Umowa na trzypoziomowy węzeł

2009-05-20 14:40
Podpisanie umowy przez Strabag
Autor: brak danych Podpisywanie umowy. Od lewej Anna Piotrowska - dyrektor ZMID, Jacek Wojciechowicz - zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, Paweł Antonik - prezes zarządu firmy STRABAG

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych podpisał z firmą Strabag umowę na budowę węzła drogowego na stołecznym skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ulicą Łopuszańską.

- Ten węzeł to ostatnie skrzyżowanie w ciągu Alej Jerozolimskich poza centrum Warszawy, które będzie przebudowywane. Modernizacja postępuje od kilku lat a zmodernizowana arteria ma być w przyszłości nową wylotówką ze stolicy w kierunku Krakowa i Katowic – powiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Projekt przewiduje przebudowę istniejącego skrzyżowania Al. Jerozolimskich z ul. Łopuszańską na skrzyżowanie bezkolizyjne. Długość projektowanej trasy wzdłuż Al. Jerozolimskich wynosi 656 m, w tym w wykopie ( w konstrukcji wanny żelbetowej) 226 m. Dwie jezdnie główne (w ciągu Al. Jerozolimskich) będą miały po trzy pasy ruchu. Na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich, Łopuszańskiej i Kleszczowej w poziomie terenu powstanie rondo umożliwiające włączenie się w arterię, a ponad nim dwie estakady o długości 542 i 509 m. Jedna będzie prowadziła z Łopuszańskiej w lewo w kierunku Al. Jerozolimskich i węzła Trasy Salomea – Wolica, a druga z Al. Jerozolimskich z kierunku zachodniego w prawo w ul. Łopuszańską. Wybudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe o łącznej długości 3 km, ustawione ekrany akustyczne o wysokości od 4 do 6 m. Na odcinku 356 m przebudowana zostanie też ul. Krańcowa uzyskując miejsca parkingowe i dodatkowe pasy do skrętu w lewo na skrzyżowaniu.

Strabag był wykonawcą także dwóch poprzednich skrzyżowań. Opierając się na tym doświadczeniu będzie starał się utrzymywać ruch w sposób najmniej uciążliwy dla kierowców i w każdym momencie realizacji powinny być zachowane istniejące przepustowości dróg. W pierwszym etapie zostaną wykonane wiadukty żelbetowe w poziomie „0” w ciągu ul. Łopuszańskiej, w drugim etapie planuje się wykonać obie jezdnie Al. Jerozolimskich w poziomie „-1”, natomiast w trzecim - estakady w poziomie „+1”. Trwają już roboty wyprzedzające samą budowę węzła. Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej buduje magistralę ciepłowniczą wzdłuż Alej Jerozolimskich do kierunku Ursusa. Około 100 m rurociągu leży na terenie przyszłej budowy. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji przygotowuje budowę wodociągu wzdłuż ul. Łopuszańskiej – część z niego musi być położona w koordynacji z budową węzła.

Modernizacja Alej Jerozolimskich postępuje od kilku lat. Wiosną 2008 r. oddano do użytku rondo i estakady przy ul. Popularnej (koszt ok. 64 mln zł), w październiku 2006 r. przy ul. Mszczonowskiej (koszt ok. 46 mln zł). Jeszcze wcześniej przebudowane zostało rondo Zesłańców Syberyjskich, powstał nowy wiadukt nad koleją.
Kontrakt na skrzyżowanie z ul. Łopuszańską opiewa na ok. 160 mln, to o 20 mln zł mniej, niż zarezerwowało na ten cel miasto. Modernizację Alej Jerozolimskich współfinansuje Unia Europejska, która zwraca miastu ok. trzech czwartych kosztów. Wniosek o dofinansowanie budowy węzła Łopuszańska został złożony w lutym 2009 r.
W pobliżu skrzyżowania z Łopuszańską Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w trzecim kwartale tego roku planuje rozpocząć budowę trasy Salomea-Wolica, czyli właśnie nowego wyjazdu z miasta. Ogłoszony został już przetarg na tę budowę. Droga rozpocznie się w węźle Salomea położonym w Alejach Jerozolimskich ok. 600 m od ul. Łopuszańskiej i dalej pobiegnie w kierunku Wolicy, gdzie podzieli się na dwie trasy – S7 do Krakowa i S8 do Katowic. Ekspresówka ma być gotowa w końcu 2011 r. Pod auspicjami Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym trwają konsultacje z GDDKiA, dzielnicami Ursus i Włochy oraz gminami ościennymi w sprawie poprowadzenia tras objazdowych na czas przebudowy Alej Jerozolimskich i budowy węzła.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej