Obecnie samorządy, bez wsparcia zwłaszcza finansowego administracji rządowej, nie są w stanie poradzić sobie z modernizacją dróg lokalnych. Narodowy Program Budowy Dróg Lokalnych na lata 2009-20011 ma dać nam ok. 2000 dróg gminnych lub 1000 km dróg powiatowych, czyli w każdym województwie ok. 80 km nowych dróg. Źródłem finansowania programu będzie rezerwa budżetowa państwa. "Z tej rezerwy w przyszłym roku przeznaczymy 1 miliard złotych" - zapewnia Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Program będzie zintegrowany z rządowym programem budowy dróg krajowych, a projekty zgłaszane przez samorządy będą oceniały specjalne zespoły (powstaną w każdym województwie), potem komisja MSWiA.
"Wystąpią poważne napięcia na etapie oceniania i przydzielania środków (gmin we Polsce jest ponad 2,5 tysiąca powiatów ponad 380)" - ocenia rządowy projekt Janusz Piechociński. Poseł PSL proponuje, by budżetowe pieniądze przechodziły przez Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), z którego od lat współfinansowane są drogi krajowe.
"W moim modelu samorządy mają perspektywę otrzymywania na preferencyjnych warunkach dodatkowych środków wsparcia (możliwość wieloletnich inwestycji, uruchomienia planowania i projektowania modernizacji i odnów, uzupełnienia brakujących środków do wkładu krajowego przy aplikacji środków unijnych, a inflacja co roku zmniejszać będzie ciężar spłaty kolejnych rat)." - zapewnia poseł Piechociński - "Jednocześnie w KFD będzie z roku na rok coraz więcej środków do podziału między samorządy (np. 2009 r. - 2 mld złotych przekazane do KFD wraca do budżetu państwa jako 22% VAT czyli ponad 400 mln). To jest moja propozycja, którą kieruję do rządu i samorządowców. Co prawda dotacja jest lepsza, ale tylko dla nielicznych, tych którzy ją dostaną. Przy obecnej i przewidywalnej sytuacji budżetowej państwa corocznie 2 mld złotych dokładane do tak skonstruowanego systemu jest realne, zwrot z VAT liczyłem na budżetowej części inwestycji zakładając że samorządy ze swoich środków utrzymają minimum obecną wielkość finansowania modernizacji i inwestycji na drogach. Z pewnością przyjęcie przez rząd mojego modelu zachęci je do dodatkowego zaangażowania. W ciągu 10 lat na inwestycje i modernizacje dróg samorządowych w systemie znajdzie się 10 mld złotych".
Porównajmy...
projekt budowy dróg lokalnych | propozycja rządu | propozycja Piechocińskiego |
sposób finansowania | 1 mld złotych w budżecie | co roku budżet dokłada 2 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego |
forma finansowania | dotacja proporcji 1:1 | nieoprocentowana pożyczka zwracana w różnych 5 ratach co roku, złotówka samorządowa ciągnie złotówkę budżetową, mechanizm obsługuje jak dotychczas Bank Gospodarstwa Krajowego (bank ministra finansów) |
sposób naboru |
do końca roku projekty zgłaszane przez samorządy przechodzą przez pierwsze sito na poziomie województwa, potem przez komisję w MSWiA | samorządy zgłaszają projekt bezpośrednio do KFD, gdzie powstaje wspólny z reprezentantami samorządu i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych zespół do oceny projektów, o przyznawaniu pożyczek decyduje kolejność zgłaszanych spełniających wymogi formalne wniosków |
preferowane projekty | poprawa bezpieczeństwa w pasie drogowym, projekty zbiorowe gmin czy powiatów | poprawa bezpieczeństwa w pasie drogowym, projekty zbiorowe gmin czy powiatów dopełniające dokonane modernizacje i odnowy na drogach krajowych i wojewódzkich |
maksymalna kwota wsparcia | do 3 mln zł | w pierwszych 2 latach do 2 mln złotych , w kolejnych do 5 mln zł |
czas trwania projektu | od 2009 - 2011 | od 2009 - 2019 |
szacowany efekt | około 80 km dróg lokalnych w każdym województwie | budowanie systemu drogowego a nie rozproszone modernizacje |
koordynator programu | Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji | Krajowy Fundusz Drogowy |