Wielkie otwarcie na A4
W tym roku kończymy ogłaszać przetargi na autostrady, a w przyszłym roku rozpoczniemy ostatnie zadania już na placach budów – powiedział minister infrastruktury, 14 sierpnia 2009 r. podczas uroczystości oddania do ruchu autostrady A4 na odcinku Zgorzelec-Krzyżowa o długości 51,4 km. Dzięki otwartemu właśnie odcinkowi, z Krakowa do granicy z Niemcami będzie można dojechać autostradą długości 421 km.
- Dokonaliśmy przełomu, przyspieszyliśmy projekty autostradowe – dodał jeszcze minister Cezary Grabarczyk. Zadowolenia nie krył także uczestniczący w tym wydarzeniu wicepremier, szef MSWiA Grzegorz Schetyna. W tym roku m.in. wyłoniono wykonawców m.in. autostrady A1 Piekary Śląskie - Maciejów, A1 Maciejów - Sośnica, a także dróg ekspresowych S7 Skarżysko-Kamienna - Występa, S74 Kielce - Cedzyna i S7 Olsztynek - Nidzica (wraz z obwodnicą Olsztynka) oraz obwodnic Kraśnika, Kędzierzyna-Koźle, Mszczonowa, Serocka i Mińska Mazowieckiego. Wartość tych inwestycji to 8,8 mld zł.
Obecnie w budowie jest 538 km nowych dróg: 219 km autostrad, 180 km dróg ekspresowych i 139 km obwodnic.
Podpisane umowy na budowę 554 km dróg krajowych dotyczą: 233 km autostrad (w tym umowy na budowę ponad 60 km autostrad w systemie tradycyjnym oraz 170 km w systemie PPPrywatnego) oraz 321km dróg ekspresowych i obwodnic. Trwają zaawansowane negocjacje na budowę 270 km autostrad w ramach PPP dla odcinka A1 Stryków - Pyrzowice (ok. 180 km), w piątek 14 sierpnia otwarto oferty na pięć odcinków autostrady A2 Stryków - Konotopa (ok. 90 km). Łącznie GDDKiA podpisała 190 umów: 32 umowy na budowę największych inwestycji: autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic oraz 158 kontraktów na odnowy ok. 600 km dróg krajowych.
Prace przy odcinku Zgorzelec – Krzyżowa rozpoczęły się w kwietniu 2007 roku i trwały 28 miesięcy. Inwestycja składa się z dwóch mniejszych odcinków Zgorzelec –Wykroty (22 km) i Wykroty – Krzyżowa (29,4 km).
Autostrada zbudowana jest z betonu cementowego. Od Zgorzelca do Krzyżowej powstały cztery węzły drogowe: Zgorzelec, Godziszów, Bolesławiec i Krzyżowa, który połączył autostradę A4 z A18 w kierunku Olszyny.
Na trasie nowo otwartego odcinka autostrady powstało pięć MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych) podzielonych na strefę parkingową, wypoczynkową, zaplecza i usług technicznych oraz hotelowo-gastronomiczną. Długość wybudowanych wzdłuż A4 ekranów akustycznych wynosi ponad 7 tys. metrów. Zbudowano również 30 przejść dla małych i dużych zwierząt oraz 25 przejść dla płazów.
Autostrada A4 jest częścią III Europejskiego Korytarza Transportowego który zaczyna się w Calais we Francji, biegnie przez Brukselę, Kolonię, Drezno, Wrocław, Katowice, Korczową, Lwów i Kijów do Kazachstanu.
Projekt jest współfinansowany w 82% ze środków Unii Europejskiej. Całkowity koszt kwalifikowany projektu: 247,4 mln euro (w tym grant FS: 202,8 mln euro
Parametry techniczne drogi przyjęto na podstawie Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny podlegać drogi i ich usytuowanie:
• klasa techniczna A (autostrada)
• prędkość projektowa 120 km/h
• liczba jezdni 2
• liczba pasów ruchu 2x2 (docelowo 2x3)
• szerokość pasa ruchu 3,75 m
• szerokość pasa awaryjnego 3,00 m
• szerokość pasa rozdziału 5,00 m
• szerokość pasa pobocza ziemnego 1,25 m
• skrajnia pionowa 4,70 m
• kategoria ruchu KR-6 (ruch bardzo ciężki)
• dopuszczalne naciski na oś 115 kN