Wrocław nowocześniejszy i jeszcze piękniejszy

2010-10-27 16:16
Wrocław nowocześniejszy i jeszcze piękniejszy
Autor: UM Wrocław /Aeroklub Wrocławski Budowa torowiska dla Tramwaju Plus, ul. Bardzka i Świeradowska

O tym, że Wrocław jest pięknym i najcieplejszym miastem w Polsce wie chyba każdy (wyłączając ewentualnie tych najmłodszych) w kraju. Ja też tak twierdzę, chociaż wstyd przyznać - nigdy we Wrocławiu nie byłam! Ale idzie ku lepszemu z podjęciem decyzji o wyprawie do Wrocławia, by w końcu na własne oczy zobaczyć, o czym czytam i piszę z racji zawodowego obowiązku. Poza tym, wkrótce nie będzie już wymówki komunikacyjnej...

No bo jak nie chcieć zobaczyć aglomeracji, które cztery lata temu odnotowała szybszy wzrost gospodarczy niż Chiny. W tej chwili jej budżet znajduje się na drugiej pozycji w Polsce – twierdził na majowym seminarium inwestycyjnym Dariusz Ostrowski, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. We Wrocławiu w latach 2001-2009 zrealizowanych zostało blisko 3200 inwestycji w 1050 projektach wykonywanych przez przeszło 100 podmiotów (wydziały urzędu miejskiego, zarządy jednostek miejskich, a także powiązane z nimi ośrodki i spółki).

To zostało docenione - wszak Wrocław ma wiele atutów i doświadczenie w organizacji wydarzeń kulturalnych i sportowych - przyznaniem Wrocławiowi tytułu jednego z gospodarzy rozgrywek EURO 2012, jest też na krótkiej liście (pięciu polskich miast) starających się o zostanie Europejską Stolicą Kultury w roku 2016 (zwycięzca, spośród pozostałych zgłoszonych miast z całej Europy zostanie wyłoniony za rok).

Najważniejsze są teraz inwestycje związane z organizację meczów i przyjęciem “nadprogramowej” rzeszy kibiców oraz turystów. Stadion wraz z niezbędną infrastrukturą musi zgodnie w wymogami UEFA zostać oddany w czerwcu 2011. Jak twierdzą włodarze miasta - termin ten jest niezagrożony, mimo wymiany generalnego wykonawcy na początku roku.

Na 600 dni przed EURO 2012 budowany we Wrocławiu terminal lotniczy jest już prawie gotowy w stanie surowym zamkniętym. W listopadzie pełną parą ruszą prace wykończeniowe. Obiekt o kubaturze ponad 300 tys. m3 ma skończoną konstrukcję stalową i żelbetową, jest też w całości zadaszony. Z bryły terminalu wyrosły też 19-metrowe pomosty, które będą połączone z klatkami schodowymi. Będzie można przejść nimi do rękawów łączących terminal z samolotami lub bezpośrednio do autobusów poruszających się po płycie lotniska. Na poziomie -1 rozpoczęły się prace wykończeniowe – kładzione są pierwsze partie glazury. Przed terminalem teren jest utwardzony i przygotowany do wylewania asfaltu na podjazdach i drogach dojazdowych. Parkingi są gotowe w 70%.

Na początku listopada na Strachowice przyjedzie system bagażowy oraz pierwsze z 17. urządzeń do kontroli bezpieczeństwa. Dzięki nowoczesnej technice pasażerowie nowego terminalu obsługiwani będą w maksymalnie krótkim czasie. W nowym terminalu zamontowane zostaną między innymi specjalistyczne urządzenia do kontroli bagaży, które będą skanować przedmioty metodą tomograficzną. Przed otwarciem terminalu dla pasażerów obiekt będzie przez kilka miesięcy testowany, tak by z zachowaniem wszystkich procedur mógł rozpocząć pracę jesienią 2011 roku.

Za rok powinien być też gotowy Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy “Stadion EURO 2012”. Integrować się będzie pociąg (na linii zielonogórskiej), tramwaj Plus, autobusy miejskie i rowery. W piątek, 30 lipca 2010 inwestor zastępczy, spółka Wrocławskie Inwestycje, podpisał kontrakt z wykonawcami – Przedsiębiorstwem Robót Kolejowych i Inżynieryjnych we Wrocławiu oraz, również wrocławskim, Przedsiębiorstwem Budowlanym “Filar”. Firmy te zbudują dwukondygnacyjny dworzec. Na poziomie gruntu znajdą się perony stacji kolejowej, przystanki autobusowe oraz parking rowerowy. Na piętrze będą się zatrzymywać tramwaje. Z myślą o niepełnosprawnych zaplanowano windy. Koncepcja architektoniczna autorstwa Pracowni Projektowej Maćków otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Biennale Architektów “Leonardo 2009” w kategorii “Krajobraz, design miejski, rzeźba miejska”.

Węzeł jest oczywiście jednym z głównych elementów infrastruktury komunikacyjnej stadionu budowanego na mistrzostwa piłkarskie, ale jego znaczenie dla wrocławskiego systemu transportu publicznego również po roku 2012 będzie olbrzymie. To propozycja dla przybywających samochodami, w większości pobliską obwodnicą autostradową, by auto zostawić na parkingu obok węzła i do centrum Wrocławia udać się komunikacją zbiorową – pociągiem, tramwajem lub autobusem. Mieszkańcy licznych osiedli zachodniej części miasta będą mogli docierać tu rowerem i przesiąść się na MPK lub PKP. Szczególnie to ostatnie będzie niezwykłym przeżyciem na nowym, modernizowanym właśnie Dworcu Głównym, który zachwyca już samym projektem.

To oczywiście nie jedyne przedsięwzięcia związane z uliczną i drogową infrastrukturą, bo w każdym polskim mieście we znaki dają się po pierwsze zaniedbania z przeszłości, po drugie nieustający wzrost liczby samochodów. Również we Wrocławiu, doraźnym działaniem jest obecność dodatkowych funkcjonariuszy drogówki na szczególnie zatłoczonych skrzyżowaniach – zwłaszcza tych na trasie E8 Warszawa – Praga, a więc Piastowska – Sienkiewicza, Sienkiewicza – Wyszyńskiego, plac Wróblewskiego. Przybywa również czerwonych martwych pól, czyli zamalowanych fragmentów jezdni na skrzyżowaniach, gdzie wolno wjeżdżać tylko wtedy, gdy widać możliwość wyjazdu – by nie blokować ruchu we wszystkich kierunkach.

Niebawem nastąpią zmiany o zasadniczym znaczeniu dla systemu komunikacyjnego Wrocławia. Po oddaniu w październiku przebudowanych, dwujezdniowych ulic Granicznej i Strzegomskiej w grudniu udostępni się kierowcom pierwszy odcinek Autostradowej Obwodnicy Wrocławia od Magnic na trasie praskiej do ul. Granicznej, czyli do dojazdu na wrocławskie lotnisko. Pozostała część autostrady A8, wraz z mostem na Odrze, będzie oddana w czerwcu przyszłego roku. Pierwszy odcinek obwodnicy będzie dostępny tylko dla pojazdów poniżej 12 ton. Nie będzie też możliwości wjazdu z autostrady A4 Drezno – Kraków. Chodzi przede wszystkim o niedopuszczenie do zakorkowania ulicy Strzegomskiej. Przybywać też będzie wyremontowanych, a więc łatwiej przejezdnych ulic. Są to między innymi: Drobnera, Armii Krajowej, Sienkiewicza, Mennicza, Krzycka. Niebawem dojdzie do tego Średzka, Weigla, Azaliowa, plac Wróblewskiego, Swojczycka.

To oczywiście tylko wyimek inwestycji, dzięki którym Wrocław będzie piękniejszy i bardziej atrakcyjny dla turystów i mieszkańców. Teraz trzeba wspomnieć o jakiejś inwestycji z obszaru “nowocześniejszy”. Znakomicie się do tego nadaje modernizacja Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków (WOŚ) na Janówku. Po rozbudowie będzie do niej trafiało 140 tysięcy m3 ścieków na dobę, czyli dwa razy więcej niż dotychczas. Prace przy rozbudowie obiektu trwają od ponad roku i właśnie są na półmetku. Na Janówku stoją już wszystkie nowe obiekty służące do oczyszczania ścieków (bloki biologiczne, osadniki wstępne). Teraz trwa betonowanie czterech komór fermentacyjnych. Po rozbudowie Janówek będzie oczyszczał ścieki z całego Wrocławia. Aby nieczystości z północnej części miasta mogły trafiać do WOŚ, modernizowana jest przepompownia ścieków w Starym Porcie przy ul. Kleczkowskiej. Teraz do oczyszczalni kierowanych jest 60 % nieczystości. Reszta trafia na pola irygacyjna na Osobowicach. Tak jest od ponad stu lat. Ścieki na polach irygacyjnych to nie tylko uciążliwe zapachy dla mieszkańców Osobowic czy Świniar (bo to wylęgarnia komarów). Dzięki rozbudowie oczyszczalni do kanalizacji będą mogli być podłączeni wszyscy wrocławianie. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej musi to nastąpić do 2015 roku. WOŚ będzie gotowa w 2011 r....

Niech zwieńczeniem tego mojego zachwytu nad Wrocławiem będą słowa popularnego serialu: "Z niepokoju drżę, więc obejmij mnie dobry Wrocławiu!" i moja nadinterpretacja dalszego ciągu "Przekonajmy się co przyniesie czas, czy zauroczysz nas, mądry Wrocławiu". Póki co, kibicuję i podziwiam front robót ...na zdjęciach.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej