Za ile będzie przebudowany Most Grota-Roweckiego?
Znane są już oferty, jakie pięć konsorcjów i jedna firma złożyły na przebudowę Mostu Grota-Roweckiego. Ciekawe, czy mimo głosów rozsądku wielu ekspertów, znowu zwycięży najtańsza - i może wcale nie najlepsza - oferta, chociaż jej wartość to niewiele ponad połowa szacunków kosztorysu inwestorskiego. Czy jest szansa, by w przetargach publicznych zaczęły wygrywać oferty z rozsądną ceną gwarantującą także odpowiednią jakość?
Na tę inwestycję GDDKiA planowała wydać 932 948 001 zł brutto.
Za przebudowę Mostu Grota-Roweckiego, a właściwie za przebudowę trasy ekspresowej S8 od węzła Powązkowska do węzła Modlińska, najmniej (58% kosztorysu inwestorskiego) zaproponowało konsorcjum firm: włoskiej Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego - 544 498 624 zł.
Nieco drożej inwestycję oszacowała firma Metrostav - 796 304 041 zł.
Powyżej 800 mln wyniosły oferty konsorcjów: FCC Construccion SA, IDS-BUD SA - 835 888 320 zł, Mota-Engil Central Europe, Mota-Engil i Engenharia e Construcao - 897 022 196 zł oraz POL-AQUA SA z Dragados SA - 920 142 626 zł.
Najdroższa była oferta Budimeksu i Ferrovialu Agroman - 1 781 681 555 zł.
Obie skrajne kwoty są tu chyba znakomitym przykładem do dyskusji o szacowaniu ofert, ale tej zapewne GDDKiA nie podejmie na tym etapie, będzie natomiast musiała zweryfikować wszystkie oferty pod względem formalno-prawnym i merytorycznym, a także finansowym. To może być ciekawe.
W każdym bądź razie, kto by nie wygrał tej ofertowej rywalizacji na Most Grota, będzie miał 27 miesięcy od momentu podpisania umowy na całkiem spore zadanie inwestycyjne, w tym w szczególności GDDKiA wskazuje na:
- uzyskanie przekroju drogi ekspresowej węzła „Powązkowska”,
– węzeł „Wisłostrada” ma mieć 2 jezdnie jednokierunkowe, każda po 3 pasy ruchu oraz pas awaryjny wraz z budową lub remontem obiektów inżynierskich,
- uzyskanie przekroju drogi ekspresowej dla węzła „Wisłostrada”,
– węzeł „Modlińska” ma mieć 2 jezdnie jednokierunkowe, na każdej po 2 pasy ruchu wraz z drogami zbiorczo-rozprowadzającymi,
– przebudowa Mostu Grota-Roweckiego – 5 pasów ruchu w każdym kierunku (dwa dla drogi S i trzy dla ruchu lokalnego), dostosowanie do obowiązujących obciążeń oraz dostosowanie do ruchu pieszego i rowerowego,
- węzeł „Powązkowska” - przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną wraz z remontem wiaduktów, wzmocnienie/przebudowa nawierzchni,
- węzeł „Broniewskiego” - przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną wraz z remontem wiaduktów,
- węzeł „Marymoncka” - budowa i przebudowa łącznicy jednopasmowej wraz z budową obiektu inżynierskiego,
- węzeł „Wisłostrada” - przebudowa łącznic wraz z przebudową obiektów inżynierskich,
- przebudowa dróg zbiorczo-rozprowadzających łączących węzły Trasy Armii Krajowej w zespoły węzłów: Powązkowska – Broniewskiego – Marymoncka i Wisłostrada - Modlińska w tym wzmocnienie/przebudowa nawierzchni dróg zbiorczo-rozprowadzających wraz z korektą przebiegu jezdni w rejonie połączeń z jezdniami głównymi drogi ekspresowej i skrzyżowań,
- budowa i przebudowa pozostałych dróg,
- budowa i przebudowa chodników dla pieszych, ciągów pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych wraz z pochylniami,
- budowa i przebudowa infrastruktury technicznej tj. przebudowa urządzeń obcych,
- budowa ekranów akustycznych, - budowa, przebudowa i remont pozostałych obiektów inżynierskich,
- inne przebudowy i rozbiórki,
- wycinka istniejącej zieleni,
- zagospodarowanie terenu zielenią.
Na czas realizacji tego przedsięwzięcia most zostanie oczywiście wyłączony z ruchu. Ponieważ to dla Warszawy niezwykle ważny odcinek komunikacyjny, zostanie wybydowana tymczasowa przeprawa.