Za 100 dni będzie 400, za 200 zostanie 300... EURO 2012
Sądząc po “obchodach" 500 dni do EURO 2012 - zaczęło się już w Polsce wielkie odliczanie. Przypomina mi to trochę 1 rocznicę przyznania nam współorganizacji tych mistrzostw. Wtedy było punktowanie czego po wielkich obietnicach nawet nie ma jeszcze w przygotowaniu, przy okazji tej ostatniej “500" też wyliczano czego na EURO nie będzie, chociaż największego strachu - o stadiony - już nie ma. Ja się cieszę z tego co uda się zrobić (licząc, że pozostałe inwestycje będą już na tyle zaawansowane, że skończyć je trzeba będzie) i chociaż nie jestem kibicem piłki nożnej, jestem wdzięczna UEFA za odważną decyzję, bo chyba tylko pod takim ciśnieniem można coś w naszym kraju zmienić. Ale nie musi być wszystko od razu...
Pozostańmy jednak w aurze 500 dni do EURO, które przypadły na 25 stycznia. Dzień wcześniej odbyła się w Warszawie konferencja prasowa, w której wzięli udział m.in. Adam Giersz - minister sportu i turystyki, Grzegorz Lato -prezes PZPN, Marcin Herra - prezes spółki PL.2012, koordynującej przygotowanie całej imprezy. Cztery miasta - gospodarzy mistrzostw reprezentowali: Ryszard Grobelny - prezydent Poznania, Rafał Dutkiewicz - prezydent Wrocławia, Jacek Wojciechowicz - zastępca prezydenta m.st. Warszawy oraz Andrzej Bojanowski - zastępca prezydenta Gdańska.
- Na 500 dni przed rozpoczęciem turnieju przygotowania do piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku są - i to mogę odpowiedzialnie powiedzieć - na dobrej drodze - zapewnił minister sportu i turystyki Adam Giersz. - To efekt bardzo dobrej współpracy między instytucjami państwowymi i samorządami, a stroną “piłkarską", czyli PZPN i UEFA. Jesteśmy w kluczowej fazie przygotowań infrastrukturalnych i choć niektóre przedsięwzięcia obarczone są poważnym ryzykiem, wierzę, że te najważniejsze będą zrealizowane. Mamy pełną kontrolę nad procesem przygotowań. Jestem przekonany, że turniej zakończy się sukcesem.
Przedstawiciele miast gospodarzy oraz organiazatorzy turnieju zreferowali swoje przygotowania, ze szczególnym uwzględnieniem planów działań w roku 2011. Mówiono zarówno o planach i inwestycjach sportowych czy infrastrukturalnych, jak i o kwestiach organizacyjnych związanych z przygotowaniem turnieju.
Przed południem (też 24 stycznia) na budowie stadionu PGE Arena w Gdańsku odbyła się konferencje premiera Donalda Tuska. Szef rządu też zapewnił, że główne inwestycje na EURO 2012, takie jak lotniska i stadiony, będą gotowe na mistrzostwa bez opóźnień. Zdaniem premiera w związku ze współorganizacją mistrzostw spodziewane jest stworzenie ponad 30 tys. nowych miejsc pracy.
- Najważniejsze, że 500 dni przed EURO 2012 wiadomo, że mistrzostwa na pewno odbędą się w Polsce, a żadna z kluczowych inwestycji nie została zmarnowana. Prace są zaawansowane i nie ma opóźnień. Najambitniejsze plany niemal całkowitej przebudowy infrastruktury nie wyszły, ale jesteśmy sprawniejsi, niż można się było spodziewać – powiedział m.in. premier. - Z satysfakcją możemy jeszcze raz powiedzieć na 500 dni przed mistrzostwami, że główne cele udało nam się zrealizować. I że te stadiony będą także żywymi symbolami tego, że Polakom bardzo się chciało w tych niełatwych przecież czasach kryzysu. Euro 2012 da nam 30 tys. nowych miejsc pracy. Lotniska w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku będą mogły wykonywać dwukrotnie więcej operacji na godzinę i zdecydowanie usprawni się na nich ruch pasażerski.
