Trzy konsorcja w walce o budowę terminalu LNG w Świnoujściu
"Trzy konsorcja zostały zakwalifikowane do finałowego etapu w procedurze wyboru wykonawcy terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu" – poinformował prezes zarządu spółki Polskie LNG, podczas konferencji prasowej 9 listopada br. w Warszawie.
Do finałowego etapu zakwalifikowane zostały następujące konsorcja:
- Saipem S.p.A (Włochy) - Saipem SA (Francja) - Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. (Włochy) - Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) - PBG SA (Polska) - PBG Export Sp. z o.o. (Polska)
- Tecnimont S.p.A. (Włochy) - Polimex-Mostostal SA (Polska) - Sofregaz SA (Francja) - Vinci Construction Grands Projets Sas (Francja) - Entrepose Contracting SA (Francja)
- Daewoo Engeneering & Construction Co Ltd. (Korea) - Korea Gas Corporation (Korea) - Daewoo Engineering Company (Korea).
Wybrane konsorcja mogą składać oferty wstępne do 31 grudnia 2009 r. Kolejnym etapem będą negocjacje z oferentami, po których - do 12 kwietnia 2010 r. - będą mogli składać oferty ostateczne.
– Umowę z wykonawcą terminalu LNG chcemy podpisać w maju 2010 roku – poinformował Zbigniew Rapciak, prezes zarządu spółki Polskie LNG. - Budowa rozpocznie się w drugiej połowie 2010 r. Terminal LNG w Świnoujściu zostanie oddany do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., a więc do jego uruchomienia pozostały nam 1723 dni.
Do budowy terminalu LNG zostanie zużyte 3000 ton konstrukcji stalowych, a na samym terenie inwestycji położone będzie 50 km rurociągów oraz 230 km kabli.
Polskie LNG ogłosiło procedurę wyboru wykonawcy terminalu LNG 6 sierpnia br. Wnioski o udział w postępowaniu złożyło 8 podmiotów, skupiających w sumie 25 firm z 9 krajów.
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to pierwsza tego typu inwestycja, nie tylko w Polsce, ale i w naszej części Europy. Dzięki budowie gazoportu będziemy mogli odbierać gaz ziemny praktycznie z dowolnego kierunku na świecie, a zapewnienie dywersyfikacji źródeł dostaw przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju.
Dzięki terminalowi LNG będzie można pozyskać do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. W zależności od zapotrzebowania możliwa będzie rozbudowa terminalu do 7,5 mld m3, bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie. Obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m3 gazu rocznie.