PKP PLK: rusza modernizacja za 800 mln złotych
Dnia 24 maja br., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na roboty budowlane w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap II – odcinek Wrocław – granica woj. dolnośląskiego".
Z sześciu złożonych ofert w postępowaniu przetargowym, wybrano ofertę przedstawioną przez konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. zo.o. Warszawa, PKP Energetyka SA Warszawa, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych SA Wrocław, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej "DOLKOM" Sp.zo.o. Wrocław. Oferta opiewa na kwotę 808 519 026,89 mln złotych brutto. Umowa obejmuje wykonanie robót budowlanych w zakresie kompleksowej przebudowy w linii kolejowej na odcinakch: Wrocław Grabiszyn – stacja Skokowa - 36,5 km, stacja Żmigród – granica woj. dolnośląskiego – 13,3km, a także realizacja robót w ramach uzupełnienia na odcinku Skokowa Żmigród – 8,2 km - budowa ekranów akustycznych, budowa dróg prostopadłych. W ramach zadania przeprowadzone zostaną roboty pomiarowe, torowe, odwodnieniowe, drogowe, budowlane, a także dotyczące elektroenergetyki, sieci trakcyjnej, instalacji i urządzeń sanitarnych, czy budowy ekranów akustycznych. Okres realizacji zamówienia wynosi 40 miesięcy od dnia wydania polecenia rozpoczęcia i nie dłużej niż do 30 czerwca 2014 r.Linia kolejowa Wrocław – Poznań jest linią dwutorową, zelektryfikowaną, o długości 162 km. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski i towarowy. Postępująca degradacja infrastruktury kolejowej spowodowała, że wprowadzono liczne ograniczenia prędkości pociągów, co wydłużyło czas jazdy pociągów pospiesznych pomiędzy Wrocławiem i Poznaniem o 15%, a pociągów ekspresowych o 31%. Projekt ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i jest zgodny z drugim priorytetem strategicznym SRK - "Poprawa stanu infrastruktury technicznej i społecznej", oraz trzecim celem horyzontalnym NSRO - "Budowa i modernizacja infrastruktury technicznej i społecznej mającej podstawowe znaczenie dla wzrostu konkurencyjności.” Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramch Programu Operacyjnego Infrastrukturą i środowisko.