Co do remontu linii kolejowych, premier wciąż jest optymistą:
- Mam nadzieję, że skandaliczny czas, jakiego dziś potrzebują pasażerowie, aby pokonać trasę Gdańsk – Warszawa uda się skrócić do 3,5 godziny, zanim nie kupimy nowoczesnego taboru kolejowego, który powinien umożliwić skrócenie czasu dojazdu na tym odcinku do niewiele ponad 2 godzin.
Według premiera „kluczowe nie są same mistrzostwa, kluczowe jest to, co zostanie po mistrzostwach dla naszych obywateli” i tu trudno się z nim nie zgodzić. Eksperci podkreślają jednak, że sama organizacja imprezy i to, jak zaprezentuje się nasz kraj, będzie rzutowało, czy wygramy na tym EURO (tak jak to się udało Barcelonie, która od swojego EURO zaistniała na mapie turystycznej). To się okaże już za 500 dni...
Ad vocem, w Gdańsku na „500” był premier, w Poznaniu i Wrocławiu odbyły się okolicznościowe eventy. W Warszawie zaś, na budowie powstającego Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawy, odbyła się konferencja prasowa omawiająca przygotowania stolicy.
- Przygotowania do EURO przebiegają zgodnie z harmonogramem. Ostatnio oglądaliśmy np. uroczystość zadaszenia Stadionu Narodowego. Także miejskie inwestycje są realizowane zgodnie z planem. W 2010 roku wydaliśmy na inwestycje ponad 2,6 mld zł. Najważniejsze w 2010 roku to: Węzeł Marsa, kontynuacja budowy Trasy i Mostu Północnego, budowa blisko 20 km dróg ekspresowych, połączenie kolejowe z Okęciem oraz modernizacja tras tramwajowych – podkreślił Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy. - Obecnie po Warszawie jeździ 40 nowych tramwajów, zaś do EURO dostarczonych będzie jeszcze 120 sztuk. Dzisiaj 80 proc. miejskich autobusów to pojazdy niskopodłogowe. Dojazd w miejsce rozgrywania meczów będzie dogodny. Jesteśmy w stanie w okolice Stadionu Narodowego za pomocą trzech linii tramwajowych, autobusów i SKM przewieść 65 tys. kibiców.
Podczas konferencji przypomniano również, że w zeszłej kadencji samorząd zainwestował 600 mln złotych w budowę i rozbudowę placówek służby zdrowia, które podczas imprezy będą służyć zabezpieczeniu opieki zdrowotnej. Mimo ograniczeń wymuszonych kryzysem, koszt przedsięwzięć realizowanych w Warszawie przez instytucje centralne, miejskie i wojewódzkie wyniesie łącznie około 17 mld zł. w tym około 40 miejskich inwestycji związanych z przygotowaniami będzie kosztować około 6 mld zł.
Skoro o infrastrukturę zapewniającą organizację mistrzostw nie musimy się już obawiać, zobaczmy jak będą poruszać się zawodnicy, kibice i turyści. Najważniejsze wydają się lotniska. Osiem portów znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) realizuje inwestycje polegające na rozbudowie infrastruktury lotniskowej, finansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIS). Wartość inwestycji do 2015 r. wynosi 4726 mln zł, z tego środki przeznaczone przez Unię Europejską 1274 mln zł:
- port lotniczy im. F. Chopina w Warszawie (wartość planowanych inwestycji to ponad 1 mld 236 mln zł) - trwa przebudowa i modernizacja nawierzchni lotniskowych i drogowych oraz dokończenie budowy Terminalu 2 wraz infrastrukturą techniczną, planowane zakończenie pod koniec 2011 r.;
- port lotniczy w Gdańsku (wartość inwestycji ok. 396 mln zł) - w sierpniu 2010 r. rozpoczęto budowę drogi patrolowo-technicznej i bazy technicznej dla sprzętu lotniskowego, trwa budowa terminalu i płyty postojowej - realizacja do końca I kw. 2012 r.:
- port lotniczy we Wrocławiu (wartość inwestycji ok. 457 mln zł) - trwa budowa nowego terminalu. Planowany termin zakończenia – II kw. 2011 r.
