Most Grota Roweckiego. Przebudowa ruszy później

2012-10-30 16:49
Most przez Wisłę
Autor: GDDKiA Most przez Wisłę

Na rynku coraz mniej przetargów, inwestycje też już nie takie jak w ostatnich czterech latach. Za największy "świeży" przetarg uchodziła planowana przebudowa Mostu Grota-Roweckiego. Nic więc dziwnego, że do przetargu ogłoszonego w grudniu 2011 na projektowanie i przebudowę przeprawy wystartowały największe firmy budowlane, zawiązując 22 konsorcja. Do złożenia ofert cenowych GDDKiA zaprosiła w lipcu 2012 już tylko 20 chętnych...

Jednak dalsza procedura nie przebiegła już po myśli inwestora. Dwie firmy budowlane wykluczone przez GDDKiA z udziału w przetargu - NDI i Alpine Bau – złożyły odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). KIO potwierdziła zasadność decyzji podjętej przez GDDKiA, podjętej na podstawie artykułu 24 Prawa zamówień publicznych, który umożliwia wykluczenie z przetargu wykonawcy, z którym zamawiający miał w ostatnich trzech latach problemy i w wyniku których był zmuszony odstąpić od umowy. W przypadku firmy NDI (w konsorcjum z SB Granit) taka sytuacja miała miejsce podczas budowy autostrady A4 na odcinku Brzesko – Wierzchosławice, gdzie GDDKiA stwierdziła opóźnienia nie dające szansy na dotrzymanie terminu zawartego w kontrakcie, zaś Alpine miało kłopoty na autostradzie A1 na odcinku Świerklany – Gorzyczki i w momencie, gdy GDDKiA wypowiedziała wykonawcy umowę zakres prac powinien osiągnąć 85%, a wynosił jedynie połowę. I podobnych sensacji GDDKiA nie chciała mieć na moście Grota-Roweckiego. Ale wyrok KIO nie był w tej sprawie ostateczny.

Sprawa wykluczenia trafiła do sądu, którego wyrok tym razem jest dla firm korzystny. Sąd wskazał, że niesolidność wykonawcy nie jest tożsama z brakiem jego profesjonalizmu zawodowego i nakazał GDDKiA ponowne rozpatrzenie wniosków. Przy czym, jak podkreśla GDDKiA, sąd nie zakwestionował słuszności zerwania umów z tymi dwoma wykonawcami. Prawo do złożenia skargi kasacyjnej na wyrok sądu przysługuje wyłącznie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.

A zatem odbędzie się ponowna prekwalifikacja firm zaproszonych do udziału w przetargu na projekt i przebudowę Mostu Grota-Roweckiego, co opóźni planowany wybór wykonawcy o trzy miesiące. Nowy harmonogram tej inwestycji to w ciągu miesiąca ogłoszenie wyników prekwalifikacji, podpisanie umowy z wykonawcą w kwietniu i od tego momentu zakończenie budowy po 27 miesiącach.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej