Mieszkania komunalne bez korupcji i patologii. Nowy projekt resortu Zbigniewa Ziobry

2022-09-29 10:35
Mieszkania komunalne w Chorzowie
Autor: Materiały prasowe Mieszkania komunalne w Chorzowie

Politycy i wysocy urzędnicy będą mieli zakaz kupowania mieszkań zbudowanych z udziałem funduszy publicznych – zakłada projekt ustawy przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Mieszkania zbudowane dzięki publicznym środkom nie będą trafiać w ręce urzędników. Będą dostępne tylko dla osób potrzebujących. Ustawa ma wprowadzić jasne kryteria przydziału takich mieszkań komunalnych. Czy jest to realne?

Projekt ustawy o zasadach przyznawania mieszkań komunalnych powstał po skandalu z prezydentem Opola w roli głównej. Ten nowy projekt to tzw. lex Wiśniewski. Od nazwiska prezydenta Opola, który niedawno przyznał sobie dwa mieszkania komunalne.

Właścicielem mieszkań jest gmina, a prezydent ma willę w mieście – stwierdził europoseł Patryk Jaki, biorący udział w konferencji prezentującej projekt nowej ustawy.

Ministerstwo Sprawiedliwości twierdzi, że takie sytuacje w Polsce są częste.

Mieszkania komunalne tylko dla osób niezamożnych

Nowe przepisy, których projekt zostanie przekazany do wykazu prac rządu, oznaczają wsparcie dla osób niezamożnych. Ustawa ma przeciwdziałać zjawiskom patologicznym i korupcjogennym.  Mieszkania komunalne będą wynajmowane taniej niż na wolnym rynku. W wyjątkowych sytuacjach mogą być też sprzedawane.

Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości wprowadza jasne kryteria przydziału lokali mieszkalnych i możliwość nabycia prawa do nich przez osoby, których sytuacja materialna nie pozwala zaciągnąć kredytu hipotecznego na zakup mieszkania i ne przysługują im też lokale socjalne. Projekt zakłada:

  • ma powstać katalog osób, którym może zostać przyznany lokal.
  • zakaz działalności deweloperskiej przez Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe
  • zakaz zawarcia umowy najmu z osobą o dobrej sytuacji materialnej, zwłaszcza tymi pełniącymi funkcje publiczne w samorządach, m.in. członkami rad gminy i miasta, wójtami, burmistrzami,
  • nie będzie można zawrzeć umowy najmu lokalu komunalnego z osobami pełniącymi funkcje publiczne
  • obowiązek oświadczenia przez najemcę lokalu o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego mieszkania
  • wprowadzenie rygoru nieważności umowy o najem zawartej z naruszeniem przepisów

Według danych GUS na lokale komunalne czeka w Polsce 129 tysięcy gospodarstw domowych. Czy zmiany proponowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości nie brzmią jednak utopijnie?

Czym jest mieszkanie komunalne? Dla kogo? jak się ubiegać?

Mieszkanie komunalne jest własnością gminy. Gmina powinna zapewnić je osobom, których nie stać na zaciągnięcie kredytu i nie przysługuje im mieszkanie socjalne.

Kolejki oczekujących na mieszkania komunalne są ogromne.

Aby zapisać się do takiej kolejki należy spełniać odpowiednie warunki. Najważniejszy to dochód przypadający na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Poziom ustala gmina. Poza tym osobiście w gminie należy złożyć:

  • wniosek o podpisanie umowy najmu lokalu z zasobów gminy
  • deklarację o wysokości dochodu gospodarstwa domowego wnioskodawcy za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku
  • zaświadczenie o dochodach dla każdej pracującej osoby w gospodarstwie domowym, a w przypadku osób bezrobotnych - zaświadczenie z rejonowego Urzędu Pracy lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o nieodprowadzaniu składek
  • oświadczenie o stanie majątkowym członków gospodarstwa domowego
  • oświadczenie o poprzednich miejscach stałego (bądź czasowego) zameldowania/zamieszkania
  • informacje o warunkach mieszkaniowych wstępnych, zstępnych, współmałżonka wnioskodawcy lub osoby pozostającej we wspólnym pożyciu

Dokumenty się składa osobiście, a urzędnik ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w terminie 2 miesięcy.

Według danych GUS co roku tylko ok. 20% wnioskodawców otrzymuje mieszkanie komunalne od gminy.

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej