Kolejnych osiem umów o dofinansowanie w ramach PO IiŚ podpisane
"Podpisanie kolejnych ośmiu umów o dofinansowanie projektów świadczy o sprawnej realizacji Programu Infrastruktura i Środowisko" - powiedziała podczas uroczystości minister Magdalena Gaj. - "Inwestycje te są związane z EURO 2012, ale ich efekty zostaną w polskiej gospodarce, służąc całemu społeczeństwu przez dziesiątki lat" – dodała.
Wśród podpisanych umów znalazły się: jeden projekt drogowy, trzy projekty lotnicze oraz cztery projekty kolejowe. Całkowita wartość tych projektów przekracza 5,5 mld zł, zaś wartość dofinansowania to 3 mld 378 mln zł.
Jak zaznaczył Jarosław Pasek, dyrektor Departamentu Funduszy UE w MI, PO IiŚ to największy program inwestycyjny realizowany do tej pory w Polsce, a całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w jego ramach to blisko 105 mld zł.
- Łącznie z dzisiejszymi, podpisaliśmy już 54 umowy o dofinansowanie, o łącznej wartości 29,20 mld zł – dodał dyrektor Pasek.
Projekt drogowy
Projekt drogowy, na który podpisano umowę o dofinansowanie, dotyczy budowy autostrady A4 Tarnów – Rzeszów, odcinek węzeł Krzyż – węzeł Rzeszów Wschód wraz z odcinkiem drogi ekspresowej S19 węzeł Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza, którego beneficjentem jest GDDKiA. Projekt jest realizowany w ramach działanie 6.1. Rozwój sieci drogowej TEN-T.
Wartość całkowita projektu wynosi 5 mld 293 mln zł, w tym środki unijne w ramach Funduszu Spójności to 3 mld 269 mln zł.
Całkowita długość projektowanych odcinków autostrady A4 wynosi 78,46 km. Dodatkowo inwestycja obejmuje budowę drogi krajowej DK19 na odcinku o długości 1,33 km w obrębie węzła Rzeszów Wschód oraz budowę drogi ekspresowej S19 na długości 4,38 km, od węzła Rzeszów Zachód do węzła Świlcza.
Aby zoptymalizować czas realizacji inwestycji, zadanie zostało podzielone na 5 odcinków projektowych:
• odcinek 1: autostrada A4: węzeł Krzyż (bez węzła) ÷ węzeł Dębica – Pustynia
• odcinek 2: autostrada A4: węzeł Dębica – Pustynia (bez węzła) ÷ węzeł Rzeszów Zachód (bez węzła)
• odcinek 3: autostrada A4 (wspólny przebieg z drogą ekspresową S-19): węzeł Rzeszów Zachód ÷ węzeł Rzeszów Centralny (bez węzła)
• odcinek 4: autostrada A4 (wspólny przebieg z drogą ekspresową S-19): węzeł Rzeszów Centralny ÷ węzeł Rzeszów Wschód, odcinek o długości 6,95 km wraz z budową drogi krajowej DK19 (w obrębie węzła Rzeszów Wschód) odcinek o długości 1,33 km
• odcinek 5: droga ekspresowa S19: węzeł Rzeszów Zachód (bez węzła) ÷ węzeł Świlcza
Projekty lotnicze
- Zakup systemów do kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu w Porcie Lotniczym w Gdańsku Projekt jest realizowany w ramach konkursu dla działania 8.4. Programu Infrastruktura i Środowisko Bezpieczeństwo i ochrona transportu lotniczego. Całkowita wartość projektu wynosi 58 mln 721 tys. zł, w tym unijne wsparcie w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 14 mln 546,3 tys. zł.
Realizacja projektu polega na rozbudowie infrastruktury niezbędnej do wprowadzenia zmian w systemie bezpieczeństwa i ochrony w dynamicznie rozwijającym się Porcie Lotniczym Gdańsk. - Port lotniczy w Gdańsku – modernizacja infrastruktury lotniskowej po stronie airside
Projekt jest realizowany w ramach działania 6.3. Rozwój sieci lotniczej TEN-T. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 113 mln 452 tys. zł. Ze środków Unii Europejskiej (Fundusz Spójności) beneficjent otrzyma dofinansowanie na realizację projektu w wysokości 50% kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w toku realizacji inwestycji, nie więcej niż 45 mln 630 tys. zł.
Jest to pierwszy projekt lotniczy, znajdujący się na liście projektów indywidualnych, dla którego zawarto umowę o dofinansowanie – wszystkie dotychczas zawarte umowy obejmowały projekty złożone w konkursie dla działania 8.4.
