Buduje się most na Odrze

2009-06-18 17:54
Most na Odrze
Autor: Mostostal Warszawa Podczas usuwania drzew Lasu Pilczyckiego natknieto się na siedliska owadów chronionych, takich jak kozioróg dębosz i pachnica dębowa. Zasiedlone drzewa można było usuwać tylko w ściśle określonym czasie i w specjalny sposób. Pnie po wycięciu musiały być poukładane w stożkowe pryzmy, które gwarantowały przetrwanie siedlisk owadów.

Przeprawa przez rzekę Odrę w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia to największy most podwieszany w kraju. Będzie to także jeden z największych obiektów na świecie z betonowym ustrojem nośnym zawieszonym na pojedynczym pylonie.

Szczególnie istotną rzeczą, podczas przygotowania terenu pod budowę, było przerzucenie stalowego mostu tymczasowego przez Odrę o długości 100 metrów. Bez niego nie byłoby możliwe dostarczenie na wyspę Rędzin ani ciężkiego sprzętu, ani materiałów potrzebnych do budowy pylonu, czyli głównej podpory mostu.

"Trasa mostu i estakad przebiega przez rozległe tereny zalewowe, co powoduje naturalne problemy z wysokim poziomem wód gruntowych. Na szczęście, do tej pory, nie mieliśmy kłopotów, które w sposób szczególny utrudniałyby nam prowadzenie prac. Natomiast sama lokalizacja ma zasadniczy wpływ na sposób posadowienia konstrukcji mostu i estakad. Szczególnie, kiedy jest to obiekt o tak ogromnych gabarytach i ciężarze własnym. Z tego powodu w pierwszej fazie budowy, którą w większości mamy już za sobą, wykonywane były prace palowe. Na całej, ponad 1,5 km długości mostu, pod każdą z 25 podpór, wykonaliśmy po kilkadziesiąt pali. Wyjątkiem jest pylon posadowiony na 160 palach. Dla całego obiektu zainstalowaliśmy łącznie ok. 30 km bieżących pali o różnej średnicy. W korycie Odry konstrukcje podpór tymczasowych stanowią wbite w dno stalowe rury." - mówił Jerzy Skowron, dyrektor budowy Mostu przed Odrę.

Most na Odrze
Autor: Mostostal Warszawa
Most na Odrze
Autor: Mostostal Warszawa Część jezdna konstrukcji będzie realizowana równolegle z dwóch stanowisk nasuwania, jednego na prawym i drugiego na lewym brzegu rzeki

Budowa mostu jest podzielona na trzy zespoły: estakadę E-I (zachodnią), E-III (wschodnią) oraz most główny. Aktualnie na placu budowy pracuje około 300 osób, natomiast w szczytowym okresie, kiedy montowane będą elementy wyposażenia, liczba ta zdecydowanie wrośnie.

Spód konstrukcji mostu wznosił się będzie 15,5 m nad poziomem najwyższej wody żeglownej rzeki. W trakcie eksploatacji konstrukcja mostu będzie monitorowana za pomocą zestawu elektronicznych czujników sprzężonych z systemem komputerowym, który będzie czuwał nad bezpieczeństwem całego ustroju.

  • Wysokość pylonu: 122 m
  • Długość mostu głównego: 612 m
  • Długość przęseł mostu głównego: 50 m / 256 m / 256 m / 50 m
  • Długość estakad dojazdowych: prawobrzeżna – 520 m , lewobrzeżna – 610 m
  • Całkowita długość obiektu: 1 742 m
  • Całkowita szerokość obiektu: 48,55 m
  • Ilość want: 80 par

Ustrój nośny mostu stanowią dwie oddzielne konstrukcje, każda pod jedną jezdnię autostrady, o szerokości 19,24 m dla poszczególnej nitki (po trzy pasy w każdą stronę + pas awaryjny).
Do budowy mostu zostanie zużyte 180 000 ton stali oraz 110 000 m3 betonu.
Inwestorem przedsięwzięcia jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział we Wrocławiu, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm: Mostostal Warszawa S.A. – lider, Acciona Infraestructuras S.A.partner.
Wartość kontraktu to niespełna 577 mln zł. Inwestycja powstanie do listopada 2010 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej