Myjnia automatyczna. Mostostal wybuduje proekologiczną myjnię dla PKP Intercity

2020-10-14 9:58
Myjnia automatyczna
Autor: PKP Intercity Wizualizacja myjni automatycznej w Warszawie

Myjnia automatyczna PKP Intercity we Wrocławiu to już druga inwestycja przewoźnika. Pierwsza powstaje w Warszawie na bocznicy Warszawa-Grochów. Obie inicjatywy mają spełniać najwyższe standardy ekologiczne. Dowiedz się więcej o proekologicznych działaniach PKP Intercity.

Spis treści

  1. Ekologiczne rozwiązania w myjni automatycznej PKP Intercity
  2. Myjnia automatyczna we Wrocławiu w liczbach
  3. Pierwsza myjnia automatyczna PKP Intercity w Warszawie
  4. Myjnie automatyczne oszczędność wody
  5. To początek inwestycji w myjnie automatyczne
  6. Tak wygląda mycie pociągów w myjni automatycznej
  7. Ekologiczne projekty PKP Intercity

Proekologiczną myjnię automatyczną we Wrocławiu wybuduje Mostostal Warszawa. 29 września 2020 została podpisana umowa na zaprojektowanie i wybudowanie obiektu. Jej wartość przekracza 34 mln zł brutto.

Ekologiczne rozwiązania w myjni automatycznej PKP Intercity

Myjnia automatyczna będzie obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Wyposażona będzie w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie raz użytej wody. Inwestycja jest zaprojektowana z myślą oszczędnego zużycia wody (65% wody w obiegu zamkniętym).

Hala myjni będzie mieć długość ok. 200 metrów oraz zostanie wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku. Hala wyposażona będzie w system zbierania deszczówki i stanowisko do zabezpieczenia taboru przed oblodzeniem.

Uruchomienie myjni automatycznej zastąpi ręczne mycie taboru, a także skróci czas mycia składów, a także wprowadzi wysoki standard utrzymania czystości pociągów. Przebudowa obiektu na myjnię całoroczną pozwoli na mycie taboru niezależnie od temperatury powietrza i warunków zewnętrznych.

Kolej, dzięki zastosowaniu wielu ekologicznych rozwiązań, doskonale wpisuje się w koncepcję zrównoważonego rozwoju. Umowa na budowę automatycznej myjni we Wrocławiu to jeden z wielu elementów naszego wieloletniego programu inwestycyjnego, który zakłada m.in. modernizacje zapleczy technicznych w duchu rozwiązań proekologicznych. Takie inwestycje potwierdzają, że kolej to zielony transport przyszłości – mówi Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

Myjnia automatyczna we Wrocławiu w liczbach

  • Wartość umowy: 34,18 mln zł brutto
  • Długość hali myjni: 200 m
  • Termin realizacji: 36 miesięcy od daty podpisania umowy
  • Okres gwarancji na wykonane roboty: 36 miesięcy
  • Okres gwarancji na zastosowane materiały i urządzenia: od 36 do 60 miesięcy
  • Okres gwarancji na wydajność modułów fotowoltaicznych: 25 lat

Pierwsza myjnia automatyczna PKP Intercity w Warszawie

Przypomnijmy, że w 2019 roku PKP Intercity zawarło umowę z Przedsiębiorstwem Agat S.A. na dostawę urządzenia myjącego do taboru kolejowego wraz z przystosowaniem istniejącego obiektu na bocznicy Warszawa-Grochów. To pierwszy etap proekologicznego przedsięwzięcia PKP Intercity. Wartość umowy wyniosła 7,4 mln zł.

PKP Intercity 30 września 2020 zawarło umowę z Przedsiębiorstwem Budowlano Projektowym Fraktal Marta Kupczak na zabudowę hali dla istniejącego stanowiska mycia na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów, które w połowie 2021 roku, w ramach umowy z Przedsiębiorstwem Agat będzie wyposażone w urządzenia myjące i infrastrukturę towarzyszącą.

Do zadań firmy Agat należy dostawa i montaż urządzeń myjących dla stanowiska mycia taboru kolejowego, wykonanie nawierzchni peronu, uszczelnienie torowiska oraz budowa fundamentu portalu myjącego. Firma Agat zobowiązana została też do wykonania projektu wewnętrznej linii zasilającej w energię elektryczną.

Dodatkowy zakres prac budowlanych realizowanych przez Przedsiębiorstwo Fraktal obejmuje wykonanie ścian, wymianę powierzchni dachowej, ocieplenie obiektu wełną mineralną, wstawienie bram wjazdowych, wykonanie instalacji cieplnej i wentylacyjnej.

Wykonana jest już nowa nawierzchnia peronu roboczego, odwodnienie, a w trakcie wymiany są płyty uszczelnienia torowiska.

Poniżej wizualizacje inwestycji.

Myjnie automatyczne oszczędność wody

Obie inwestycje zostały zaprojektowane z myślą o oszczędnym zużyciu wody i wykorzystaniu obiegu zamkniętego. Ponadto automatyczne dozowanie zmniejszy ilość wykorzystywanych do mycia taboru środków czyszczących. Myjnie zostaną wyposażone w samojezdne portale ramowe, wykonujące mycie równocześnie wzdłuż stojącego na stanowisku pociągu. Zastosowane urządzenia będą rozpoznawać kształt pudła w celu najlepszego ustawienia szczotek i optymalnego doboru poszczególnych parametrów procesu mycia. Ponadto funkcja mycia codziennego (szybkiego) umożliwi wykonanie czyszczenia na składzie przejeżdżającym z minimalną prędkością przez stanowisko mycia. Takie rozwiązanie umożliwi optymalne wykorzystanie obiektów i zgodnie z konkretnymi potrzebami przewoźnika w zakresie utrzymania taboru. W myjniach zaplanowano również możliwość wykonania kompleksowej usługi czyszczenia wnętrza pociągu.

To początek inwestycji w myjnie automatyczne

PKP Intercity dodaje, że to dopiero dwie z zaplanowanych 7 nowoczesnych myjni automatycznych, w które zostaną wyposażone stacje postojowe w ramach wartego 7 mld zł programu inwestycyjnego przewoźnika. Zakres prac przewidzianych do realizacji w ramach I etapu jest uwzględniony w podpisanej przez PKP Intercity Umowie o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności UE, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dla zadania „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na jego realizację z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w 2018 roku. Wartość dofinansowania inwestycji ze środków UE wyniesie prawie 980 tys. zł.

Tak wygląda mycie pociągów w myjni automatycznej

Tak wygląda mycie Szybkiej Kolei Miejskiej w nowoczesnej i ekologicznej myjni, znajdującej się terenie na Bocznicy Kolejowej Warszawa-Wola, czyli dawnej stacji techniczno-postojowej Warszawa Szczęśliwice.

Ekologiczne projekty PKP Intercity

Nowa myjnia to nie jedyny proekologiczny projekt PKP Intercity przewidziany na najbliższe lata. W ramach programu inwestycyjnego przewoźnika do 2023 roku, obejmującego modernizację i przebudowę bocznic kolejowych, zaplanowano ponad 100 inwestycji na kwotę ponad 739,5 mln złotych. Wiele z nich uwzględnia aspekty środowiskowe i ma przynieść korzyść m.in. w postaci mniejszej emisji spalin, hałasu i substancji szkodliwych. Zielone inwestycje PKP Intercity widać też na torach. Zmodernizowane lokomotywy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160 posiadają silniki spełniające nowe normy emisji spalin, pociągi Pendolino, PesaDART i FLIRT3 zbudowano z ekologicznych, podlegających recyclingowi materiałów, a wyposażone w system odzyskiwania energii pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej