Wysyp obwodnic
W kraju wysyp obwodnic. Po otwartych niedawno obwodnicach Kraśnika, Mszczonowa, Słupska i Gołdapi, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chwali się kolejnymi - od 10 listopada można jeździć obwodnicami Ropczyc i Lublińca.
Generalna Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach poinformował, że otwarto dla ruchu północną obwodnicę Lublińca w ciągu DK 46. Roboty budowlane rozpoczęły się w listopadzie 2008 roku i zakończyły w terminie zawartym w umowie. Wykonawcą tej inwestycji była firma Skanska (kontrakt na 164,4 mln zł), nadzór inwestorski sprawowała firma Lafrentz-Polska Sp. z o.o. Trasę zaprojektowało biuro Trakt Katowice.
W ramach tej inwestycji wybudowano drogę jednojezdniową klasy GP długości 5,6 km, 7 obiektów mostowych: 6 wiaduktów i 1 estakadę w ciągu łącznicy węzła „Lubecko”, powstały również przystanki autobusowe o nawierzchni z kostki betonowej lub bitumicznej, ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż DK 46 na odcinku wzmocnienia nawierzchni oraz wzdłuż ulic Głównej i Oleskiej, powstało 15 dróg gospodarczych o nawierzchni z kruszywa łamanego dla obsługi terenów przyległych, posesji i terenów rolniczych o łącznej długości 3865 m. Nowa obwodnica Lublińca jest uzupełnieniem oddanego do ruchu we wrześniu 2001 roku zachodniego obejścia tego miasta. Nowe połączenie pozwoli odciążyć układ miejski wyprowadzając ruch tranzytowy, w tym również ruch pojazdów ciężarowych, na kierunku Opole – Częstochowa, poza centrum Lublińca.
Obwodnica Ropczyc miała być gotowa jeszcze w 2009 roku. Wykonawca, "Drogbud" Podkarpacki Holding Budowy Dróg, poprosił o dodatkowe pół roku. Nie udało się dotrzymać terminu, bo Ropczyce dwukrotnie zmagały się z powodzią. W końcu 10 listopada pierwsi kierowcy przejechali tą obwodnicą, zbudowaną w ciągu drogi krajowej nr 4 omijając centrum miasta. Dzięki temu zlikwidowane zostanie ostatnie „wąskie gardło” na trasie Kraków-Rzeszów. Do tej pory krajowa „czwórka” przechodziła przez centrum miasta Ropczyce, co powodowało ogromne utrudnienia w ruchu, korki, a ruch ciężkich pojazdów powodował nadmierny hałas. Teraz obwodnica przejmie ruch tranzytowy na kierunku wschód-zachód. Zmniejszenie ilości przejeżdżających przez centrum miasta samochodów, szczególnie ciężarowych, wpłynie korzystnie na stan bezpieczeństwa, zmniejszy uciążliwości wynikające z emisji spalin, dźwięku i drgań.Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (WINB) w Rzeszowie wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie dla trasy zasadniczej wraz z obiektami mostowymi w jej ciągu.
Wydanie decyzji zezwalającej na użytkowanie obwodnicy nie oznacza jednak zakończenia wszystkich prac. Wykonawca zobowiązany jest do dokończenia wszystkich pozostałych robót związanych z kontraktem, głównie z drogami serwisowymi. Wartość tego kontraktu opiewa na kwotę 170 mln zł.