Kształcenie kadr wymaga zmian
Polska Izba Inżynierów Budownictwa zorganizowała spotkanie konsultacyjne dotyczące kształcenia kadr technicznych dla budownictwa. Stało się ono forum wymiany poglądów wypracowanych przez środowisko budowlane na Konferencji Krynickiej. W dyskusji uczestniczyli szefowie wiodących firm budowlanych.
O odczuwalnych brakach profesjonalnej kadry technicznej na polskim rynku budowlanym mówił prof. Zbigniew Grabowski, prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Są one wynikiem nie tylko sytuacji gospodarczej kraju, ale przede wszystkim niedostosowaniem obowiązującego systemu nauczania do obecnych realiów. Dlatego też jest pilna potrzeba stworzenia odpowiedniego systemu edukacji kadr technicznych dla budownictwa, zarówno na szczeblu uczelni wyższych, jak i techników oraz szkół zawodowych.
Podobnego zdania był Olgierd Dziekoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Zwrócił także uwagę na kilka kwestii związanych m.in. z odbywaniem praktyk zawodowych, zarówno przez studentów uczelni technicznych, jak i techników czy też majstrów. Podkreślił, że jest to jeden z podstawowych elementów dobrego wykonywania zawodu w przyszłości. Wiceminister poruszył również problem finansowania oraz zapewnienia odpowiedniego standardu tych praktyk:
– Studia czteroletnie, których nieodłączną częścią jest praktyka zawodowa cieszą się poparciem ministerstwa. Musi być jednak dokładnie określone, jaki będzie udział studenta w praktyce. Należy znaleźć także odpowiednie zachęty finansowe dla firm, aby były one zainteresowane wdrażaniem systemu kształceniem połączonego z praktyką zawodową
Coraz częściej na polskim rynku budowlanym pojawiają się inicjatywy, w których przedsiębiorstwa same organizują system kształcenia zawodowego, aby zapewnić sobie profesjonalny zespół pracowników.
– Zorganizowaliśmy dwa ośrodki szkolące w Ożarowie Mazowieckim i w Kątach k/Wrocławia. Obecnie kształcimy nie tylko dla naszych potrzeb, ale także dbamy o to, aby na rynku funkcjonowali specjaliści – zauważył Wiktor Piwkowski, prezes Peri Polska Sp. z o.o., również przewodniczący Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
O trudnej sytuacji kadrowej na rynku projektowym i budowlanym mówił Ksawery Krassowski, prezes Izby Projektowania Budowlanego. Zauważył, że firmy projektowe starają się pozyskiwać zdolnych studentów już na etapie edukacji i przyjmować na częściowe praktyki, aby zapewnić sobie kadry w przyszłości:
– Należy także zauważyć, że wyższe szkoły techniczne są często niedofinansowane, a baza techniczna przestarzała, znacznie odbiegającą od nowości znajdujących się na rynku. Często student przychodzący do nas nie zna tego, co już w praktyce jest powszechne. Przygotowanie zawodowe powinno być lepsze, zaś osoby wykładające przedmioty zawodowe powinny mieć uprawnienia zawodowe oraz dużą znajomość wykonawstwa i projektowania. Sądzę, że praktyki zawodowe mogłyby zapewnić duże firmy projektowe, które także zainteresowane byłyby dłuższymi stażami, a nie trwającymi 6 czy 8 tygodni.
– Na pewno trzeba zmienić system, aby w ramach edukacji przyszli absolwenci nabywali także praktyki, a nie uczyli się jej dopiero po zakończeniu szkoły. W szkołach otwierane są klasy o specjalnościach, na które nie ma zapotrzebowania na rynku – zauważył Józef Zubelewicz, prezes firmy Erbud SA.
Uwag zgłaszanych przez firmy budowlane wysłuchali przedstawiciele MEN, MNiSW i przedstawiciele samorządu zawodowego inżynierów.
– Niestety, szkolnictwo zawodowe nie nadąża za zmianami na rynku pracy i potrzebami pracodawców. Liczymy na ścisłą współpracę z pracodawcami, gdyż kształcenie zawodowe nierozerwalnie związane jest z rynkiem pracy. Nie pozostajemy jednak bierni na te problemy i podjęliśmy już kroki zmierzające do zmian – zauważyła Jadwiga Parada z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Od 2008 roku do grudnia 2009 pracował zespół opiniodawczo-doradczy ds. kształcenia, który przygotował projekt reform. Od stycznia do kwietnia 2012 r. będzie on poddany społecznym konsultacjom w 16 województwach.
Reforma szkolnictwa wyższego przyniesie też zmiany w toku nauczania na uczelniach. Jak podkreślił Lech Boguta z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, szczególną uwagę zwrócono w niej na współpracę szkół wyższych z pracodawcami. Ma to się objawiać, m.in. poprzez wpływ firm na programy kształcenia, zamawianie kształcenia przez przedsiębiorstwa w danej uczelniach, czy też udział przedsiębiorstw – w przypadku PWSZ obowiązkowy – w Konwentach Uczelni.
W celu realizacji pożądanych zmian w systemie kształcenia kadr technicznych w naszym kraju, uczestnicy spotkania podkreślili potrzebę wspólnego działania na linii ministerstwo infrastruktury – samorząd zawodowy inżynierów – pracodawcy.
Spotkanie odbyło się 7 stycznia br.