Toruń: rozbudowa sieci tramwajowej
Urząd Miasta Torunia przedstawił plan rozbudowy miejskich linii tramwajowych. Modernizacja sieci komunikacyjnej obejmie kierunek północny, zachodni i wschodni.
Plan rozbudowy sieci tramwajowej w Toruniu, będzie realizowany m.in. w dwóch projektach: "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" i "Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym – BiT City oraz integracja systemów transportu miejskiego”. - W takim mieście jak Toruń rozwój sieci tramwajowej jest sprawą priorytetową. Tramwaj jest najbardziej przyjazny zarówno dla mieszkańców, jak i samego miasta – mówi Michał Zaleski, prezydent miasta. - Takie działania wymagają także długoletnich przygotowań, które czynimy.
Zobacz także: Warbud zbuduje przystanie i przystanki tramwaju wodnego w Gdańsku
Całkowity koszt projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" to prawie 85 mln zł. Projekt jest dofinansowany w 49,78 %. Składają się na niego cztery podprojekty: system zarządzania ruchem drogowym, system informacji pasażerskiej, trasa tramwajowa do UMK (OM Bielany) i modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej. - Dla przypomnienia, w listopadzie zeszłego roku została podpisana umowa na dofinansowanie tego projektu – dodaje kierownik referatu zespołu ds. projektu tramwajowego Wojciech Alfut. Drugi z projektów w ramach rozbudowy komunikacji miejskeij to "Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT City oraz integracja systemów transportu miejskiego". Jego całkowity koszt dla zadań realizowanych w Toruniu to nieco ponad 196 mln zł. Wysokość dofinansowania dla Torunia to ponad 88 mln zł. Na inwestycję składają się: integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu, stworzenie zintegrowanego systemu transportowego wraz z budową wiaduktu w Solcu Kujawskim, budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego oraz budowa połączenia kolejowego Bydgoszcz Główna – Port Lotniczy w Bydgoszczy.
Obecnie w fazie projektowania jest linia tramwajowa do campusu akademickiego na Bielany. Do 2014 roku być gotowa linia do Portu Drzewnego, której otwarcie zbiegnie się z oddaniem do użytku inwestycji w tamtym rejonie Torunia. Ponieważ jest jeszcze szansa na pozyskanie środki unijne na budowę linii zachodniej do Portu Drzewnego, miasto chce wykorzystać tę możliwość i w ramach BiT City wybudować jeszcze jedną linię tramwajową na zachód.