Konsorcjum Alpine, PBG i Hydrobudowa Polska, do obsługi budowy Stadionu Narodowego wybrało system współpracy projektowej opracowany przez niemiecką firmę “think project!”. Platforma think project! ma na celu zwiększenie przejrzystości wszystkich procesów pomiędzy konsorcjum a firmami zewnętrznymi. To narzędzie umożliwia wszystkim użytkownikom pracę na wspólnej platformie internetowej z bezpiecznym dostępem do informacji i dokumentów w każdym czasie i z każdego miejsca.
- Platforma wspiera wszystkie niezbędne procesy zarządzania budową, a dzięki jej elastyczności można dostosowywać ją do szczególnych potrzeb i wymagań projektu - mówi Martin Metzeler, reprezentujący konsorcjum Alpine – PBG – Hydrobudowa Polska. - Poza tym firma i platforma mają już doświadczenie z budowy innych stadionów, stąd nasza pewność, że poradzi sobie z wymaganiami konsorcjum oraz ogromną ilością dokumentacji.
Konsorcjum szukało rozwiązania online, które wspierałoby zarządzanie tym projektem, a także zwiększyło przejrzystość tego przedsięwzięcia projektu dla wszystkich partnerów. Wszystkie procesy związane z zatwierdzaniem rysunków, dokumentów finansowych oraz obiegiem korespondencji będą odbywać się poprzez platformę.
- Stadion Narodowy stanie się wizytówką polskiej stolicy - mówi Martin Boelter, dyrektor zarządzający think project! International, odpowiedzialny za rynek Europy Środkowej i Wschodniej. - Cieszymy się, ze możemy wspomóc jego wykonawcę w zarządzaniu tym prestiżowym i wymagającym przedsięwzięciu. Nasze narzędzie ma zaś za zadanie usprawnić projekt, aby osiągnąć zamierzone cele.
Jak to działa? W trakcie realizacji projektu budowlanego gromadzona jest ogromna ilość dokumentacji, a sama korespondencja zajmuje często całe regały. Pomimo starannego przechowywania usystematyzowanych dokumentów, szukanie określonej informacji bywa często zadaniem trudnym i czasochłonnym. A dzięki np. modułowi zarządania dokumentami umieszczonemu na platformie internetowej, cały zbiór może zostać przeszukany w kilka sekund. Niewiele dłużej trwa automatyczne przesyłanie na spersonalizowane skrzynki e-mailowe określonych informacji. Podobnie można archiwizować dokumentację projektową (moduł zarządzania planami). To szczególnie ważne, gdyż na budowie nastepują różnego rodzaju modyfikacje projektu i przy wykorzystaniu platformy, od razu są one znane przez wszystkich zainteresowanych. Platforma centralnej komunikacji może być rozbudowywana o kolejne moduły, zgodnie z potrzebami jej użytkowników. Wszystkie dostępy sa oczywiście odpowiednio zabezpieczone.
Warto jeszcze dodać, że firma think project! zazwyczaj wdraża swoją platformę około 8 dni. Oczywiście, ten moment jest porzedzony m.in. konsultacjami, negocjacjami i przygotowaniem dokumentów w wersji elektronicznej. Na Stadion Narodowy potrzeba było 14 dni, co również potwierdza jak skomplikowane jest to przedsięwzięcie, na dodatek platforma jest obsługiwana w trzech językach do wyboru: niemieckim, angielskim i polskim.
Elektroniczne narzędzia wspomagajace zarządzanie budowami na taka skalę jak platforma think project! można powiedzieć, że dopiero zaczynają zdobywać nasz rynek, chociaż za granicą, szczególnie w Niemczech i Austrii, to właściwie standard. W Polsce też pewnie szybko zostanie on wymuszony, chociażby z tego powodu, że wiele inwestycji realizowanych jest w konsorcjach, które tego będą wymagać. System współpracy projektowej i zarządzania dokumentami z sukcesem jest wykorzystywany w 30 krajach przez inwestorów, inżynierów kontraktów, project managerów, firmy konsultingowe i budowlane. Ponad 3000 projektów – od wartych milion euro do kilkunastu miliardów euro – zostało wykonanych z pomocą think project! Jest do dyspozycji 70 000 użytkowników w ponad 30 krajach, dostępna w ponad 15 językach.