PKP: organizacja szwankuje, ale dworce pięknieją

2011-01-13 16:32
Dworce pięknieją
Autor: PKP SA Tak będzie wyglądał dworzec w Katowicach

Co prawda od kilku tygodni o kolei jest głośno z powodu fatalnej organizacji przewozów, to jednak uczciwie trzeba przyznać, że zasługuje nie tylko na złe opinie. Rok 2010 był dla PKP rokiem inwestycji. I dobrze, bo często początek podróży, czyli pobyt na obskurnych dworcach nastrajał już negatywnie. Teraz ma się to zmienić - program modernizacyjny na lata 2010-2012 obejmuje 77 dworców i inwestycje o wartości blisko 1 mld zł. Partnerami PKP w tym przedsięwzięciu są władze miast. Prześledźmy, gdzie zaczęły się przeobrażenia...

Aleksandrów Kujawski - władze miasta pozyskały pierwsze pieniądze na rewitalizację dawnego granicznego dworca pomiędzy zaborem pruskim i austriackim, który jest jednym z największych takich obiektów w Polsce. Udało się zdobyć na razie 100 tysięcy złotych, które muszą wystarczyć na wykonanie najpilniejszych prac zabezpieczających przed dalszym niszczeniem.

Będzin - tu rozpoczął się ostatni etap modernizacji. Wymienione zostaną sieci wodno-kanalizacyjne, c.o., energetyczne teleinformatyczne. Obiekt zostanie "uzbrojony" w patio i taras, a teren wokół dworca w zieleń.

Bochnia - remont dworca rozpoczął się w październiku 2010. Wykonuje go firma MURDZA z Miechowa za 4 960 070 złotych. Prace, od których wykonawca rozpoczął remont to: wykonanie zastępczego zaplecza dla użytkowników dworca oraz przygotowania do budowy nowego parkingu przed budynkiem. W dalszej kolejności dworzec w Bochni czeka między innymi: renowacja elewacji, dachu, wymiana drzwi i okien. Będzie zabezpieczony przed wilgocią, wymienione zostaną w nim również wszystkie rodzaje instalacji. Zyska ponadto nową, bardziej przyjazną i funkcjonalną przestrzeń związaną z obsługą podróżnych. Remont ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2012 roku.

Brzeg - za 4,27 mln zł, do końca 2011 r., firma Bor-Bud z Wrocławia zmodernizuje dworzec w Brzegu (woj. opolskie). Umowę z wykonawca PKP podpisały we wrześniu 2010. Głównym celem modernizacji jest poprawa estetyki, standardu obsługi podróżnych i ich bezpieczeństwa, a także podkreślenie jego walorów historycznych-architektonicznych, bo obiekt jest wpisany do rejestru zabytków. Zaplanowana jest m.in. wymiana posadzki, malowanie, wymiana instalacji, a także stolarki okiennej i drzwiowej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych - to zadanie wykonawcy wewnątrz budynku. Elewacja dworca zostanie odrestaurowana i wyczyszczona. Odtworzone zostaną zniszczone i uszkodzone detale. Dodatkowo wykonawca zabezpieczy elewację powłoką antygraffiti.

Gdynia - w maju 2010 został ogłoszony przetarg na generalnego wykonawcę przebudowy zabytkowego dworca Gdynia Główna. PKP otrzymały unijne wsparcie na realizację tego projektu, którego całkowita wartość projektu została oszacowana na 40 671 994 zł brutto, zaś dofinansowanie ze środków UE i budżetu państwa wynosi 26 253 438 zł brutto. Przetarg wygrało konsorcjum: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA. Umowę z wykonawcą podpisano w lipcu, w sierpniu przekazano firmom plac budowy. Pełną parą ruszyła renowacja posadzek i okładzin kamiennych w hali głównej. Konserwatorzy zabytków zajmą się wkrótce malowidłami z sali restauracyjnej, oświetleniem i zdemontowanymi już drewnianymi elementami budynku. W piwnicy podbijane są fundamenty i wzmacniane stropy. Budowlańcy odnaleźli tam unikatowe fragmenty poprzedniego dworca, zburzonego w czasie II wojny światowej. Wyburzone zostały też pawilony handlowe w kolumnadzie, łączącej budynek dworca z SKMką. Przebudowa dworca przebiega zgodnie z planem i zakończy się w I kwartale 2012 r. Na czas modernizacji dworzec Gdynia Główna będzie zamknięty dla użytkowników.

Gorzów Wielkopolski - tu modernizacja dworca zakończyła się w marcu 2010, a była prowadzona od roku 2008. Wartość prac wyniosła 2,9 mln złotych. Nowy dworzec jest bezpieczniejszy i bardziej przyjazny pasażerom. Dworzec ma nową poczekalnię dla pasażerów, skrytki na bagaże oraz efektywniejsze i energooszczędne oświetlenie. Budynek jest wyposażony w monitoring, który będzie włączony w system monitoringu miasta Gorzowa. Nowe są również toalety. PKP zmodernizowały także te elementy dworca, które nie są widoczne okiem pasażera. Dworzec zyskał lepsze ocieplenie, nową instalację elektryczną, łącza telefoniczne oraz internetowe. Budynek ma nowy system wentylacji i nagłośnienia. Urząd Miasta Gorzowa – właściciel terenu przed dworcem zamierza ów teren zmodernizować do 2012 r. W tym samym czasie Polskie Linie Kolejowe zmodernizują również swoją część infrastruktury - perony i przejście łączące je z dworcem.

Karpacz - remont opuszczonej od lat stacji kolejowej w Karpaczu rozpoczął się w marcu 2010. Prace potrwają do jesieni przyszłego roku. Po zakończeniu budowy, w budynku obok muzeum, znajdzie się miejsce dla miejskiej informacji turystycznej i niewielkiej ekspozycji poświęconej kolejnictwu. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na ok. 6 mln zł.

Katowice - remont dworca w Katowicach wystartował w kwietniu 2010. Prace rozpoczęły się od renowacji podziemnego przejścia dla pieszych pod jednym z peronów (nr 4. który będzie częścią dworca zastępczego), co potrwało do października. Zaczęło się wyburzanie peronów i wymiana szyn z podkładami. W grudniu rozpoczął się główny etap przebudowy dworca kolejowego w stolicy Górnego Śląska. W pierwszej fazie robót zostanie rozebrana estakada nad Placem Szewczyka, a następnie hala dworca. Wcześniej konstrukcja dworca została zeskanowana za pomocą nowoczesnej technologii, która umożliwi ich późniejsze odtworzenie. W lutym 2011 roku rozpoczną się prace budowlane. Koncepcja zakłada powstanie nowoczesnego kompleksu, łączącego funkcje dworca kolejowego i autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koszt przedsięwzięcia to 240 mln euro.

Koło - na początku grudnia 2010 PKP przekazały plac budowy firmie Szurgot Sp. z o.o. z Koła, która wygrała przetarg na modernizację dworca. Prace potrwają do końca października 2011. Wartość inwestycji: 4 mln zł. Budynek jest obiektem zabytkowym z 1928 r. Jego modernizacja dworca obejmie m.in.: częściową wymianę konstrukcji dachowej, wykonanie elewacji zew. budynku dworca, wymianę instalacji i stolarki okiennej/drzwiowej, wykonanie nowej posadzki wewnętrznej holu dworca, wymianę rynien i rur spustowych, przemurowanie kominów, budowę małej architektury wokół dworca.

Kołobrzeg - modernizacja wnętrza dworca zakończyła się w lipcu 2010. Dzięki pracom o wartości 1 mln złotych obiekt zyskał nowoczesną poczekalnię, z nowym punktem informacji PKP, kasy, nowe nagłośnienie, klimatyzację i oświetlenie.

Kraków Główny - nowy dworzec będzie elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, łączącego ze sobą podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach. Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego „BUDUS” S.A. zrealizuje tę inwestycję za 62 779 594 zł brutto. PKP umowę z generalnym podpisały we wrześniu 2010. Dworzec ma być gotowy w II kwartale 2012.

Łódź - w mieście modernizowane są dwie stacje: Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego we wrześniu przyznało 250 mln zł na budowę nowej, podziemnej stacji Łódź Fabryczna. Powstanie tu węzeł, który połączy kolej z komunikacją miejską i nowym układem dróg. Prace mają ruszyć w maju 2011 i potrwają do roku 2014. Inwestycja jest elementem tzw. Nowego Centrum Łodzi. To przedsięwzięcie kolejowe o niespotykanej dotąd skali. Nowy dworzec w Łodzi wraz z otaczającą infrastrukturą drogowo - komunikacyjną kosztować ma 2 mld złotych. Wokół stacji ma powstać m.in. 960 miejsc parkingowych oraz nowoczesny dworzec autobusowy. Do rywalizacji o kontrakt PKP zaprosiły pięć konsorcjów. Łódź Widzew - zmodernizowany (w rekordowym tempie) obiekt otwarto w październiku 2010. W dobudowanej części dworca powstały kasy i poczekalnia. Otwarto parking na 300 samochodów. Na jakiś czas stacja będzie musiała przejąć funkcje dworca Łódź Fabryczna.

