpór, wykonaliśmy po kilkadziesiąt pali. Wyjątkiem jest pylon posadowiony na 160 palach. Dla całego obiektu zainstalowaliśmy łącznie ok. 30 km bieżących pali o różnej średnicy. W korycie Odry konstrukcje podpór tymczasowych stanowią wbite w dno stalowe rury." - mówił Jerzy Skowron, dyrektor budowy Mostu przed Odrę.

Most na Odrze
Autor: Mostostal Warszawa
Most na Odrze
Autor: Mostostal Warszawa Część jezdna konstrukcji będzie realizowana równolegle z dwóch stanowisk nasuwania, jednego na prawym i drugiego na lewym brzegu rzeki

Budowa mostu jest podzielona na trzy zespoły: estakadę E-I (zachodnią), E-III (wschodnią) oraz most główny. Aktualnie na placu budowy pracuje około 300 osób, natomiast w szczytowym okresie, kiedy montowane będą elementy wyposażenia, liczba ta zdecydowanie wrośnie.

Spód konstrukcji mostu wznosił się będzie 15,5 m nad poziomem najwyższej wody żeglownej rzeki. W trakcie eksploatacji konstrukcja mostu będzie monitorowana za pomocą zestawu elektronicznych czujników sprzężonych z systemem komputerowym, który będzie czuwał nad bezpieczeństwem całego ustroju.

  • Wysokość pylonu: 122 m
  • Długość mostu głównego: 612 m
  • Długość przęseł mostu głównego: 50 m / 256 m / 256 m / 50 m
  • Długość estakad dojazdowych: prawobrzeżna – 520 m , lewobrzeżna – 610 m
  • Całkowita długość obiektu: 1 742 m
  • Całkowita szerokość obiektu: 48,55 m
  • Ilość want: 80 par

Ustrój nośny mostu stanowią dwie oddzielne konstrukcje, każda pod jedną jezdnię autostrady, o szerokości 19,24 m dla poszczególnej nitki (po trzy pasy w każdą stronę + pas awaryjny).
Do budowy mostu zostanie zużyte 180 000 ton stali oraz 110 000 m3 betonu.
Inwestorem przedsięwzięcia jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział we Wrocławiu, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A. – lider, Acciona Infraestructuras S.A.partner.
Wartość kontraktu to niespełna 577 mln zł. Inwestycja powstanie do listopada 2010 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej