Ponad miliard euro na ekologię
Globalizacja ekologiczna wymaga na całym świecie oszczędniejszego obchodzenia się z surowcami. Jest to ogromne wyzwanie dla przedsiębiorstw, również finansowe. Bosch na przykład przeznaczył na ten cel 40 proc. wydatków na badania i rozwój.
Ubiegły rok firma podsumowuje jako udany. Obrót wzrósł o ponad 5 proc. (do 43,7 miliarda euro), a zatrudnienie zwiększyło się o około 10 tys. osób. Co więcej, w 2006 roku firma osiągnęła rekordowy wynik, jeśli chodzi o liczbę zgłoszonych patentów wynalazków. Ponad 3000 tys. nowych rozwiązań to również efekt 3 miliardów euro przeznaczonych na badania i rozwój. Ponad 40 proc. tej kwoty przypadało na ochronę środowiska i zasobów naturalnych.
Działalność Boscha opiera się na w trzech głównych działach: motoryzacja, technika przemysłowa, sektor dóbr przemysłowych i technicznego wyposażenia budynków. Ten pierwszy przyniósł w minionym roku 27,2 miliarda obrotów i to właśnie jemu firma przypisuje kolosalne znaczenie w ochronie środowiska, i to nie od dzisiaj. Wystarczy przypomnieć lata 70-te i kryzys paliwowy. Już wtedy Bosch wprowadził program "3 S". Jego nazwa to skrót od trzech niemieckich słów: sicher, sauber, sparsam, co znaczy bezpiecznie, czysto, oszczędnie. W programie chodziło o zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony środowiska i oszczędności podczas jazdy samochodem. Obecnie przedsiębiorstwo pracuje nad udoskonaleniem systemu sterowania silnikami Diesla, co w przypadku i tak już oszczędnych silników z zapłonem samoczynnym ma doprowadzić do dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla, nawet o 10 proc. Ponadto, wykorzystując drugą generację systemów wtrysku benzyny DI-Motronic, opracowywana jest koncepcja downsizingu. Chodzi w niej o zmniejszenie emisji dwutlenkiu węgla o 15 proc. w porównaniu do konwencjonalnych technik wtrysku.
Nie koniec jednak na tym. W ekologicznych planach jest również rozbudowa branży systemów wykorzystujących energie odnawialne. Bosch liczy, że obroty ze sprzedaży tych produktów przekroczą do 2010 roku 1 miliard euro. A to oznaczałoby podwojenie kwoty z roku 2006. Ponadto, do 2009 roku firma zamierza zwiększyć do 30 000 sztuk sprzedaż kolektorów słonecznych produkowanych przez Bosch Thermotechnik. Jest to ponad trzy razy więcej niż w 2006 roku. Do tego trzeba jeszcze dodać produkcję energii ekologicznej, czyli takiej, która nie powoduje zwiększenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Tutaj ważną rolę odgrywa spółka Bosch Rexroth. Opracowywana przez nią technika znalazła już zastosowanie u wybrzeży Norwegii i Wielkiej Brytanii, gdzie powstały pierwsze prototypowe elektrownie wykorzystujące energię prądów morskich. W nadchodzących latach przedsiębiorstwo przeznaczy również ok. 300 milionów euro na zwiększenie produkcji napędów do elektrowni wiatrowych.
Bosch wychodzi z założenia, że minęły już czasy, kiedy energie odnawialne istniały wyłącznie jako rynki niszowe. Uwidacznia się to prognozach na najbliższe lata. Według szacunków w roku 2015 ponad jedną czwartą europejskiego rynku techniki grzewczej mają stanowić systemy wykorzystujące energie odnawialne., a w Niemczech nawet już do 2009 roku zagarną one połowę całego rynku.
Bosch w liczbach