PKP: odkrycie na remontowanym dworcu w Gdyni

2011-01-28 7:00
Fragment malowideł z 1957 r. odkrytych przy przebudowie dworca kolejowego w Gdyni
Autor: PKP S.A.

Fragmenty malowideł z 1957 r., autorstwa artystów sopockiej szkoły malarskiej, odkryli robotnicy, pracujący przy przebudowie dworca kolejowego w Gdyni. Polichromie najprawdopodobniej nawiązują do bogatej dekoracji sklepienia sali restauracyjnej dworca, której wartość wysoko ocenili historycy sztuki, wpisując obiekt na listę zabytków kultury. Polichromie pokrywają ścianę wschodnią, południową i północną sali restauracyjnej gdyńskiego dworca. Przedstawiają fantazyjne mapy z nazwami miast, podziałem na południki i równoleżniki. Dzisiaj widoczne są tylko niewielkie jej fragmenty w odkrywkach, bo przez lata ściany dworca były kilkakrotnie malowane podczas kolejnych remontów.

- Dekoracja malarska ścian jest jednolita pod względem techniki i stylistyki z dekoracją malarską stropu sali restauracyjnej. Wykonana została w technice autorskiej, temperowej, najprawdopodobniej przez ten sam zespół artystów malarzy pod kierunkiem prof. Juliusza Gizbert-Studnickiego - mówi Anna Kriegseisen, prowadząca na dworcu prace konserwatorskie. - Badania pozwoliły na ustalenie pierwotnej kolorystyki całej sali, odbiegającej od dzisiejszej. Całość utrzymana została w ciepłej tonacji, w odcieniach jasnego i ciemnego brązu, ugru, oliwkowej zieleni. Ściany i strop ożywiały czerwone i błękitne akcenty.

Zobacz koniecznie: Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna (GALERIA)

- Malowidła na ścianach dworca są o tyle zaskakujące, że nie mówią o nich żadne źródła czy opracowania historyczne - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik trójmiejskiego konserwatora zabytków. Zgodnie z decyzją kolejarzy, zostaną odrestaurowane.

Fragment malowideł z 1957 r. odkrytych przy przebudowie dworca kolejowego w Gdyni
Autor: Mostostal Warszawa S.A.

Zobacz koniecznie: Zabytkowy dworzec we Wrocławiu - relacja z placu budowy

Obecnie na placu budowy wykonywane są prace wzmacniające konstrukcję obiektu, jego fundamentów oraz konstrukcję nośną stropów. W holu głównym wykuwane jest przejście do części podziemnej dworca, gdzie zaplanowano bagażownię, toalety i dodatkową poczekalnię dla podróżnych. W sali restauracyjnej odnowiona została już podłoga. Teraz pracują tam konserwatorzy zabytków. W biurowcu stawiane są nowe ściany i instalacje. A w kolumnadzie wyburzone zostały już punkty handlowe i wycięte drzewa z pobliskiego nasypu kolejowego.

Fragment malowideł z 1957 r. odkrytych przy przebudowie dworca kolejowego w Gdyni
Autor: Mostostal Warszawa S.A.

Przebudowa zabytkowego dworca w Gdyni rozpoczęła się w sierpniu ubiegłego roku i obejmuje wszystkie jego elementy - od holu głównego, przez salę restauracyjną, przylegający biurowiec, po kolumnadę, łączącą główny budynek z dworcem podmiejskim. Dla podróżnych gruntownie wyremontowane zostaną też podziemia dworca, dotąd niedostępne, w których wyeksponowane zostaną fragmenty poprzedniego budynku sprzed II wojny światowej. Całość łączyć będzie zabytkowy charakter obiektu z nowoczesnymi rozwiązaniami, stosowanymi na dworcach europejskich. Prace poprawiają nie tylko estetykę i funkcjonalność dworca. Wzmacniane są stropy, fundamenty, przebudowywane wszystkie rodzaje instalacji i system wentylacyjny, wymieniana i restaurowana stolarka drzwiowa, okienna - od sufitu po dach. Na wyremontowanym dworcu będą też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych oraz nowoczesny monitoring. Prace finansowane są ze środków Unii Europejskiej i pochłoną 31 mln zł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej