Na skrzyżowaniu nowych dróg i dawnych kultur

2008-10-29 16:34

Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW) powstaje w kawałkach i z dużym poślizgiem z powodu zamieszania w przetargach. Zaś w Krakowie, w okolicy planowanej północnej obwodnicy miasta odkopano ostatnio wiele interesujących skamieniałości. Jeśli chodzi o budowę obwodnic w Polsce, nieprzewidzianym sytuacjom z pewnością nie koniec.

Gdy po raz pierwszy pisaliśmy o obwodnicy wrocławskiej, miała być gotowa w 2009 roku. Termin realizacji przesunął się potem na rok 2010, zaś obecnie mówi się o 2011 i - jak twierdzą we wrocławskim oddziale GDDKiA - opóźnień już nie będzie. Pod mostem, który ma być pierwszym odcinkiem autostrady i o którym z powodu nieprawidłowych kosztów kloszy do lamp rozpisywała się cała prasa, wykonywane jest już palowanie tymczasowe. Po licznych potyczkach przetargowych, umowę umożliwiającą rozpoczęcie inwestycji podpisano w maju tego roku. Gwarancją dotrzymania terminu może być to, że wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA i Acciona Infrastructura SA - buduje według warunków kontraktowych FIDIC.

Znani są też wykonawcy pozostałych odcinków. Budimex Dromex zaprojektuje i zbuduje odcinek, mający w sumie 14,5 km. Prace będą prowadzone na autostradzie A8, ta zostanie połączona z drogą krajową nr 8. Dochodzi do tego budowa obiektów inżynieryjnych, urządzeń ochrony środowiska i liniowe roboty ziemne. Odcinek ma być gotowy 26 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli 6 grudnia 2010 roku. Wydaje się jednak, że umowa nie w pełni zabezpiecza interesy wykonawcy. - Inwestor usunął z zapisów kontraktu większość przywilejów, które dają nam zapisy FIDIC - mówi Łukasz Kubiak z biura komunikacji Budimex SA.

Więcej czasu, bo 29 miesięcy ma konsorcjum firm Mostostal Warszawa, Dywidag Bau, Helit+Woerner Budowlana oraz Strabag. Ale i odcinek, za który odpowiada, jest dłuższy - ma około 19 km. Chodzi o budowę AOW od węzła Lotnisko do łącznika w Długołęce.

obwodnica_Dromex
Autor: Budimex Dromex Jedna z obwodnic wybudowanych przez Budimex Dromex - na terenie woj. mazowieckiego

Kwoty kontraktów nie należą do najniższych. O ile jednak część budowana przez Budimex mieści się w tzw. średniej, już w przypadku trzeciego odcinka obwodnicy można mówić o rekordzie. Za kilometr drogi wychodzi przeszło 105 mln zł. Przypomnijmy, że na otwarciu tegorocznych targów "Autostrada Polska", minister Cezary Grabarczyk jako średnią wymienił kwotę 15-16 mln euro za kilometr (według obecnego przelicznika euro to około 55-59 mln zł). Budimex realizuje obecnie dziesięć kontraktów drogowych, z czego aż siedem umów podpisał w tym roku. W firmie przyznają, że ta dotycząca Autostradowej Obwodnicy Wrocławia jest pierwszą, tak dużą. Prace pochłoną ponad 630 mln zł netto.

W okolicach Krakowa zainteresowało nas to, na czym obwodnica ma powstać. Otóż, pod odcinkiem A4, który połączy węzły drogowe Modlnica i Radzikowskiego, w październiku znaleziono pozostałości fali osadniczej rolników, m.in. z epoki żelaza i czasów celtyckich (źródło: serwis wnp.pl, 17.10.2008). Jak się okazuje, znajdują się tu cztery stanowiska archeologiczne. - Informacje o wszystkich stanowiskach zawiera Archeologiczne Zdjęcie Polski (projekt jest realizowany od 1978 roku w całej Polsce, polega na poszukiwaniu, rejestrowaniu i nanoszeniu na mapy stanowisk archeologicznych - przyp. red.). Jednak badania archeologiczne, prowadzone dodatkowo, przy okazji dużych inwestycji, zazwyczaj wykazują, że takich miejsc jest więcej niż wynikałoby z AZP bądź zajmują one większy obszar. Największe nagromadzenie stanowisk? Podkarpacie, Małopolska i Kujawy - mówi Katarzyna Maranda, naczelnik Wydziału Środowiska w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Do spektakularnych znalezisk należą kości mamutów, odkopane przy okazji budowy obwodnicy Garwolina. Są wśród nich kości miednicy, kręgosłupa, a także ogromna żuchwa i maleńka czaszka małego mamuta. Obwodnica funkcjonuje od września 2007 roku. Na Podkarpaciu, pod przyszłą obwodnicą Jarosławia znaleziono groby dawnych ludów koczowniczych, najprawdopodobniej Scytów. Budowa obwodnicy rozpocznie się w czwartym kwartale 2009 roku. Na odcinku autostrady A1 pomiędzy Bełkiem a Żorami pracownicy Muzeum Śląskiego w Katowicach wykopali szczątki osady z XIII wieku, w tym fragmenty ceramiki i glinianych naczyń (por. POLSKA Dziennik Zachodni, 25.04.2008). Z kolei podpisanie umowy na budowę drogi ekspresowej S7 z Elbląga do Pasłęka (woj. warmińsko-mazurskie) poprzedziły badania, które miały potwierdzić, że we wczesnym średniowieczu istniała tu osada portowo-handlowa. Badania archeologiczne na trasie przyszłych dróg są prowadzone od 1995 roku. Taki obowiązek nakłada na GDDKiA ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Ciekawostką może się wydać to, co ustaliliśmy też przy okazji rozmów z małopolskim oddziałem GDDKiA: - Węzeł drogowy w Modlnicy w przyszłości może stać się początkiem północnej obwodnicy Krakowa, ale tej drogi obecnie nie ma w planach inwestycyjnych GDDKiA i nie wiadomo, kto ją zbuduje i kiedy. Prowadzone przed laty prace studialne nad wyprowadzeniem drogi ekspresowej S7 z Krakowa wykazały, że korzystniej jest ją budować po wschodniej stronie miasta, do węzła Bieżanów na autostradzie A4. To właśnie czynimy - tłumaczy Magdalena Chacaga z oddziału GDDKiA w Krakowie.

Planowana droga ekspresowa docelowo połączy węzeł bieżanowski ze Słomnikami. Umowę na budowę pierwszego, blisko 3-kilometrowego odcinka podpisano 10 października 2008 roku i prace już ruszyły. Wykonawcą będzie konsorcjum firm Polimex - Mostostal SA i Doprastav AS (polsko-słowackie).

Całe szczęście, można powiedzieć, że obecny kryzys finansowy wpływa jedynie na inwestycje deweloperskie i budownictwo kubaturowe, a drogownictwa jeszcze nie dotyka.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej