Wrocław: budowa mostu Sieniawka - Zittau. Porozumienie podpisane
Podpisano porozumienie w sprawie budowy i utrzymania mostu między miastami Zittau i Sieniawka. W wydarzeniu wzięli udział delegaci z Polski, Niemiec i Czech. Most ma zostać wybudowany w ciągu dwóch lat.
Budowa połączenia drogowego w Euroregionie Nysa powstała w 2000 roku, w momencie podpisania między Polską i Niemcami umowy o budowie i utrzymaniu mostów położonych na granicy obu państw. W kwietniu 2004 roku, Polska, Niemcy i Czechy podpisały porozumienie o budowie połączenia drogowego między miastami Bogatynia, Hradek nad Nisou i Zittau. Na mocy porozumienia do zadań województwa dolnośląskiego, należy zaprojektowanie i wybudowanie mostu granicznego przez rzekę Nysę Łużycką.
Most będzie wybudowany w ramach budowy połączenia drogowego w Euroregionie Nysa. Budowa mostu została podzielona na trzy etapy:
- I Etap: budowa 3-kilometrowego odcinka drogi od ronda w okolicy Sieniawki do ronda w okolicy Kopaczowa. W ramach tego etapu powstanie również rondo i trzy mosty. Prace na tym odcinku zostały zakończone w czerwcu tego roku i obecnie trwa odbiór inwestycji.
- II Etap: budowa drogi od ronda w Kopaczowie do granicy czeskiej oraz budowa wiaduktu nad drogą gminną w Kopaczowie. Prace potrwają do 30 listopada 2011 roku.
- III Etap: budowa i utrzymanie mostu granicznego na Nysie Łużyckiej w ciągu niemieckiej federalnej drogi B 178 i polskiej drogi wojewódzkiej nr 354. Most będzie miał około 183 metrów długości. Polska – 55,04 m (30 proc) Niemcy – 127,76 m (70 proc.). Obie strony podzielą się proporcjonalnie kosztami budowy mostu.
Przewidywane udziały w kosztach wynoszą:
- dla Republiki Federalnej Niemiec, reprezentowanej przez Wolny Kraj Związkowy Saksonia 8,12 mln euro.
- dla Rzeczypospolitej Polskiej, reprezentowanej przez Województwo Dolnośląskie 6,37 mln euro.
Budowa mostu będzie realizowana przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu (DSDiK). Natomiast Wolny Kraj Związkowy Saksonia będzie zwracać województwu dolnośląskiemu przypisaną mu część kosztów, stosownie do postępu robót. Po wybudowaniu mostu jego utrzymaniem będzie się zajmowała DSDiK. Ceremonia podpisania porozumienia odbyła się 19 lipca w Sali Kolumnowej Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego.Dokument w imieniu Wolnego Kraju Związkowego Saksonii parafowali Minister Gosppodarki, Pracy i Transportu Sven Morlok oraz przedstawiciel Wydziału Transportu Lutz Nast. W wydarzeniu wzięli udział delegaci z Polski, Niemiec i Czech. Dolny Śląsk reprezentował członek zarządu Jerzy Łużniak. Podczas spotkania omówiono kwestię finansowania i realizację budowy inwestycji.