W ramach realizacji projektu planowana jest:
• budowa drogi kołowania wraz z modernizacją infrastruktury energetycznej,
• budowa systemu odprowadzania wód opadowych,
• budowa stanowiska do odladzania samolotów,
• zakup systemu monitoringu hałasu – zakup wyposażenia i wdrożenie systemu ciągłego monitoringu hałasu lotniczego
Dzięki budowie drogi kołowania zostanie osiągnięty wzrost przepustowości po stronie operacyjnej na poziomie 30 operacji lotniczych na godzinę, która łącznie z rozbudową terminalu pasażerskiego umożliwi docelowo obsługę 5 mln pasażerów rocznie. Natomiast budowa stanowiska do odladzania samolotów oraz systemu odprowadzania wód opadowych zmniejszy uciążliwości dla środowiska naturalnego. - Poprawa bezpieczeństwa ruchu lotniczego w MPL Kraków – Balice dzięki rozbudowie infrastruktury Portu
Beneficjentem pomocy unijnej jest Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II – Kraków Balice Sp. z o.o. Całkowita wartość projektu wynosi 10 mln 98 tys. zł, zaś kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to 4 mln 26,5 tys. zł.
Przedmiotem projektu jest realizacja zadań inwestycyjnych, niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz bezpieczeństwa na obszarze lotniska:
• budowa systemu ostrzegania przed oblodzeniem Ice Alert,
• budowa systemu świetlnego wskaźnika kąta schodzenia PAPI (Precision Approach Path Indicator), systemu podświetlanych znaków pionowych oraz kanalizacji technicznej i studni,
• budowa Posterunku Kontroli Bezpieczeństwa,
• rozbudowa Posterunku Służby Ochrony Lotniska,
• budowa drogi technologicznej (patrolowej) wzdłuż ogrodzenia lotniska.
Projekty kolejowe
Zostały podpisane również cztery umowy o dofinansowanie dla projektów znajdujących się na liście projektów indywidualnych, których beneficjentem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekty realizowane są w ramach działania 7.1. Rozwój transportu kolejowego Programu Infrastruktura i Środowisko i współfinansowane z Funduszu Spójności. Są to cztery projekty.
- Modernizacja linii kolejowej E 20/CE 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap II – PRACE PRZYGOTOWAWCZE
Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 1 mln 57,5 tys. zł. Dofinansowanie wyniesie 100% kwoty wydatków kwalifikowalnych, zaś wkład UE 736,7 tys. zł. - Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze ‑ Katowice – Kraków – PRACE PRZYGOTOWAWCZE
Projekt dotyczy wykonania rezultatów studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści. Realizacja tego projektu umożliwiła beneficjentowi złożenie wniosku o dofinansowanie dla projektu infrastrukturalnego „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze ‑ Katowice – Kraków”. Planowany całkowity koszt projektu wynosi 567,3 tys. zł. Wysokość dofinansowania to 100% kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w trakcie realizacji projektu, a wkład unijny sięgnie 391,2 tys. zł. - Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) – PRACE PRZYGOTOWAWCZE
Współfinansowany projekt dotyczy wykonania rezultatów studium wykonalności wraz z analizą kosztów i korzyści. Docelowo projekt ten umożliwi beneficjentowi złożenie wniosku o dofinansowanie dla inwestycji pn. „Modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne)”. Na realizację projektu zaplanowana jest suma 334,28 tys. zł. Beneficjent otrzyma dofinansowanie w wysokości 100% kwoty wydatków kwalifikowalnych, a wkład unijny wyniesie 232,9 tys. zł. - Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice” w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice-Pyrzowice – PRACE PRZYGOTOWAWCZE
Projekt zakłada: wykonanie studium wykonalności, map oraz badań geotechnicznych i geologicznych, opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko i uzyskanie decyzji środowiskowej, przygotowanie wniosku o uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, opracowanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej i dokumentacji przetargowej, przygotowanie załączników do wniosku o dofinansowanie. Opracowanie tych dokumentów umożliwi beneficjentowi złożenie wniosku o dofinansowanie projektu infrastrukturalnego „Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice „ w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice-Pyrzowice”. Koszty realizacji projektu wyniosą 63 mln 462,2 tys. zł. Dofinansowanie wyniesie 100% kwoty wydatków kwalifikowalnych, zaś wkład UE to 44 mln 215,4 tys. zł.