Laboratoria Przyszłości - czym są? W ramach programu wsparcie na poprawę akustyki
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją Laboratoriów Przyszłości jest stworzenie nowoczesnej szkoły. W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoła może dostać dofinansowania m.in. do nowoczesnego sprzętu, ale także na poprawę akustyki, która jest poważnym problemem większości polskich szkół.
Spis treści
- Laboratoria Przyszłości - co to za program?
- Wyposażenie szkół z programu Laboratoria Przyszłości
- Akustyka w ramach Laboratoriów Przyszłości
- Jak przystąpić do programu Laboratoria Przyszłości?
Laboratoria Przyszłości - co to za program?
Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jak można przeczytać na rządowej stronie, w ramach programu Laboratoria Przyszłości szkoły mogą otrzymać wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Wyposażenie szkół z programu Laboratoria Przyszłości
Pełen zakres wyposażenia możliwego do zakupienia z pozyskanych środków z Laboratoriów Przyszłości został ujęty w Katalogu wyposażenia, który zawiera zarówno wyposażenie podstawowe - obowiązkowe w każdej szkole od września 2022, jak i dodatkowe (dobierane już indywidualnie przez szkoły). Katalog ten liczy kilkaset pozycji - od narzędzi po roboty edukacyjne. Są wśród nich m.in.: dukarki 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.), mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, sprzęt do nagrań (kamery, mikrofony, oświetlenie etc.).
Łączny budżet programu to ponad miliard złotych. W zależności od ilości dzieci uczących się w szkole, średni budżet na jednego ucznia to ok. 300 zł. Otrzymane dofinansowanie należy zagospodarować do końca sierpnia br.. Nie każdy jednak wie, że środki można również przeznaczyć na zakup paneli dźwiękochłonnych służących poprawie akustyki pomieszczeń. Znajdują się one w katalogu, w spisie urządzeń i materiałów, a konkretnie w dziale audio-wideo.
Akustyka w ramach Laboratoriów Przyszłości
Szkoły to przede wszystkim hałas. Zwłaszcza podczas przerw na korytarzach czy w salach gimnastycznych. Badania wskazują jednoznacznie na negatywny wpływ hałasu w szkole na dzieci. W Polsce przeprowadzono w tym zakresie wiele badań to potwierdzających i wskazujących na zły stan akustyczny obiektów edukacyjnych, szczególnie tych starych. Coraz więcej placówek decyduje się bowiem na wyciszenie pomieszczeń szkolnych, dzięki czemu poprawiają się wyniki w nauce i zachowanie uczniów, a z drugiej strony zmniejsza się ich stres i zmęczenie. Dobra wiadomość jest taka, że teraz dzięki rządowemu dofinansowaniu w ramach programu Laboratoria Przyszłości istnieje możliwość zakupu wyposażenia pracowni szkolnych, w tym właśnie paneli dźwiękochłonnych.
Jak przystąpić do programu Laboratoria Przyszłości?
Warunkiem otrzymania wsparcia jest zobowiązanie się szkół objętych programem, oraz organów prowadzących te szkoły do:
wypełniania drogą elektroniczną, ankiet mających na celu ewaluację realizacji programu, w tym zbadanie stanu wyposażenia szkół, wykorzystania technologii cyfrowych lub metodyki procesu dydaktycznego,udziału w innych ewaluacjach oraz w badaniach i działaniach informacyjnych, związanych z otrzymanym wsparciem – w terminie do dnia 31 sierpnia 2027.
Pomieszczenia szkolne wykończone są zazwyczaj materiałami twardymi - takimi jak tynk, szkło, wykładzina PVC. Każdy dźwięk wytwarzany w takich pomieszczeniach jest silnie wzmacniany poprzez wielokrotne odbicia fal dźwiękowych od stropu, podłogi i ścian. Są więc one bardzo głośne i pogłosowe. Pomiary przeprowadzone w warszawskiej podstawówce nr 340 (pionierski projekt wyciszenia szkoły, jednej z największych placówek oświatowych w Polsce), wykazały, że w korytarzu średni poziom dźwięku wahał się w czasie przerw w granicach 87,0 - 92,9 dB. Podobny poziom można uzyskać, otwierając okno w samochodzie pędzącym po autostradzie z prędkością 160 km/h. Takie poziomy hałasu w połączeniu z odpowiednio długim czasem ekspozycji stwarzają ryzyko trwałych uszkodzeń słuchu. Głośno jest także w niewłaściwie wykończonych klasach lekcyjnych, a w takich warunkach nawet najciekawiej prowadzone lekcje, pozwolą osiągnąć efekt, ale odwrotny do zamierzonego.
Gdy źródłem dźwięku są ludzie, mamy do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym – im pomieszczenie jest głośniejsze tym głośniej się oni zachowują. Z kolei zjawisko pogłosu zniekształcając dźwięk dobiegający do słuchacza, znacznie upośledza zrozumiałość mowy. Pogłosu nie da się przekrzyczeć, a w pogłosowym pomieszczeniu dobrą zrozumiałość mowy można osiągnąć jedynie w najbliższym otoczeniu mówcy, w promieniu ok. 2-3 m. Innymi słowy takie pomieszczenia nie nadają się do komunikacji słownej przy większych dystansach nawet, jeśli są bardzo ciche. Dlatego jedynie dzieci, które znajdują się blisko nauczyciela, mają szansę na pełne zrozumienie i efektywną naukę - mówi Mikołaj Jarosz, architekt i ekspert z firmy Ecophon, specjalizującej się w akustyce wnętrz, współtwórca „Przewodnika po ekologii akustycznej” i raportu „Polska w decybelach”.