Perły Bałtyku - Perły Biznesu. Trójmiasto dla Przedsiębiorczych. Relacja z seminarium
- Sopot ma ambicję stać się ważnym ośrodkiem biznesowym Trójmiasta. Lokalne władze chcą przyciągnąć przedsiębiorców poprzez atrakcyjne oferty inwestycyjne oraz rozwój projektów wspierających rozwój nowych firm - podkreślał prezydent miasta, Jacek Karnowski, podczas konferencji "Perły Bałtyku - Perły Biznesu. Trójmiasto dla Przedsiębiorczych". Spotkanie odbyło się 26 października i uczestniczyło w nim 120 osób.
Prezydent wspomniał o planach rozwoju w Sopocie tzw. osi biznesu i administracji, wzdłuż której mają być budowane nowe biurowce. Przekazał również informacje na temat projektu zagospodarowania terenów przydworcowych w Sopocie oraz Sopockim Centrum Wiedzy i Innowacji. Instytucja ta - projekt Urzędu Miasta Sopotu oraz Stowarzyszenia Wolna Przedsiębiorczość - jest skierowana m.in. do firm i ma na celu umożliwienie dostępu do najnowszych innowacji, wymianę idei, nawiązywanie kontaktów, wzajemne wspieranie działań.
Sopot jest integralną częścią Trójmiasta, które jako aglomeracja stanowi atrakcyjną lokalizację w oczach zewnętrznych inwestorów. Stąd na konferencji obecność przedstawicieli firm i instytucji także z Gdańska i Gdyni, w tym Alana Aleksandrowicza, prezesa Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego InvestGDA, Anny Somorowskiej, prezesa Agencji Rozwoju Gdyni, Katarzyny Matuszak, kierowniczki Działu Rozwoju Przedsiębiorczości, Agencji Rozwoju Pomorza czy Marka Radeckiego, członka Zarządu, Gdańskiego Związku Pracodawców, którzy wraz z wiceprezydentem Sopotu, Bartoszem Piotrusiewiczem, rozmawiali o polityce wobec przedsiębiorców lokalnych i tych, którzy chcą rozpocząć działalność w Trójmieście.
O prowadzeniu i rozwoju firmy w trójmiejskim środowisku mówiła Kornelia Bargielska z zarządu firmy deweloperskiej Ekolan. Inny przedsiębiorca, Piotr Grodzki, prezes Speednetu, opowiadał o innowacyjnych projektach, które jego firma prowadzi zatrudniając lokalnych wyedukowanych specjalistów. Koszty zatrudnienia specjalistów w branży IT (ale także outsourcingu i produkcji) na tle innych miast w kraju, przedstawiła Anna Brzezińska, account manager w firmie Start People.
Nad wspólnym wizerunkiem Trójmiasta, ale także poszczególnych miast - Sopotu, Gdańska i Gdyni zastanawiali się specjaliści z firmy Vision Group: Jarosław Nyk, prezes i Dominika Tuzinek-Szynkowska, PR director. Ich zdaniem siła Trójmiasta tkwi w jego różnorodności, ale powinna być ona mądrze komunikowana poprzez dobrze dobrane kanały, np. targi międzynarodowe.
Dość dużo emocji wzbudziła rozmowa o opcjach finansowania nowych projektów biznesowych, którą prowadzili Richard Mbewe, Mbewe & Assiociates wraz ze Zbigniewem Markowskim, prezesem OM Investment. Obaj zgodzili się, że nowe firmy mają trudność z pozyskaniem środków od banków, niemniej zachęcali do alternatywnych form, takich jak fundusze (venture capital, private equity).
Przedostatnim punktem konferencji była debata o lokalnym rynku nieruchomości biurowych, których w Trójmieście nie brakuje, a budują się kolejne. Niemniej prezentujący zagadnienie Sławomir Gajewski, prezes firmy Torus, Maciej Kotarski, partner TPS Otwarta Przestrzeń, Andrzej Popławski, prezes sopockiej firmy deweloperskiej ODDK oraz Magdalena Reńska z gdańskiego oddziału Jones Lang LaSalle byli przekonani, że koniunktura na wynajem powierzchni biurowych z czasem się odrodzi.
Seminarium w Sopocie było kolejnym spotkaniem w ramach cyklu "Prospects in Poland" promujących polskie miasta i ich możliwości inwestycyjne. Organizatorem seminariów "Prospects in Poland" jest firma Bluevine Consulting. Głównym celem spotkań, adresowanych do polskich i zagranicznych inwestorów jest prezentacja potencjału inwestycyjnego. Gospodarzem konferencji, która odbyła się 26 października w Sopocie był Urząd Miasta Sopot. Spotaknie miało miejsce w Domu Zdrojowym, będącym częścią Centrum Haffnera. Projekt tego centrum jest przykładem możliwej współpracy pomiędzy samorządem a biznesem: spółka, która go zrealizowała została utworzona przez miasto Sopot, firmę NDI oraz bank PKO BP.