Projekty infrastrukturalne: 100 umów o dofinansowanie
10 lutego 2011 r. w Ministerstwie Infrastruktury nastąpiło podpisanie dwóch umów o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: dziewięćdziesiątej dziewiątej na budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław (Psie Pole) – Syców oraz setnej na modernizację linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków-Rzeszów, etap III.
Łączna wartość tych dwóch projektów to 5 856 mln zł (w tym projekt drogowy – 1 183,8 mln zł, projekt kolejowy – 4 672 mln zł), zaś łączna wartość dofinansowania z UE to prawie 3 080 mln zł (w tym dla projektu drogowego – 898,9 mln zł, a dla projektu kolejowego – 2 181 mln zł).
W sumie udało się już podpisać sto umów o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych. Wartość dofinansowania z UE na ich realizację to 39,4 mld zł. Całkowita wartość umów zawartych do tej pory z wykonawcami to 67 mld zł brutto.
- Dzięki podpisanym dziś umowom przekroczyliśmy półmetek, czyli 50% wartości przewidzianej w Programie Operacyjnm Infrastruktura i Środowisko na projekty infrastrukturalne – powiedział obecny przy podpisaniu umów minister Cezary Grabarczyk.
- Podpisana dziś setna umowa obejmuje bardzo ważny projekt kolejowy, największy pod względem wartości spośród projektów kolejowych, a czwarty ze wszystkich projektów infrastrukturalnych - dodała podsekretarz stanu w MI Patrycja Wolińska-Bartkiewicz.
Budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław (Psie Pole) – Syców
Całkowita wartość tego projektu wynosi 1 183,88 mln zł. Uzyskał on dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ramach działania 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T w wysokości 898,94 mln zł.
Inwestycja obejmuje budowę drogi ekspresowej S8, stanowiącej nowe połączenie drogowe na odcinku Wrocław (Psie Pole) – węzeł „Dąbrowa" oraz od węzła „Cieśle” do węzła „Syców-Zachód”, a także dobudowę drugiej jezdni do istniejącej obwodnicy Sycowa (do węzła „Syców Wschód”).
Długość projektowanego odcinka drogi ekspresowej wynosi 47,2 km. Łącznie z istniejącą obwodnicą Oleśnicy długość całego ciągu ekspresowego wyniesie 54,4 km.
Inwestycja zostanie wybudowana w ramach dwóch odcinków realizacyjnych:
- Wrocław (węzeł „Pawłowice”, bez węzła) – Oleśnica (węzeł „Dąbrowa”, rozbudowa węzła);
- Oleśnica (węzeł „Cieśle”, rozbudowa węzła) – Syców (węzeł „Syców Wschód”, z węzłem).
W ramach inwestycji wybudowane zostaną 4 węzły, 34 obiekty inżynieryjne, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych, rozbudowane zostaną również 2 węzły. Ponadto powstanie 35 przejść dla zwierząt i 261 przepustów. Zainstalowane zostaną ekrany akustyczne oraz urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu.
Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków-Rzeszów, etap III
Wartość tego projekt wynosi 4,67 mld zł. Otrzyma on 2,18 mld zł dofinansowania ze środków Funduszu Spójności.
Przebudowa linii kolejowej między Krakowem a Rzeszowem to jeden z największych projektów infrastrukturalnych realizowanych obecnie w Polsce. Razem z budowaną równolegle autostradą A4 przyczyni się do rozwoju infrastrukturalnego Polski południowo-wschodniej.
Projekt obejmuje przebudowę linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków – Rzeszów o długości 138,7 km. Linia zostanie dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych o maksymalnym nacisku 22,5 t/oś. W ramach projektu planowana jest również m.in.:
- przebudowa układów torowych na 16 stacjach,
- przebudowa 13 przystanków osobowych oraz budowa 1 nowego,
- przebudowa lub budowa 138 wiaduktów i mostów,
- budowa 44 przejść dla zwierząt, korytarzy ekologicznych,
- budowa ekranów akustycznych.
Projekt jest realizowany w ramach działania 7.1 Rozwój transportu kolejowego Programu Infrastruktura i Środowisko.
Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E 30 należącej do Korytarza III stanowiącego element sieci TEN-T. III Paneuropejski Korytarz Transportowy ma początek w Berlinie, biegnie przez Drezno na wschód do przejścia granicznego Gorlitz – Zgorzelec, a następnie przez najważniejsze ośrodki na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę – do Lwowa i Kijowa.