Szybka kolej... nie tak szybko

2008-11-14 13:39

Francja ma TGV, a my mamy dopiero plany wybudowania szybkiej kolei. Prace budowlane ruszą najwcześniej w 2014 roku, tymczasem trwają rozmowy, jak połączyć Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. Najlepszy wydaje się wariant, według którego jeden z przystanków znajdzie się pomiędzy Kaliszem i Ostrowem Wielkopolskim - przekonują prezydenci tych miast.

- Zależy nam na dostępie do połączeń ekspresowych, choćby miała być to tylko kolej regionalna. Budowa przystanku z pewnością przyspieszy rozwój aglomeracji kalisko-ostrowskiej (w lutym 2008 roku samorządy obu miast podpisały porozumienie o takiej współpracy - przyp. red.) - uważa Janusz Pęcherz, prezydent Kalisza.

- Mamy czym wesprzeć projekt budowy szybkiej kolei, w Ostrowie kolejnictwo rozwija się od stu lat. Np. idealnym miejscem pod przyszłe centrum serwisowe wydaje się Centrala Zbytu Węgla, która zajmuje 42 ha. Zaś zawody związane z kolejnictwem i pokrewne wykonuje 4 tys. osób - mówi Radosław Torzyński, prezydent Ostrowa Wlkp.

Włodarze spotkali się 27 października 2008 roku, by przedstawić wspólne stanowisko Cezaremu Grabarczykowi, ministrowi infrastruktury. Z analiz, wykonanych przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa, wynika, że przystanek powinien się znajdować między Czekanowem a Nowymi Skalmierzycami (woj. wielkopolskie). Nieopodal przebiegają tory tradycyjnej kolei i obwodnice drogowe - a to zwiększa liczbę potencjalnych pasażerów.

Szybka kolej, z trasami o charakterystycznym kształcie litery Y, będzie miała około 540 km. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało właśnie, że program przewozów i prognoza oddziaływania na środowisko są już po konsultacjach społecznych (źródło: wnp.pl, 7.11.2008). Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg na studium wykonalności, które zadecyduje o ostatecznym przebiegu i określi harmonogram prac.

Średnia prędkość, z jaką poruszają się takie pociągi, to 300 km na godzinę. Niestety w Polsce będzie to możliwe nie wcześniej niż za 10-15 lat. Na razie osiągnięciem jest to, gdy osiągają prędkość 160 km na godzinę - dotyczy to jednak tylko 3,5 proc. użytkowanych tras. A poza trasami niezbędny jest też nowy tabor, sprawnie działające i nieodstraszające swym wyglądem dworce kolejowe oraz odrębne systemy biletowe.

listopad 2008 r.

Szybka kolej... nie tak szybko
Autor: PKP SA Ten pociąg, obsługiwany przez PKP Przewozy Regionalne, jedzie z Warszawy do Łodzi.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej