Aleja 29 Listopada Kraków - trasa już otwarta! Główna droga wylotowa z Krakowa do Warszawy oddana do użytku

2023-12-29 11:58

Remont trwający od ponad czterech lat utrudniał życie nie tylko kierowcom. Znikną wreszcie gigantyczne korki na wjeździe i wyjeździe z Krakowa. Odnowiona i poszerzona Aleja 29 Listopada będzie nareszcie drogową wizytówką miasta na miarę XXI w.

Spis treści

  1. Aleja 29 Listopada to część głównej europejskiej trasy
  2. Jest szeroko i bezpiecznie na drodze wylotowej z Krakowa
  3. Aleja 29 Listopada Kraków - galeria zdjęć
  4. Nową Aleją 29 Listopada już jeżdżą samochody
To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Aleja 29 Listopada to główna droga wylotowa z Krakowa w kierunku północnym. Spełniała swoje zadania w XX w., ale nie mogła już podołać współczesnemu natężeniu ruchu samochodów. To nie tylko tysiące jadących tranzytem przez miasto samochodów, ciężarówek i autobusów, ale także ruch lokalny w kierunku pobliskich dużych dzielnic mieszkaniowych i gęsto zabudowanych przedmieść i wsi-sypialni w sąsiedztwie granic miasta.

Aleja 29 Listopada to część głównej europejskiej trasy

Krakowska Aleja 29 Listopada jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem samochodowym dróg w Polsce. To wciąż odcinek ważnej europejskiej trasy E77, przynajmniej do czasu zakończenia budowy północnej obwodnicy Krakowa i nowego wylotu trasy szybkiego ruchu S7, która kończy się na razie na terenie Nowej Huty. Straci na znaczeniu po oddaniu do użytku tych ważnych arterii, ale przyczyni się do poprawy lokalnej komunikacji w północnej, wciąż rozbudowującej się północnej części Krakowa i mieszkaniowych przedmieść i podkrakowskich wsi.

Rozbudowa drogi wplata się w szereg inwestycji drogowych i komunikacyjnych w północnych dzielnicach Górka Narodowa, Prądnik Biały i Prądnik Czerwony. W sąsiedztwie alei kończy się budowa nowoczesnej pętli tramwajowej Górka Narodowa, która ma stać się głównym węzłem przesiadkowym w tej części Krakowa. W budynku pętli jest także dwukondygnacyjny parking. Obok wzdłuż linii tramwajowej wytyczona została nowa ulica, która połączy Aleję 29 Listopada z osiedlami na Górce Narodowej.

Jest szeroko i bezpiecznie na drodze wylotowej z Krakowa

Alei 29 Listopada nie można było wyłączyć z ruchu w trakcie rozbudowy. Dodatkową trudnością była bardzo gęsta zabudowa, co uniemożliwiało wykonywanie dodatkowych czynnych na czas remontów pasów ruchu. Prace budowlane trzeba było prowadzić na dostępnej niewielkiej szerokości drogi. To spowodowało tak długi ponad czteroletni okres budowy. Efekt jednak jest imponujący.

Nowy dwujezdniowy odcinek Alei 29 Listopada ma 2,6 km. Na całym odcinku obu jezdni są po dwa pasy ruchu, a także osobne pasy dla autobusów i ruchu lokalnego, a przy skrzyżowaniach także dodatkowe pasy do skrętów. Po obu stronach jezdni wybudowane zostały szerokie chodniki dla pieszych oraz ścieżki rowerowe. W miejscach, gdzie do ulicy przylega zabudowa mieszkaniowa zamontowano ekrany akustyczne. Tam gdzie było to możliwe strefy ruchu kołowego i pieszo-rowerowego odgradzają pasy zieleni obsadzone drzewami. Wszystkie skrzyżowania na całym odcinku są wyposażone w sygnalizację świetlną.

Zlikwidowane zostały wąskie przejazdy pod dwoma wiaduktami kolejowymi. Wymagało to całkowitej przebudowy obu przepraw, a poszerzony wiadukt linii kolejowej nr 8 z Krakowa do Warszawy Zachodniej zyskał całkiem nowy wygląd.

Przebudowaną Aleję 29 Listopada kończy na granicy miasta wielkie rondo nad północną obwodnicą Krakowa. Na razie można stąd kontynuować tylko jazdę tylko na północ odcinkiem dawnej drogi krajowej nr 7 przez Węgrzce, Michałowice do fragmentu drogi S7 Widoma – Szczepanowice. Po oddaniu do użytku obwodnicy z ronda będą prowadziły na nią wygodne, poprowadzone szerokimi łukami bezpieczne zjazdy, m.in. do budowanego podkrakowskiego odcinka trasy S7, który będzie nową trasą wylotową na Warszawę.

Aleja 29 Listopada Kraków - galeria zdjęć

Nową Aleją 29 Listopada już jeżdżą samochody

Po czteroletniej rozbudowie 29 grudnia została oddana do użytku główna trasa wylotowa z Krakowa w kierunku Warszawy. Prace jednak wciąż trwają. Wciąż jest sporo do zrobienia na chodnikach, szczególnie w rejonie skrzyżowań. Trwają końcowe prace przy instalacjach w sąsiedztwie jezdni i prace brukarskie na chodnikach i zjazdach. Wiele miejsc w sąsiedztwie ulicy wymaga też solidnego sprzątania. Z pewnością przez pewien czas należy się liczyć jeszcze z ograniczeniami: zwężeniami, ograniczeniami prędkości i innymi trudnościami.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej