Wyścig miast

2007-05-22 18:02
wyścigmiast
Autor: brak danych

Duże polskie miasta cały czas rywalizują między sobą. Prześcigają się w pomysłach na pozyskiwanie nowych inwestorów. Zachęcają także turystów.

Gdańsk, Kraków, Poznań, Łódź czy Wrocław od pewnego czasu konkurują między sobą. Chcą pozyskiwać nie tylko turystów, ale także inwestorów. Taki wyścig wpisuje się w ogólnoświatowy trend. Miasta, aby przyciągnąć swoich inwestorów organizują kampanie reklamowe w całej Europie. Ponadto tworzone są specjalne jednostki, które pomagają potencjalnym inwestorom w doborze lokalizacji czy w uzyskiwaniu pozwoleń. Firmie, która jest zainteresowana danym miastem zostaje przydzielony menadżer, który jej pomaga.
We Wrocławiu nad promocją miasta pracuje samofinansująca się spółka, z 90 proc. udziałem miasta - Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Podmiot ten stara się pozyskiwać nowych inwestorów. Do sukcesów ARAW niewątpliwie należało ulokowanie pod Wrocławiem centrum LG Philips. Kolejnym przedsięwzięciem realizowanym w tym mieście jest Park Innowacji i Biznesu, który ma powstać do 2009 roku. Będzie to jeden z najnowocześniejszych kompleksów naukowo-badawczych w Europie.

Kolejnym przykładem miasta, które stara się pozyskiwać nowych inwestorów jest Łódź. Tu strategia jest trochę inna. Została opracowana przy współpracy firmy McKinsey & Company. Łódź pozyskuje inwestorów z trzech branż: logistycznej, AGD i BPO. Dyrektor biura rozwoju przedsiębiorczości i miejsc pracy łódzkiego magistratu -Teresa Białecka-Krawczyk mówi, że taka taktyka przynosi rezultaty. Dzięki przedsięwzięciom takim jak: centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura czy fabryce firmy Procter & Gamble w Łodzi powstało ponad 4 tys. nowych miejsc pracy.
Poznań, mimo że nie ma żadnego wyszukanego sposobu na kuszenie inwestorów także odnosi sukcesy. Swoje centra finansowe uruchomią tu niebawem MAN, Carlsberg. Powstanie także Centrum Innowacji Microsoftu. Jednym z miast, które nie ma jeszcze zespołu ludzi odpowiedzialnych za obsługę inwestycji jest Warszawa. Według zapewnień prezydenta stolicy Kazimierza Marcinkiewicza taka jednostka powstanie najpóźniej we wrześniu.
Według danych z magistratów na obsługę strategicznych inwestorów i promocje inwestycji w 2006 roku najwięcej wydał Kraków, bo aż 1mln 900 tys. zł. Poznań i Łódź na ten cel przeznaczyły około 700 tys. zł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany