Przedsiębiorcy o kryzysie: rząd nie pomaga
Rząd niewiele zrobił do tej pory, aby pomóc przedsiębiorcom w kryzysie – wynika z badań nastrojów przedsiębiorców przeprowadzonych we wrześniu 2009 r. przez Krajową Izbę Gospodarczą we współpracy z "Gazetą Wyborczą".
- Od grudnia 2008 r. wspólnie z "GW" przeprowadzamy badania nastrojów przedsiębiorców oraz wpływu kryzysu na ich działalność. Apelowaliśmy o zintensyfikowanie przez rząd działań antykryzysowych. Wyniki ostatnich badań wyraźnie pokazują, że władza nie sprostała oczekiwaniom przedsiębiorców. Oceniają oni działania antykryzysowe rządu jako "symboliczne" – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, wiceprezes Eurochambres.
Aż 80% ankietowanych przedsiębiorców negatywnie odpowiedziało na pytanie, czy rząd zrobił wystarczająco dużo aby wspomóc przedsiębiorców w związku z sytuacją gospodarczą w Polsce i na świecie. Biznesmeni narzekają, że działania władz nakierowane są jedynie na wsparcie socjalne pracowników, a nie pomoc dla firm. Negatywnie oceniają również opóźnienia w przekazywaniu środków budżetowych służących np.: realizacji programu 50+.
Z badań wynika, że mimo negatywnej oceny działań rządu przez przedsiębiorców rośnie ich optymizm. W poprzedniej edycji badań przeprowadzonej w lutym 2009 r. pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju i jej negatywnego wpływu na biznes spodziewało się aż 87% ankietowanych przedsiębiorców. We wrześniu odsetek ten spadł do 52%.
Dla polskich przedsiębiorców coraz mniej dokuczliwy (choć wciąż odczuwalny przez wielu z nich) jest problem wahań kursu złotego, który jeszcze kilka miesięcy temu był prawdziwą zmorą dla firm. Odsetek przedsiębiorców odczuwających problemy z powodu niestabilności kursu złotego zmalał z 72% w lutym do 57% we wrześniu. W porównaniu do wcześniejszej edycji ankiety spadła również liczba firm planujących redukcje załogi i ograniczenie inwestycji. Redukcje zatrudnienia w najbliższych miesiącach deklaruje 13 % ankietowanych przedsiębiorców, a ograniczenia inwestycji 25 %. W poprzedniej edycji badania odsetek ten wyniósł odpowiednio 18% i 36%. Prawie połowa ankietowanych (45%) we wrześniu deklaruje, że nie planuje żadnych cięć w zatrudnieniu i inwestycjach.
Jak wynika z badań, polepszenie nastrojów nie uśpiło przedsiębiorców. 62% z nich nadal zabezpiecza się przed możliwym pogorszeniem sytuacji gospodarczej.
Nie wszytko ulega poprawie – przedsiębiorcom nadal doskwiera spadek popytu na ich towary i usługi. W ciągu ostatnich trzech miesięcy problem ten odczuło 65% przedsiębiorców (w badaniu przeprowadzonym w lutym br. spadek popytu odnotowało 69% ankietowanych).
Ankietowane firmy wymieniają wiele sposobów walki z dekoniunkturą m.in: zwiększenie działań promocyjnych, poszukiwanie nowych obszarów sprzedażowych, nisz rynkowych, zwiększanie wydajności przy zachowaniu poziomu zatrudnienia, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań IT, dywersyfikacja biznesu, ubezpieczanie transakcji eksportowych czy też rezygnacja z mniej rentownych sfer działalności.
Zdaniem KIG, uniknięcie znaczącego spowolnienia gospodarczego uzależnione jest od wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki. Może on być osiągnięty jedynie dzięki zwiększeniu aktywności przedsiębiorstw w sferze innowacyjności i ochrony własności intelektualnej. Dlatego w trzeciej edycji badania Krajowa Izba Gospodarcza, poza oceną nastrojów przedsiębiorców związanych ze skutkami światowego kryzysu finansowego, przeprowadziła również analizę zainteresowania firm ochroną własności intelektualnej. Wyniki przeprowadzonego przez KIG badania wskazują na to, iż 64% ankietowanych firm chroni własność przemysłową. Wynik ten może wydać się zadowalający, jednak z danych gromadzonych przez Urząd Patentowy RP wynika, iż z reguły ochroną ta objęte są znaki towarowe, w znacznie mniejszym stopniu wzory przemysłowe czy patenty.
Dane wskazują również na to, iż jedynie 50% ankietowanych przedsiębiorców wie, że w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka istnieje możliwość otrzymania wsparcie na uzyskanie/realizację ochrony własności przemysłowej.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 2 do 16 września br. i uwzględniono w nim 173 ankiety od przedsiębiorców, głównie MSP. Firmy biorące udział w badaniu reprezentowały wiele branż m.in.: motoryzację, doradztwo i szkolenia, turystykę i hotelarstwo, transport, spedycję i logistykę, budownictwo, energetykę, odlewniczą, opakowaniową, meblarską.