- port lotniczy w Poznaniu (wartość inwestycji wyniesie ponad 326 mln zł) - w grudniu 2010 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy płaszczyzn lotniskowych oraz rozstrzygnięto przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy terminalu pasażerskiego, rozpoczęcie robót budowlanych uzależnione jest od terminu uzyskania decyzji środowiskowej, która ma być wydana do końca stycznia 2011 r.;
/ - lotnisko w Katowicach (wartość inwestycji wynosi ponad 700 mln zł) - w grudniu 2010 r. rozstrzygnięto przetarg na wykonanie płaszczyzn lotniskowych - planowane rozpoczęcie I kw. 2011 r.;
- lotnisko Kraków – Balice (zaplanowano inwestycje za ok. 988 mln zł) - w 2010 r. wybudowano nową drogę kołowania oraz wielopoziomowy parking na 1000 samochodów, rozpoczęto rozbudowę terminalu, który ma być gotowy w tym roku;
- port lotniczy Rzeszów- Jasionka (koszty inwestycji wyniosą 480 mln zł) - w maju 2010 r. nastąpiło przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęto rozbudowa i modernizację płyty postojowej roboty budowlane, w październiku 2010 rozpoczęto prace budowlane nowego terminalu;
- port lotniczy Szczecin-Goleniów (koszty inwestycji wyniosą 143 mln zł) - rozpoczęto budowę drogi kołowania i rozbudowę płyty postojowej. Tyle o lotniskach
Ministerstwo Infrastruktury na początku stycznia podało, że w budowie i przebudowie są 1443 km dróg krajowych. Trwają prace przy budowie nowych tras, w tym 743 km autostrad, 522 km dróg ekspresowych i 92 km obwodnic. W ramach „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012” obecnie realizowana jest także przebudowa 76 km istniejącej sieci. Drogi są pod szczególnym obstrzałem, może dlatego, że hasło „będą w Polsce autostrady” było z powodu kiepskiego stanu naszych dróg najbardziej nośne w przechodzeniu na wyższy poziom infrastruktury. W tej kwestii mamy do czynienia z wytykaniem przez media i szeroko rozumianą opozycję niespełnionych obietnic i opóźnień i odbijaniem piłeczki przez rządzące elity. Na jubileusz „500” pozostańmy przy oficjalnej wersji, chociaż wiadomo już, że wielu odcinków dróg i autostrad nie będzie.
Ci którzy nie dolecą na EURO samolotem lub nie przyjadą samochodem, będą podróżować koleją. W ramach wielkiej modernizacji dworca we Wrocławiu wymieniane są stropy i dach w hali głównej, a przed budynkiem robiony jest wykop pod parking podziemny.
W Gdyni wykuwane są schody do niedostępnej wcześniej części dworca i rekonstruowane malowidła w dawnej sali restauracyjnej.
Na dworcu Warszawa Wschodnia jeszcze przed latem tego roku podróżni korzystać będą z części podmiejskiej. W hali dalekobieżnej odtwarzane są teraz mury i konstrukcje żelbetowe. Na Centralnym odnowiona jest już część hali głównej i sklepienia całego budynku. Robotnicy pracują w kolejnych częściach, w galeriach i na peronach. Wszystkie prace idą zgodnie z planem i zakończą się na przełomie I/ II kwartału 2012 roku. Dworzec Warszawa Stadion jest już zamknięty dla pasażerów i trwają tam prace przygotowawcze. Firma pracująca w systemie "Projektuj i buduj" kończy już etap projektowania i uzgodnień z konserwatorem zabytków, a właściwe prace budowlane rozpoczną się pod koniec I kwartału tego roku. (zakończenie prac: ok. pół roku po rozpoczęciu prac budowlanych).
W Poznaniu nowy dworzec wybuduje węgierski inwestor Trigranit. Trwa kompletowanie potrzebnej dokumentacji przed rozpoczęciem właściwych prac budowlanych. Zgodnie z zawartą umową, jeśli inwestor nie zdąży wybudować nowego dworca przed EURO, wyremontuje najpierw budynek już istniejący.
Trzeba też przypomnieć, że tak w ogóle Polskie Koleje Państwowe prowadzą wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat! Do 2012 roku swoje oblicze w całym kraju zmieni 77 dworców. Inwestycje te pochłoną ponad 980 mln zł. To podobno dopiero początek...
A te wszystkie, w cieniu EURO budowane lub remontowane w mniejszych ośrodkach stadiony, hale sportowe, drogi budowane przez samorządy, hotele, ośrodki rekreacyjne? Jest dobrze...