O najważniejszym w Polsce, czyli o PO IiŚ
"To przyjemność spotkać się z tymi, którzy realizują najważniejszy program inwestycyjny w Polsce. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko pozwoli na zasilenie polskiej gospodarki 27 mld euro, z czego 19 mld euro będzie pochodziło z funduszy unijnych" - powiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, otwierając konferencję "Realizacja projektów infrastrukturalnych w ramach PO IiŚ na lata 2007–2013", (27 stycznia 2010, Warszawa).
Jak zauważył minister C. Grabarczyk, wartość podpisanych umów przekracza obecnie 31 mld zł.
- W ubiegłym roku 3,1 mld zł wróciło z Brukseli do polskiego budżetu i go w ten sposób zasiliło. Stało się to kołem zamachowym do działań, jakie zostaną podjęte w 2010 roku – powiedziała Partycja Wolińska–Bartkiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Minister C. Grabarczyk dodał, że otrzymane z budżetu UE 3,1 mld zł to jedna z głównych przyczyn, dla których Polska dobrze poradziła sobie w dobie kryzysu.
Podczas konferencji, podzielonej na dwa bloki tematyczne: jeden dotyczący budowy dróg, a drugi - infrastruktury kolejowej, zaprezentowane zostały plany rozwoju inwestycji infrastrukturalnych w ramach PO IiŚ oraz dotychczasowe doświadczenia. Jarosław Pasek, dyrektor Departamentu Funduszy UE w Ministerstwie Infrastruktury podkreślał, iż w obecnej perspektywie finansowej mamy do dyspozycji aż 19,4 mld euro, czyli pięć razy więcej środków finansowych niż w latach ubiegłych. 58% z nich przeznaczonych zostało na drogi.
Na konferencji obecni byli przedstawiciele administracji rządowej, beneficjentów i firm wykonawczych, a także eksperci związani z realizacją projektów drogowych i kolejowych. Jej celem było zaprezentowanie możliwości, jakie stwarzają firmom wykonawczym inwestycje infrastrukturalne finansowane ze środków unijnych.
Prezentacje:
- Finansowanie infrastruktury transportowej w ramach PO IiŚ 2007 – 2013
- Stan wdrażania PO IiŚ na lata 2007–2013
- Zmiany przepisów prawa zamówień publicznych uwzględniające regulacje dyrektyw UE
- Plany rozwoju transportu kolejowego do 2015 roku
- Stan realizacji i harmonogram postępowań projektów kolejowych współfinansowanych z UE
- Właściwe przygotowanie i realizacja projektu drogowego warunkiem uzyskania dofinansowania z UE
- Właściwe przygotowanie projektu kolejowego