Pędząc koleją ...do Łodzi

2008-07-11 14:49

"Polska potrzebuje kolei dużych prędkości. Z Wrocławia przez Łódź do Warszawy będzie można dojechać w niecałe dwie godziny" - powiedział Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, podczas uroczystości podpisania dokumentu o układzie komunikacyjnym Nowego Centrum Łodzi.

"Podpisane dziś w Łodzi przez PKP SA, PKP PLK SA oraz Miasto Łódź ustalenia dotyczące układu komunikacyjnego multimodalnego dworca Łódź Fabryczna to początek wielkiego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, które pozwoli na realizację ambitnego zadania, stworzenia polskiego TGV" - dodał szef Ministerstwa Infrastruktury.

Zamierzenia dotyczące realizacji tego programu omówił Prezydent Miasta Łodzi Jerzy Kropiwnicki: "W 2006 roku rozpoczęliśmy w naszym mieście prace nad koncepcją nowego centrum. Program jego budowy został przyjęty w sierpniu 2007 roku. Dziś PKP SA, PKP PLK SA oraz Miasto Łódź zatwierdzają układ komunikacyjny w Nowym Centrum Łodzi" - powiedział. Uznał podpisanie ustaleń za wydarzenie historyczne, dzięki któremu powstanie centrum metropolii europejskiej.

W Łodzi powstanie multimodalny węzeł komunikacyjny, którego najważniejszym obiektem stanie się podziemny, przystosowany do obsługi kolei dużych prędkości dworzec Łódź Fabryczna. Projektowany węzeł powiąże funkcje transportu miejskiego, regionalnego i międzynarodowego. Zaakceptowane ustalenia komunikacyjno-przestrzenne będą podstawą prac studialno-projektowych dworca, a także obszaru miasta wokół niego.

Nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, należący do PKP SA, będzie węzłem komunikacyjnym integrującym ze sobą pociągi: aglomeracyjne, międzyregionalne, wysokich prędkości, a także komunikację miejską Łodzi autobusową PKS oraz parkingi dla samochodów.
Perony dworca będą znajdowały się ok. szesnastu metrów pod powierzchnią ziemi, a sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. Węzeł komunikacyjny będzie obsługiwał pociągi wysokich prędkości na linii Warszawa - Łódź - Kalisz - Poznań - Wrocław oraz pociągi aglomeracyjne, regionalne i międzyregionalne. Wszystkie składy będą poruszać się w tunelu idącym pod centrum Łodzi. Dzięki takiemu rozwiązaniu, powierzchnia terenu zostanie wykorzystana na cele biurowe, hotelowe i mieszkaniowe.
Węzeł komunikacyjny i dworzec zajmą powierzchnię około 10-15 hektarów. Dzięki porozumieniu, powstanie na zlecenie Grupy PKP studium wykonalności projektu oraz koncepcja koordynacyjna zagospodarowania stacji Łódź Fabryczna. Prace budowlane rozpoczną się na przełomie 2009 i 2010 roku. Grupa PKP chce, aby nowy węzeł komunikacyjny i dworzec powstały do 2012 roku. Całość inwestycji, z zabudową terenu na powierzchni, powinny zostać zakończone w ciągu kilku następnych lat.

W uroczystości, która odbyła się 5 lipca 2008 roku, udział wzięli także Bogdan Zdrojewski - Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jolanta Chełmińska - Wojewoda Łódzki , Andrzej Wach - prezes PKP SA, Agnieszka Safuta-Pawlak - z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe oraz przedstawiciele Sejmu i Senatu RP oraz władze samorządowe województwa.

Projekt nowego dworca kolejowego Łódź Fabryczna nie jest jedynym realizowanym w tej chwili przez PKP. Spółka planuje przebudowę i modernizację kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Analogiczne działania obejmą dworce w: Katowicach, Wrocławiu, Warszawie (Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia), Krakowie, Poznaniu i Gdyni. Wartość tych inwestycji wyniesie około 1,5 mld euro. Celem PKP jest stworzenie w tych lokalizacjach nowoczesnych dworców i centrów biznesowych.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury, PKP SA

lipiec 2008

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej