Podziemne parkingi w Warszawie w ramach PPP

2013-01-08 14:51
quick-mix-parking-system-ociepleń-LOBATHERM-G-BS
Autor: quick-mix Sp. z o.o.

Przez ostatnich kilka lat nie udało się w Warszawie pomyślnie doprowadzić do końca postępowanie na budowę kilku podziemnych parkingów, które miasto zamierza wybudować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Teraz pojawiła się taka szansa. Znalazło się sześciu inwestorów zainteresowanych tym przedsięwzięciem. W dalszym ciągu niewiele jest w Polsce inwestycji realizowanych w systemie PPP, a zatem każde kolejne takie wydarzenie jest dobrym sygnałem dla następnych. Projektów PPP strona publiczna ogłasza sporo, tylko ciągle brakuje chętnych by podjąć te wyzwania.

W PPP zyskać muszą obie strony

Do Urzędu Miasta st. Warszawa zgłosiło się 6 inwestorów, zainteresowanych budową podziemnych parkingów . Są to: IMMO PARK Warszawa Sp. z o.o., VIA Motorway Sp. z o.o., Kronia Sp. z o.o., Mostostal Concession Sp. z o.o. „w organizacji”, Nuvola Investments Sp. z o.o., jako ostatni wniosek złożył Strabag Drogi Wojewódzkie Sp. z o.o. Ale to dopiero początek drogi do finału, bo PPP to nie jest proste przedsięwzięcie. Teraz złożone wnioski zostaną ocenione pod względem zgodności z ogłoszeniem i jak otrzymają pozytywne opinie, potencjalni koncesjonariusze zostaną zaproszeni do negocjacji. Na tym etapie zostaną omówione szczegóły projektu, w tym zakres zadań koncesjonariuszy.

 Na podstawie wyników negocjacji miasto przygotuje szczegółowy Opis Warunków Koncesji, który będzie podstawą do przygotowania ostatecznych ofert. Wybrany będzie tylko jeden inwestor, którego oferta zdobędzie najwięcej punktów (m.in. za liczbę miejsc parkingowych i lokalizacji, termin wybudowania parkingów i czas obowiązywania umowy), z którym zostanie podpisana umowa koncesji, bo postępowanie to prowadzone będzie w trybie Ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Wybrany koncesjonariusz będzie musiał zaprojektować i wybudować od jednego do sześciu parkingów, ale potem będzie je eksploatować i czerpać korzyści, by nakłady na inwestycję zwróciły się. Jedynym wkładem miasta będzie przekazanie inwestorowi terenu, a raczej podziemia. O ile znajdzie się koncesjonariusz, który chciałby wybudować aż wszystkie 6 parkingów, to całe przedsięwzięcie może być warte nawet 400 mln zł.

Gdzie mogą powstać w Warszawie podziemne parkingi

Natomiast Warszawie może przybyć około 2500 miejsc parkingowych i to w miejscach, gdzie dzisiaj ich szczególnie brakuje. Zaproponowano do wyboru 8 lokalizacji:
- pod placem Konstytucji (od 400- 1000 miejsc parkingowych),
- pod placem Bankowym – (250-900),
- pod ulicą Emilii Plater (200-740),
- pod placem Trzech Krzyży (300-460),
- pod placem Powstańców Warszawy (300-420),
- przy ulicy Wybrzeże Gdańskie pomiędzy ul. Bugaj i Mostową (250-400),
- pod Rynkiem Mariensztackim (200-256),
- pod ulicą Słowackiego w okolicach placu Wilsona (120-150).
Inwestorzy mogą sobie wybrać jeden parking lub kilka, ale nie może to być więcej niż sześć.

Jesteśmy ciekawi dalszych losów tego przedsięwzięcia i stawiamy na pomyślny finał w postaci umowy o koncesję. To byłby bowiem kolejny dobry przykład dla innych partnerów PPP, że i w Polsce da się...

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej