PKP: rusza przebudowa dworca Kraków Główny
Nowy dworzec Kraków Główny będzie elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego "BUDUS" S.A. zrealizuje tę inwestycję za 62 779 594, 63 zł brutto. PKP S.A. podpisały 16 września 2010 r. umowę z generalnym wykonawcą.
Przebudowa dworca Kraków Główny
Prace budowlane mają się rozpocząć w III kwartale 2010 r. Nowy dworzec będzie gotowy w II kwartale roku 2012. Projekt, współfinansowany ze środków UE (Program Infrastruktura i Środowisko) oraz budżetu państwa, obejmuje między innymi: wykonanie dokumentacji projektowych i technicznych oraz wykonanie robót budowlano-montażowych budowy dworca kolejowego pod układem torowo-peronowym stacji Kraków Główny.
Zobacz koniecznie: Sopot bliżej budowy nowego dworca
Nowy dworzec będzie stanowił węzeł przesiadkowy różnych rodzajów transportu publicznego, zintegrowany komunikacyjnymi ciągami pieszymi z dworcem regionalnym PKS i komunikacją miejską, tj. przystankami autobusowymi oraz tramwajowymi, w tym przystankiem podziemnego szybkiego tramwaju. Ciągi piesze połączą również dworzec kolejowy z centrum handlowym: Galeria Krakowska. Dworzec będzie bardziej przyjazny dla pasażerów, miedzy innymi dzięki nowoczesnemu systemowi informacji wizualnej, a także bezpieczniejszy, gdyż zostanie wyposażony w monitoring. Będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Polskie dworce: modernizacja trwa
Nowy dworzec Kraków Główny to jedna z trzech realizowanych przez PKP S.A. inwestycji współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Do 2012 r. dzięki unijnemu wsparciu przebudowane zostaną także dworce: Gdynia Główna i Wrocław Główny.
PKP S.A. modernizuje dworce w całej Polsce Polskie Koleje Państwowe prowadzą wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat!
Do 2012 r. w rewitalizację dworców zostanie zainwestowane ponad 980 mln zł. Modernizacje dworców finansowane są z funduszy Unii Europejskiej (547 mln zł), budżetu Państwa (434 mln zł) oraz funduszy własnych PKP S.A. (102 mln zł). Przez dwa lata (2008-2009) przygotowano niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowa-nie projektów.
PKP S.A. współpracuje także z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z deweloperami wynosi ponad 1,5 mld zł.
Nowa marka: Dworzec Polski
Tworzona nowa marka – Dworzec Polski – stanie się prawdziwą przystanią w podróży. Zapewni podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Dworzec Polski będzie przyjazny podróżnemu, służący informacją, komfortowy, bezpieczny, nowocześnie zarządzany, zintegrowany z systemem transportu publicznego, ale też silnie powiązany z przestrzenią miasta.
Obiekty pod marką Dworzec Polski, będą nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z parkingami, dodatkowymi usługami komercyjnymi, rozrywkowymi, biurowymi, ale też hotelowymi i gastronomicznymi. W obiektach Dworca Polskiego znajdzie dla siebie miejsce biblioteka, klub pracy twórczej, galeria artystyczna, klub muzyczny, ale też kina i teatry.
Autor: PKP SA
Projekt inwestycji w Krakowie obejmuje między innymi: wykonanie dokumentacji projektowych i technicznych oraz wykonanie robót budowlano-montażowych budowy dworca kolejowego pod układem torowo-peronowym stacji Kraków Główny.