Paszporty energetyczne budynków

2006-03-21 13:45

4 stycznia 2006 roku weszła w życie dyrektywa Unii Europejskiej 2002/91/WE, według której każdy budynek musi mieć świadectwo energetyczne. Okres przejściowy może trwać do 2009 roku.

Po jego upływie świadectwa energetyczne będą musiały mieć nie tylko budynki nowo wznoszone, ale także już istniejące; będzie ono wymagane w przypadku:

  • sprzedaży budynku (także mieszkania w budynku wielorodzinnym),
  • najmu budynku,
  • przeprowadzenia modernizacji budynku - jeśli jej koszt przekroczy jedną czwartą jego wartości.

Dyrektywa zakłada siedem klas energetycznych budynków - od A do G.
Świadectwo energetyczne zachowa swoją ważność przez dziesięć lat.

Prace nad projektem ustawy trwały w Ministerstwie Infrastruktury do grudnia 2005 roku.
Prace Ministerstwa Infrastruktury wspomagały techniczne grupy robocze (TGR-y) z udziałem przedstawicieli: jednostek naukowo-badawczych, uczelni technicznych, izby inżynierów budownictwa, organizacji właścicieli i zarządców budynków, branżowych organizacji budowlanych, audytorów energetycznych.
Koordynatorem jest Zrzeszenie Audytorów Energetycznych.

Do zadań TGR-ów należy:

  • analiza ustaleń i konsekwencji wynikających z norm prEN, EN, PN-EN i opracowanie wymagań charakterystyki energetycznej dla budynków,
  • opracowanie technicznych wytycznych do standardu świadectwa energetycznego dla budynku,
  • opracowanie technicznych wytycznych dla kontroli kotłów,
  • opracowanie technicznych wytycznych dla kontroli systemów wentylacji i klimatyzacji.

Kalendarz wdrażania dyrektywy

  • Prace eksperckie w TGR-ach - listopad - marzec 2004/2005;
  • Przygotowanie projektu wymagań charakterystyki energetycznej dla budynków - kwiecień 2005;
  • Zakończenie prac nad ustawą o systemie energetycznej oceny budynków - maj 2005;
  • Uzgodnienia środowiskowe i międzyresortowe projektu ustawy - czerwiec - sierpień 2005;
  • Przekazanie projektu ustawy do Sejmu po akceptacji przez Radę Ministrów - wrzesień 2005;
  • Zakończenie prac nad aktami wykonawczymi - październik 2005;
  • Uzgodnienia środowiskowe i międzyresortowe projektów aktów wykonawczych - październik -listopad 2005;
  • Prace rozruchowe systemu - powołanie Sekretariatu do spraw systemu wydawania świadectw energetycznych dla budynków - listopad - styczeń 2005/2006;
  • Uruchomienie szkoleń dla rzeczoznawców energetycznych - styczeń - luty 2006;
  • Stała kampania informacyjna dla społeczeństwa - marzec 2005 - styczeń 2009;
  • Pilotażowe świadectwa energetyczne dla budynków - marzec 2006;
  • Uruchomienie centralnego rejestru świadectw energetycznych dla budynków (CRSEB) i rzeczoznawców energetycznych (CRRZE) - marzec - kwiecień 2006;
  • Uruchomienie rejestru kontroli kotłów i systemów wentylacji i klimatzyacji - kwiecień 2006;Wdrażanie systemu - 2006-2008;
  • Zakończenie wdrażania systemu - styczeń 2009. 



 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany