Koncern Hutchison otworzył w Gdyni terminal kontenerowy
Właściciel otwartego 17 czerwca 2006 r. Gdynia Container Terminal to światowy lider w branży. Obecnie przez nabrzeża kontrolowane przez Hutchison International Port Holdings Limited (HPH) przechodzi co siódmy kontener na świecie. Hutchison, który siedzibę ma w Hongkongu, jest operatorem przeładunku na 247 nabrzeżach w 42 portach.
Przed dwoma laty (na wieść o rozpoczęciu budowy autostrady A1 i przyznaniu Gdyni europejskich pieniędzy na dokończenie Trasy Kwiatkowskiego) koncern kupił gdyński terminal cargo Wolny Obszar Gospodarczy z zamiarem zbudowania nowego terminalu kontenerowego. W jego powstanie HPH zainwestował kilkadziesiąt milionów dolarów.
Port w Gdyni
W pod koniec czerwca 2006 zakończono pierwszy etap inwestycji. Na miejscu wyburzonych starych obiektów urządzono trzyhektarowy plac na składowanie kontenerów. Przygotowano nabrzeże i wyposażono je w niezbędny sprzęt: suwnice placowe, suwnicę nabrzeżową, żuraw, ciągniki i naczepy. Gotowa jest także nowa bocznica kolejowa, drogi dojazdowe i bramy. Zatrudnienie w GTC znajdzie 110 osób, ale będzie ono rosło wraz z rozwojem firmy. Obecne zdolności przeładunkowe GCT określa się na 150 tys. TEU.
Nowy terminal jest położony przy nabrzeżu Bułgarskim w basenie VIII Portu Gdynia. W ciągu kilku miesięcy z zapuszczonych terenów stoczniowych powstał nowoczesny plac przeładunkowy. Przyszłoroczne plany GCT zakładają rozbudowę placu kontenerowego (wojewoda pomorski właśnie przekazał pozwolenie na budowę drugiego etapu inwestycji), zakup kolejnych urządzeń do przeładunku i podwojenie liczby obsługiwanych kontenerów. W latach 2006 - 2008 zrealizowany zostanie drugi etap inwestycji. Po jego zakończeniu terminal będzie zajmował powierzchnię 15 ha, zaś moce przeładunkowe wyniosą 500 tysięcy kontenerów rocznie.