Za ile będzie przebudowany Most Grota-Roweckiego?

2013-02-20 16:24
Most Grota
Autor: Mariusz Grzelak se.pl Za ile będzie przebudowany Most Grota?

Znane są już oferty, jakie pięć konsorcjów i jedna firma złożyły na przebudowę Mostu Grota-Roweckiego. Ciekawe, czy mimo głosów rozsądku wielu ekspertów, znowu zwycięży najtańsza - i może wcale nie najlepsza - oferta, chociaż jej wartość to niewiele ponad połowa szacunków kosztorysu inwestorskiego. Czy jest szansa, by w przetargach publicznych zaczęły wygrywać oferty z rozsądną ceną gwarantującą także odpowiednią jakość?

Na tę inwestycję GDDKiA planowała wydać 932 948 001 zł brutto.
Za przebudowę Mostu Grota-Roweckiego, a właściwie za przebudowę trasy ekspresowej S8 od węzła Powązkowska do węzła Modlińska, najmniej (58% kosztorysu inwestorskiego) zaproponowało konsorcjum firm: włoskiej Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego -  544 498 624 zł.
Nieco drożej inwestycję oszacowała firma Metrostav - 796 304 041 zł.
Powyżej 800 mln wyniosły oferty konsorcjów: FCC Construccion SA, IDS-BUD SA - 835 888 320 zł, Mota-Engil Central Europe, Mota-Engil i Engenharia e Construcao - 897 022 196 zł oraz POL-AQUA SA z  Dragados SA - 920 142 626 zł.
Najdroższa była oferta Budimeksu i Ferrovialu Agroman  - 1 781 681 555 zł.
Obie skrajne kwoty są tu chyba znakomitym przykładem do dyskusji o szacowaniu ofert, ale tej zapewne GDDKiA nie podejmie na tym etapie, będzie natomiast musiała zweryfikować wszystkie oferty pod względem formalno-prawnym i merytorycznym, a także finansowym. To może być ciekawe.

W każdym bądź razie, kto by nie wygrał tej ofertowej rywalizacji na Most Grota, będzie miał 27 miesięcy od momentu podpisania umowy na całkiem spore zadanie inwestycyjne, w tym w szczególności GDDKiA wskazuje na: 
- uzyskanie przekroju drogi ekspresowej węzła „Powązkowska”,
– węzeł „Wisłostrada” ma mieć 2 jezdnie jednokierunkowe, każda po 3 pasy ruchu oraz pas awaryjny wraz z budową lub remontem obiektów inżynierskich,
- uzyskanie przekroju drogi ekspresowej dla węzła „Wisłostrada”,
– węzeł „Modlińska”  ma mieć 2 jezdnie jednokierunkowe, na każdej po 2 pasy ruchu wraz z drogami zbiorczo-rozprowadzającymi,
– przebudowa Mostu Grota-Roweckiego – 5 pasów ruchu w każdym kierunku (dwa dla drogi S i trzy dla ruchu lokalnego), dostosowanie do obowiązujących obciążeń oraz dostosowanie do ruchu pieszego i rowerowego,
- węzeł „Powązkowska” - przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną wraz z remontem wiaduktów, wzmocnienie/przebudowa nawierzchni,
- węzeł „Broniewskiego” - przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną wraz z remontem wiaduktów,
-  węzeł „Marymoncka” - budowa i przebudowa łącznicy jednopasmowej wraz z budową obiektu inżynierskiego,
- węzeł „Wisłostrada”  - przebudowa łącznic wraz z przebudową obiektów inżynierskich,
- przebudowa dróg zbiorczo-rozprowadzających łączących węzły Trasy Armii Krajowej w zespoły węzłów: Powązkowska – Broniewskiego – Marymoncka i Wisłostrada - Modlińska w tym wzmocnienie/przebudowa nawierzchni dróg zbiorczo-rozprowadzających wraz z korektą przebiegu jezdni w rejonie połączeń z jezdniami głównymi drogi ekspresowej i skrzyżowań,
- budowa i przebudowa pozostałych dróg,
- budowa i przebudowa chodników dla pieszych, ciągów pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych wraz z pochylniami,
- budowa i przebudowa infrastruktury technicznej tj. przebudowa urządzeń obcych,
- budowa ekranów akustycznych, - budowa, przebudowa i remont pozostałych obiektów inżynierskich,
- inne przebudowy i rozbiórki,
- wycinka istniejącej zieleni,
- zagospodarowanie terenu zielenią. 

Na czas realizacji tego przedsięwzięcia most zostanie oczywiście wyłączony z ruchu. Ponieważ to dla Warszawy niezwykle ważny odcinek komunikacyjny, zostanie wybydowana tymczasowa przeprawa.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany