W debacie udział wzięli Olgierd Dziekoński – Podsekretarz Stanu Ministerstwa Infrastruktury, Zbigniew Rynasiewicz – Przewodniczący Komisji Infrastruktury Sejmu RP oraz przedstawiciele firm prowadzących działania na rzecz rozwoju inwestycji infrastrukturalnych. Wśród zaproszonych gości był także Michel Leboeuf – dyrektor ds. Rozwoju Kolei Dużych Prędkości Systra, który przedstawił sposoby pobudzania koniuktury w dobie kryzysu we Francji (m.in. rozbudowa szybkich kolei).
Omówione zostały następujące tematy: koordynacja ponadlokalnych inwestycji infrastrukturalnych celu publicznego; przepisy umożliwiające realizację inwestycji liniowych; koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju a wojewódzkie i gminne plany zagospodarowania przestrzennego.
Podczas spotkania przedstawiono największe problemy, ograniczające realizację inwestycji. Są to m.in.:
- skomplikowane procedury w zakresie prawa budowlanego, które jest przede wszystkim dostosowane do obiektów punktowych a nie liniowych
- zbyt długo trwające procedury przetargowe
- długi czas uzyskiwania decyzji administracyjnych
- skomplikowany system wyboru wykonawców
- wiele problemów stwarzają uwarunkowania środowiska (obszary Natura nie są jednoznacznie zdefiniowane i ulegają ciągłym zmianom).
Przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego wymagają wielu zmian, m.in. w zakresie koordynacji planów zagospdarowania. Należy stworzyć także podstawy prawne do rozwoju inwestycji liniowych, uprościć i skrócić procedury administracyjne związane z ich lokalizacją i realizacją oraz uregulować stan faktyczny i prawny obiektów liniowych.