Krakowianie będą mogli chodzić po sinusoidzie?

2007-05-22 18:34
konkurs
Autor: brak danych

Rozstrzygnięty 7 lipca 2006 roku konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę "Kazimierz - Ludwinów" w Krakowie wywołuje spore kontrowersje. Zwycięski projekt Biura Projektów Lewicki Łatak został oprotestowany przez dwa zespoły, których prace w oczach jury nie znalazły równie dużego uznania.

Jurorom zarzucono przede wszystkim brak kompetencji oraz niewykonalność zrealizowania zaproponowanej romantycznej i nieco ekstrawaganckiej formy mostu. Pojawiały się również zarzuty, że wbrew przepisom w sędziowskim gronie nie zasiadał żaden ekspert z uprawnieniami konstrukcyjnymi w zakresie budowy mostów.
Mariusz Twardowski, sekretarz sądu konkursowego SARP nie zgadza się ze stawianymi zarzutami, twierdząc, że wszystkie prace opiniowane były wcześniej przez rzeczoznawcę konstrukcji mostowych - Kazimierza Piwowarczyka. Już po głoszeniu wyników, kiedy pojawiły się oskarżenia, zwrócono się ponownie z prośbą o ekspertyzę do konstruktora, prof. Jana Grabackiego. Potwierdził on, iż most jest wykonalny.
Organizatorem i zamawiającym konkurs była Gmina Kraków, reprezentowana przez Zarząd Dróg i Komunikacji w Krakowie, który następnie podpisze umowę i zleci wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego kładki zwycięskiemu zespołowi. Konkurs zorganizowano przy pomocy krakowskiego oddziału SARP w formie konkursu jednoetapowego, architektoniczno-urbanistycznego, studialno-realizacyjnego. Do konkursu zgłosiło się 20 zespołów projektowych, z czego do dalszego etapu zakwalifikowało się 16. Prace konkursowe złożyło 11 zespołów.
O zwycięstwie sinusoidalnej kładki zadecydowały przede wszystkim jej walory przestrzenne i estetyczne. Takie też było pierwsze i najważniejsze kryterium wyboru. Ponadto nie bez znaczenia była również przejrzystość schematu konstrukcyjnego kładki pozwalająca  precyzyjnie zdefiniować budżet inwestycji i eksploatacji obiektu.
Pomimo protestów Krakowski Zarząd Dróg i Komunikacji zamierza rozpocząć budowę kładki wiosną 2007 roku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej