Przeprawa promowa do lamusa

2009-03-22 14:21
Most na rzece Odrze
Autor: brak danych

Ruszył przetarg na budowę mostu na Odrze, ogłoszony przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu. Czas zgłaszania się do przetargu mija w połowie kwietnia 2009 roku.

„Budowa mostu na rzece Odrze w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323” to jedno z zadań Wieloletniego Programu Inwestycyjnego, który realizuje założenia wprowadzonej przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego koncepcji „zielonego światła” (dla budowy dróg i mostów na Dolnym Śląsku). Zadanie to dotyczy modernizacji dróg Zagłębia Miedziowego. Most w Ciechanowie, przez Gorę i Leszno połączy nasze województwo dolnośląskie z Wielkopolską.

Inwestycja, w ramach której powstanie nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 323 wraz z mostem na Odrze, zlokalizowana jest w powiatach lubińskim i górowskim, gminie Rudna (m. Radoszyce) i gminie Jemielno (m. Ciechanów), między Radoszycami a Ciechanowem, w istniejącym ciągu drogi wojewódzkiej 323 w km 38+648, jako jej nowy przebieg między Lesznem-Górą a Studzionkami.

Obecnie w miejscu przejścia przez Odrę funkcjonuje przeprawa promowa. Na ponad 40-kilometrowym odcinku Odry, oddzielającej położone po jej lewej stronie powiaty: Głogów, Polkowice, Lubin od prawobrzeżnych: Góry i Wołowa brak jest przepraw mostowych.
Mosty w Głogowie (DK 12) i w Ścinawie (DK 36) prowadzą ruch kołowy przez środek obu miast. Mosty te nie są dostosowane do ruchu pojazdów ciężkich. Powiat górowski – w części północno-zachodniej jest oddzielony Odrą od reszty województwa dolnośląskiego. Natomiast funkcjonowanie przepraw promowych jest uzależnione od poziomu wód Odry i pory roku. Promy mogą zabrać od 3 do 4 pojazdów osobowych i kursują stosunkowo rzadko – dwa razy na godzinę tam i z powrotem – stąd niewielka przepustowość przepraw promowych, które w zasadzie wykorzystywane są tylko i wyłącznie w ruchu lokalnym. Rosnący ruch towarowy od terenów rolniczych Wielkopolski do obszaru Lubińsko-Głogowskiego Zagłębia Miedziowego potrzebuje nowego połączenia, odpowiadającego wyższym wymaganiom w zakresie nośności i odpowiedniej przepustowości. Droga na tym odcinku ma więc kluczowe znaczenie dla obsługi ruchu w tym regionie.

Most na rzece Odrze
Autor: DSDIK

Według przeprowadzonych analiz zakłada się, że most na Odrze przejmie ok. 25-35% ruchu z najbliższych przepraw mostowych w Głogowie i Ścinawie. Ponadto, na przebiegającym przez teren Dolnego Śląska projektowanym odcinku drogi wojewódzkiej nr 323 przewidziano w ramach tej inwestycji budowę dwóch skrzyżowań skanalizowanych oraz skrzyżowania typu „,małe rondo”:
- z drogą gminną Chobienia - Chełm po stronie Radoszyc (umożliwi połączenie sieci dróg lokalnych z projektowaną trasą),
- z drogą łącznikową po stronie Ciechanowa (połączenie z istniejącą DW nr 323),
-"małe rondo", łącznik z istniejącą drogą wojewódzką nr 323, zapewni bezpieczne włączenie projektowanej trasy w istniejący ciąg komunikacyjny.

Po wybudowaniu mostu zostanie wprowadzona nowa jakość połączeń Góra - Lubin/Głogów. W związku z tym, tak liczna sieć dróg wojewódzkich będzie zbędna. Wymusza to powstanie nowego układu funkcjonalno-przestrzennego połączeń komunikacyjnych w tym rejonie. Środki w WPI przeznaczone na inwestycje związane z powstaniem nowego układu funkcjonalno-przestrzennego połączeń komunikacyjnych w tym rejonie to 100 000 000 zł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej