- Dekoracja malarska ścian jest jednolita pod względem techniki i stylistyki z dekoracją malarską stropu sali restauracyjnej. Wykonana została w technice autorskiej, temperowej, najprawdopodobniej przez ten sam zespół artystów malarzy pod kierunkiem prof. Juliusza Gizbert-Studnickiego - mówi Anna Kriegseisen, prowadząca na dworcu prace konserwatorskie. - Badania pozwoliły na ustalenie pierwotnej kolorystyki całej sali, odbiegającej od dzisiejszej. Całość utrzymana została w ciepłej tonacji, w odcieniach jasnego i ciemnego brązu, ugru, oliwkowej zieleni. Ściany i strop ożywiały czerwone i błękitne akcenty.
Zobacz koniecznie: Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna (GALERIA)
- Malowidła na ścianach dworca są o tyle zaskakujące, że nie mówią o nich żadne źródła czy opracowania historyczne - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik trójmiejskiego konserwatora zabytków. Zgodnie z decyzją kolejarzy, zostaną odrestaurowane.

i
Zobacz koniecznie: Zabytkowy dworzec we Wrocławiu - relacja z placu budowy
Obecnie na placu budowy wykonywane są prace wzmacniające konstrukcję obiektu, jego fundamentów oraz konstrukcję nośną stropów. W holu głównym wykuwane jest przejście do części podziemnej dworca, gdzie zaplanowano bagażownię, toalety i dodatkową poczekalnię dla podróżnych. W sali restauracyjnej odnowiona została już podłoga. Teraz pracują tam konserwatorzy zabytków. W biurowcu stawiane są nowe ściany i instalacje. A w kolumnadzie wyburzone zostały już punkty handlowe i wycięte drzewa z pobliskiego nasypu kolejowego.

i
Przebudowa zabytkowego dworca w Gdyni rozpoczęła się w sierpniu ubiegłego roku i obejmuje wszystkie jego elementy - od holu głównego, przez salę restauracyjną, przylegający biurowiec, po kolumnadę, łączącą główny budynek z dworcem podmiejskim. Dla podróżnych gruntownie wyremontowane zostaną też podziemia dworca, dotąd niedostępne, w których wyeksponowane zostaną fragmenty poprzedniego budynku sprzed II wojny światowej. Całość łączyć będzie zabytkowy charakter obiektu z nowoczesnymi rozwiązaniami, stosowanymi na dworcach europejskich. Prace poprawiają nie tylko estetykę i funkcjonalność dworca. Wzmacniane są stropy, fundamenty, przebudowywane wszystkie rodzaje instalacji i system wentylacyjny, wymieniana i restaurowana stolarka drzwiowa, okienna - od sufitu po dach. Na wyremontowanym dworcu będą też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych oraz nowoczesny monitoring. Prace finansowane są ze środków Unii Europejskiej i pochłoną 31 mln zł.