Malbork - trwają prace remontowe zabytkowego dworca. Obiekt jest całkowicie zamknięty dla pasażerów.

Piotrków Trybunalski - w I kw. 2012 roku ma być gotowy wyremontowany zabytkowy budynek dworca z 1846 r. Dworzec czeka między innymi: odnowienie elewacji, wymiana drzwi, okien oraz wszystkich rodzajów instalacji, zamontowany zostanie monitoring. Budynek zostanie ponadto wyposażony w nowy system informacji. Będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przetarg na remont dworca w Piotrkowie Trybunalskim wygrała firma „Winnicki” z Sochaczewa. Koszt prac to ponad 15 mln zł brutto.

Poznań - na koniec czerwca 2010 PKP SA podpisały umowę inwestycyjną z developerem Trigranit Development Corporation. Umowa otwiera drogę do rozpoczęcia budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro. Obejmie on nowy dworzec kolejowy, parking na 900 samochodów, oraz dworzec autobusowy. prace budowlane wspólnie z developerem w I połowie 2011 roku i zakończyć budowę dworca w II kwartale 2012 roku.

Sopot - budowa dworca głównego w Sopocie to po Poznaniu, Katowicach i Warszawie, kolejny projekt budowy nowego dworca kolejowego przez PKP we współpracy z samorządem i prywatnym deweloperem. Zagospodarowanie terenów przydworcowych w Sopocie (17 tys. m2) zakłada budowę kompleksu usługowo – komercyjnego z funkcją dworcową, hotelu i parkingów oraz przebudowę układu komunikacyjnego. W ramach przedsięwzięcia ma powstać kompleks budynków o łącznej powierzchni całkowitej ok. 24 tys. m2 z funkcją dworcową ok. 300-500 m2. Planowana jest budowa hotelu dwu – lub trzygwiazdkowego oraz parkingów podziemnych na około 338 miejsc parkingowych i dodatkowo parkingu naziemnego. Zakłada się także przebudowę układu komunikacyjnego w obrębie inwestycji. Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia to ok. 260 mln zł. PKP nie podało jeszcze terminu wystartowania z tym projektem, tym bardziej nie znany jest jego finał.

Szczecin - pod koniec grudnia 2010 Grupa PKP i Miasto Szczecin porozumiały się co do planów budowy nowoczesnego, zintegrowanego centrum komunikacyjnego. Przebudowa budynku dworca kolejowego Szczecin Główny wraz układem komunikacyjnym i placem dworcowym to inwestycja, którą sygnatariusze umowy chcą zrealizować w latach 2011-2014. Jej szacunkowy koszt to ponad 120 milionów zł brutto. Dworzec czeka przebudowa, dzięki której będzie on dostosowany do nowoczesnych standardów obsługi podróżnych. Część jego powierzchni zostanie przeznaczona do zagospodarowania komercyjnego. Przebudowane będą również: istniejący tunel peronowy, perony i kładka dla pieszych. Zmodernizowany dworzec i przyległa infrastruktura kolejowa będą elementami nowoczesnego centrum, łączącego kolej z innymi gałęziami transportu.

Tarnów - po prawie trzech latach prac, za nieco ponad 40 mln złotych, pod koniec roku 2010 tarnowski dworzec odzyskał swój wygląd sprzed stu lat. Modernizacja zabytkowego obiektu zakładała połączenie jego oryginalnej architektury ze współczesnymi standardami obsługi pasażerów.

Terespol - pod koniec maja 2010 PKP przekazało wykonawcy (firmie „Budomex”) do przebudowy budynek dworca. Wartość inwestycji przekroczy 8 mln zł. W wyniku zaplanowanych prac ogólnodostępne sanitariaty oraz kasy biletowe zostaną przystosowanie dla osób niepełnosprawnych. Pojawi się również winda, pomieszczenie na potrzeby opiekuna z dzieckiem oraz nowy punkt informacyjny. Zorganizowany zostanie ciąg komunikacyjny, który umożliwi osobom poruszającym się rowerami korzystanie z tunelu podziemnego przebiegającego pod układem torowym.

Wałbrzych - we wrześniu PKP podpisały umowy z wykonawcami I etapu modernizacji: za remont dachu obiektu odpowiedzialna będzie firma Dekar, która wykona to zadanie za 569 tys. zł, zaś za modernizację toalet ogólnodostępnych (za 316 tys. zł) firma Bud-Mich. II etap inwestycji, którego realizacje zaplanowano na 2011 rok, będzie polegał na nowym zagospodarowaniu powierzchni dworca.

Warszawa Wschodnia - w czerwcu 2010 PKP podpisały umowę z wykonawcą przebudowy dworca wschodniego - firmą Strabag Sp. z o.o. Gruntowna przebudowa i modernizacja najważniejszego dworca, z punktu widzenia UEFA EURO 2012 i prawobrzeżnej części Warszawy, ma zakończyć się najpóźniej na początku maja 2012 r. Strabag wygrał to zadanie w przetargu ofertą na kwotę 38 mln zł. Roboty zaczęły się od „wyprowadzenia pasażerów z budynku dworca, czyli przygotowaniem obok poczekalni, kas i toalet w kontenerach. Takie utrudnienia dla pasażerów trwać będą do końca remontu, tymczasem na koniec roku 2010 zakończyły się już prace rozbiórkowe wnętrza dalekobieżnej części dworca, wyczyszczony i częściowo pomalowany jest już dach hali kasowej. Równolegle prowadzone są prace budowlane zarówno w części podmiejskiej, jak i dalekobieżnej.

Warszawa Centralna – wobec braku innego pomysłu na ten główny dworzec stolicy, władze PKP zdecydowały się na gruntowny remont. Latem 2010 jego wykonawca - firma PORR (Polska) SA, szacowana wartość modernizacji ok. 47 mln zł. - przystąpił do pierwszych prac, czyli podzielenie hali na sektory, w których będą po kolei remontowane bez konieczności zamykania całego dworca. Zmodernizowany dworzec będzie w pełni oddany do użytku na przełomie 2011 i 2012 roku. Inwestycja na Dworcu Centralnym obejmie elewację hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali głównej na poziomie 0, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne. Pasażerowie Dworca Centralnego zyskają po pracach więcej przestrzeni i więcej światła we wszystkich częściach dworca, system informacji kolejowej, nowe biletomaty, infokioski oraz uporządkowane galerie handlowe. Planuje się kompleksowe uporządkowanie peronów, wymianę części urządzeń zaplecza technicznego, instalacji sanitarnych i wodno-kanalizacyjnych. Podróżni będą mieli do dyspozycji nowoczesną przestrzeń gastronomiczną (food court nad kasami biletowymi), centrum informacji miejskiej i turystycznej, zmodernizowaną poczekalnię, bank, sklepy znanych marek. Trwają ustalenia w sprawie wyczyszczenia przez Polskie Linie Kolejowe powierzchni płyt torowiska – nieczyszczonych od początku istnienia dworca.

Wrocław - zamknięcie dworca głównego na czas dwuletniego remontu nastąpiło w kwietniu 2010, do dyspozycji pasażerów urządzono dworzec tymczasowy. Wykonawcą tej inwestycji jest firma Budimex. Odtworzenie Dworca Wrocław Główny, to jedna z kluczowych inwestycji na EURO 2012. Oprócz placu przeddworcowego, swoje oblicze zmieni diametralnie hall dworca, a także hale peronowe. Łączny przewidywany koszt inwestycji to 162 miliony złotych. W trakcie remontu dworca Wrocław Główny, robotnicy natrafiają na skarby (freski, malowidła) i architektoniczne perełki prawie każdego dnia. W odkrywanych szczegółach konstrukcyjnych i ozdobnych można prześledzić historię dworca – od ukończenia budowy w 1857 roku po zmiany, jakie wprowadzono w czasach PRL.

Powyższe zestawienie jest, oczywiście, tylko przykładowym fragmentem prowadzonych przez PKP inwestycji, wszak na liście jest tych dworców obecnie 77. O ile poprawi się także standard przewozów, to podróżowanie koleją będzie naprawdę przyjemne.   

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany