Rynek wymaga innowacyjności
Ważnym elementem strategii Swisspor jest rozwój technologii. Oprócz prac rozwojowych prowadzonych w laboratoriach, firma inicjuje również działania propagujące oszczędzanie - w ten program znakomicie wpisuje się konkurs - "Przegroda termoizolacyjna przyszłości".
Sukcesem okazał się konkurs przeprowadzony przez Swisspor w 2006 roku w Szwajcarii. A że firma działa również w Polsce, dlatego podjęta została decyzja o organizacji jego polskiej edycji. Konkurs wystartował w marcu, termin nadsyłania prac upływa 31 października 2007 roku, ogłoszenia wyników należy spodziewać się pod koniec tego roku. Nagroda główna jest warta 25 tys. zł.
O przedsięwzięciu, jakim jest konkurs
"Przegroda termoizolacyjna przyszłości",
rozmawiamy z Robertem Kaczorem,
dyrektorem handlowym firmy Swisspor Polska.
"Przegroda termoizolacyjna przyszłości" - jakie przesłanki niesie ten konkurs?
- Poprzez organizację konkursu, chcielibyśmy skrócić i ułatwić drogę, jaką musi pokonać polski inżynier-wynalazca - od pomysłu do wdrożenia rozwiązania na skalę przemysłową. Uważamy, że budownictwo wciąż ma ogromne możliwości rozwoju technologii izolacyjnych. Ponadto jesteśmy przekonani o wysokich kwalifikacjach polskich inżynierów oraz naukowców i chcielibyśmy, by mogli realizować swoje pomysły.
Konkurs organizowany jest tylko w Polsce ?
- Nie tylko - niedawno zakończyła się jego szwajcarska edycja. Nadesłano nań ponad 70 prac, z których 30 okazało się naprawdę interesujących. Komisja wybrała z tego grona 3 laureatów.
Czy w szwajcarskich pracach konkursowych były jakieś sygnały, w jakim kierunku będzie rozwijał się rynek termoizolacji?
- Wydaje się, że na podstawie konkursu można wskazać dwa takie kierunki. Z jednej strony jest to kompleksowe rozwiązanie dla wszystkich elementów budynku, które sumarycznie pozwalają zaoszczędzić nawet 60-70 % energii wykorzystywanej do jego funkcjonowania. Z drugiej zaś można obserwować wzrastające zainteresowanie izolacjami typu vacuum - pozwalającymi na zmniejszanie różnic temperatury pomiędzy zewnętrznymi warstwami przegrody, a przez to podniesienie jej efektywności. Można to osiągnąć dwoma sposobami. Albo przez wykorzystanie energii geotermalnej do budowy przegród nowego typu, albo przez wykorzystanie materiałów absorbujących energię słoneczną, która będzie oddawana w nocy, czy wtedy, gdy różnice temperatury pomiędzy zewnętrznymi warstwami przegrody termoizolacyjnej są największe. Jest tutaj wciąż ogromne pole do popisu - stworzenie materiału, który jednocześnie izoluje oraz pozwala na kumulowanie energii wytwarzanej na powierzchni takiej przegrody w ciągu dnia. Inteligentne, samoregulujące się przegrody - to na pewno przyszłość rynku termoizolacji.
Czy rozwiązania zaproponowane przez uczestników szwajcarskiego konkursu mają szansę na zastosowanie w produktach obecnych na rynku?
- Efekty konkursu trzeba rozpatrywać w szerszym kontekście, a nie tylko konkretnymi rozwiązaniami technicznymi. Na pewno zintegrowane podejście do budynku jest czymś, co jest bezpośrednio związane z rozwojem świadomości ekologicznej inżynierów, architektów, inwestorów oraz klientów rynku materiałów budowlanych. W tym sensie bardzo nam leży na sercu informowanie i uświadamianie naszych klientów w tym zakresie oraz rozwijanie metodologii projektowania i wykonawstwa budynków o korzystnym bilansie energetycznym. Rozwijanie świadomości ekologicznej to jest także kwestia zauważenia energii pierwotnej koniecznej do wyprodukowania materiałów i maszyn niezbędnych w rozwoju branży. Jest to bardzo istotny element potrzebnej dzisiaj "rewolucji energetycznej". Także zauważanie źródeł energii odnawialnej oraz uwzględnianie ich w przygotowywanych regulacjach prawnych rynku energetycznego w skali europejskiej leży nam bardzo na sercu. Ostatnią kwestią jest praca nad nowymi typami inteligentnych materiałów izolacyjnych, które pozwalają na kumulację energii słonecznej i wiatrowej oraz wykorzystanie jej dla polepszenia efektywności przegród izolacyjnych. Nagrodzone w konkursie rozwiązania z pewnością będą rozpatrywane jako ważne propozycje, które wskazują kierunki rozwoju naszych nowych produktów.
Czy wobec laureatów polskiej edycji konkursu firma ma podobne zamiary?
- Jeżeli tylko pojawią się ciekawe pomysły, natychmiast je podejmiemy. Bardzo ważne jest także to, że jeden z partnerów naszego konkursu - Naczelna Organizacja Techniczna - zadeklarował sfinansowanie dalszych prac badawczych najciekawszych rozwiązań. Mam więc nadzieję, że pojawi się ich dużo i dla dobra autora będziemy mogli je rozwijać. Rynek stale wymaga od nas nowych rozwiązań i musimy inwestować w nowe technologie. Mam nadzieję, że wśród naszych nowych propozycji będą rozwiązania zaproponowane przez polskich wynalazców.
Więcej informcji o konkursie "Przegroda termoizolacyjna przyszłości"