Otwarcie ofert w przetargu na przebudowę dworca Gdynia Główna
Pięć firm zgłosiło się do przetargu na wybór generalnego wykonawcy prac przy przebudowie zabytkowego dworca Gdynia Główna. 24 maja 2010 r., w siedzibie Polskich Kolei Państwowych S.A., odbyło się otwarcie ofert. Przebudowa dworca ma się zacząć już w lipcu bieżącego roku.
Jest to jedna z trzech dużych inwestycji PKP S.A., współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe inwestycje to: modernizacja dworca Wrocław Główny i budowa nowego dworca Kraków Główny.
Dworzec Gdynia Głowna zdecydowanie zmieni swoje oblicze. Odtworzona zostanie unikalna, zabytkowa architektura przy jednoczesnym wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań technicznych poprawiających jakość obsługi podróżnych i ich bezpieczeństwo.
Przetarg na przebudowę dworca został ogłoszony 1 kwietnia 2010 r. PKP S.A. przeznaczyły na tę inwestycję 58 mln 560 tys. zł brutto.
Najtańsza oferta, przedstawiona przez polsko-hiszpańskie konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Infraestructuras SA opiewa na kwotę 31 mln 93 tys. 6 zł 61 gr brutto. Najdroższą ofertę złożyło natomiast konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., Hydrobudowa 9 S.A., Remaxbud Sp. z o. o., AK – Bud Kurant Sp. j. proponując kwotę 45 mln 994 tys. zł brutto.
Pozostali oferenci to:
• konsorcjum: Korporacja Budowlana DORACO Sp. z o. o., Stabilator sp. z o. o. – 44 mln 851 tys. 765 zł 14 gr brutto
• Budimex SA – 35 mln 181 tys. 247 zł 82 gr brutto
• Warbud S.A. – 41 mln 695 tys. 387 zł 39 gr brutto
Planowany zakres prac na dworcu Gdynia Główna to odbudowa zabytkowego dworca kolejowego łącznie z otwartą kolumnadą łączącą dworzec dalekobieżny z dworcem podmiejskim SKM. Architektura dworca, zgodnie z wytycznymi konserwatora, zostanie odtworzona z jednoczesnym dostosowaniem funkcjonalnym obiektu do wymagań współczesnych standardów obsługi podróżnych. Ponadto zaplanowano: przebudowę sieci instalacji technicznych i sieci informacyjnej oraz układu funkcjonalnego dworca wraz z odtworzeniem zabytkowego architektonicznego wystroju, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi. Zostanie także wykonana elewacja, wymiana drzwi i okien oraz zużytych elementów dachu. Dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przy przebudowie zostaną wykorzystane proekologiczne materiały i urządzenia, w tym nowoczesne systemy sterowania mediami.
W wyniku przebudowy Dworzec Gdynia Główna zyska nie tylko na estetyce, ale będzie także bardziej funkcjonalny i przyjazny pasażerom. Poprawi się standard obsługi i bezpieczeństwa podróżnych. Rozpoczęcie prac budowlano-montażowych zaplanowano w lipcu br. Termin oddania obiektu do użytku to natomiast I kwartał 2012 r.
Nowy dworzec Gdynia Główna to jedna z trzech dużych inwestycji PKP S.A. , współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe inwestycje to: modernizacja dworca Wrocław Główny i budowa nowego dworca Kraków Główny.
Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na ponad czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 r. swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat!
Do 2012 r. PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości 980 mln zł (brutto). Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (547 mln zł) , fundusze budżetu Państwa (434 mln zł) oraz fundusze własne PKP S.A. (102 mln zł). Przez dwa lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 r.