Paliwa alkilatowe - czym są? Gdzie wykorzystuje się benzynę alkilatową?
W porównaniu do tradycyjnej benzyny, paliwa alkilatowe są o ponad 90% czystsze, ponieważ produkowane są z zupełnie innych komponentów. Oznacza to, że benzyna alkilatowa jest niemal pozbawiona niebezpiecznych związków, przede wszystkim rakotwórczego benzenu oraz olefin i związków tlenowych (alkoholi, eterów).
Czym są paliwa alkilatowe?
Główną różnicą między paliwami tradycyjnymi i alkilatowymi jest benzen. Związek ten oficjalnie uznawany jest za rakotwórczy zarówno przez większość państw europejskich, jak i USA. W benzynie alkilatowej zawartość benzenu wynosi poniżej 0,01%v/v – w stosunku do średniej zawartości benzenu wynoszącej ok. 0,90% v/v (wymóg normowy to < 1%) w tradycyjnej benzynie samochodowej.
Paliwa alkilatowe są niemal pozbawione niebezpiecznych związków, przede wszystkim właśnie rakotwórczego benzenu oraz olefin i związków tlenowych (alkoholi, eterów). Paliwa alkilatowe zawierają wyłącznie stabilne chemicznie węglowodory parafinowe i izoparafinowe. Produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin jest tylko dwutlenek węgla i woda. Spalanie tych węglowodorów jest najbardziej ekologicznym procesem spalania.
Spalanie paliw alkilatowych to mniejsza emisja smogu do atmosfery o ponad 40%, a emisja dwutlenku węgla i wszystkich szkodliwych substancji o ponad 90% w porównaniu do benzyny tradycyjnej.
Gdzie wykorzystuje się benzynę alkilatową?
Benzyny alkilatowe pojawiły się w Skandynawii ponad 30 lat temu. Od tego czasu m.in. w Europie Zachodniej wprowadzono wręcz nakaz stosowania takiego paliwa, szczególnie w parkach miejskich czy innych miejscach użyteczności publicznej. Paliwa alkilatowe dostępne są tam w supermarketach, sklepach ogrodniczych czy na stacjach benzynowych.
Paliwa alkilatowe wykorzystywane są przede wszystkim w spalinowym sprzęcie ogrodniczym, ale również do wycinki lasu. Dane nie pozostawiają złudzeń. Kosiarki spalinowe w ciągu godziny pracy emitują tyle spalin, co 11 samochodów. Z badań amerykańskich naukowców wynika, że silniki dwusuwowe, w które wyposażone są kosy spalinowe, podczas godzinnej pracy wydzielają do atmosfery tyle węglowodorów aromatycznych, co samochód osobowy przejeżdżający trasę o długości 150 km. Silniki te nie mają katalizatorów, co sprawia, że emitują wysoki poziom tlenku węgla, lotnych związków organicznych i tlenków azotu, wytwarzając nawet do 5% notowanego w USA zanieczyszczenia powietrza. Wykazano, że spalinowy sprzęt ogrodniczy (z którego ok. 40% to kosiarki do trawy) odpowiada za emisję ponad 26 mln ton zanieczyszczeń.
Zatem paliwa alkilatowe to nie tylko inwestycja w zdrowie. Używanie go to jedno z tych działań, jakie może podejmować każdy z nas by zmniejszyć swój ślad węglowy.
Co prawda w ostatnich latach ograniczono koszenie traw w miastach (m.in. ze względu na zmniejszenie ilości tzw. wysp ciepła oraz pozostawienie azylu dla owadów), to jednak w sytuacjach kiedy wykorzystywany jest spalinowy sprzęt ogrodniczy zdecydowanie warto jest zastąpić tradycyjną benzynę na paliwa alkilatowe.