Inwestycje w Morskim Porcie Gdynia
Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA poinformował na konferencji prasowej o swojej dobrej kondycji finansowej. Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego (przed weryfikacją przez biegłego rewidenta) – ubiegły rok zakończył sie dla portu z zyskiem netto w wysokości 43,3 mln zł, co jest drugim wynikiem w historii spółki. Miniony rok był też dla portu okresem inwestycji, które będą kontynuowane w kolejnych latach.
Wielkość nakładów inwestycyjnych w 2010 roku osiągnęła 75,9 mln zł. W minionym roku dokończono modernizację nabrzeża Pomorskiego, oddano do użytku magazyn wysokiego składowania oraz zakończono m.in. prace przy budowie górnej rampy stanowiska ro-ro przy nabrzeżu Rumuńskim. Istotnym wsparciem inwestycji portowych są środki unijne, które jak dotychczas zasiliły inwestycję w pogłębienie kanału portowego kwotą 48,5 mln zł.
Zarząd spółki przyjął plan inwestycyjno – remontowy na kolejny okres trzyletni – tj. na lata 2011 – 2013.
Obszar portowy stał się w ostatnich latach terenem bardzo intensywnych działań inwestycyjnych. W latach 2003 - 2010 Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 515 mln zł (w tym: ponad 395 mln zł - tj. 77% w infrastrukturę portową i 120 mln zł w suprastrukturę). Generalnie - tj. w kwocie 465 mln zł przedsięwzięcia te były finansowane ze środków własnych, pochodzących z przychodów ZMPG-a S.A. oraz z prywatyzacji spółek portowych. Dofinansowanie unijne ( z Funduszu Spójności UE) wyniosło około 50 mln zł .
Zobacz także: Kołobrzeg: port z nowym wejściem
Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2011-2013 to 496,64 mln zł , w tym:
- na rok 2011 - 103,26 mln zł,
- na rok 2012 - 251,33 mln zł
- na rok 2013 - 142,05 mln zł
Z kwoty powyższych nakładów, na infrastrukturę portową przypada łącznie 402,92 mln zł , w tym:
- w roku 2011 - 85,12 mln zł
- w roku 2012 - 195,56 mln zł
- w roku 2013 - 122,24 mln zł
Znacząca część powyższych środków - ogółem 396 mln w latach 2011 – 2013 - będzie wydatkowana na realizację projektów unijnych, dofinansowywanych z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kwota zarezerwowana na dofinansowanie projektów Zarządu Portu Gdynia, na prowadzonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego tzw. liście projektów indywidualnych, wynosi 342 mln zł. - z czego dotychczas wykorzystano ok. 50 mln zł. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, port może wykorzystać całą tę kwotę. W zależności od rzeczywistych kosztów poszczególnych projektów środki mogą być przesuwane pomiędzy projektami, a w razie uzyskania oszczędności również przeznaczane na nowe projekty - pod warunkiem, że projekty te zostaną zrealizowane do końca 2013 roku.
Unijne inwestycje w Porcie Gdynia
Z końcem 2010 roku minął półmetek wdrażania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w ramach którego zarząd portu ma możliwość dofinansowania strategicznych inwestycji portowych z funduszy unijnych. ZMPG S.A. zgłosił w 2007 roku do Programu 4 inwestycje, które do roku 2013 mają znacząco zwiększyć potencjał przeładunkowy portu gdyńskiego. Stanie się tak dzięki pogłębieniu całego kanału portowego oraz przebudowie niektórych nabrzeży, rozbudowie układów dróg kołowych i kolejowych w porcie oraz utworzeniu nowego rejonu przeładunkowego i logistycznego w pobliżu Estakady Kwiatkowskiego. Łączna wartość tych inwestycji została oszacowana na ponad 500 mln zł.
Dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych wymaga przeprowadzenia żmudnego procesu przygotowania budowy, który w wielu przypadkach trwa nawet 2-3 lata. Składa się on z przygotowania dokumentacji budowlanej, przeprowadzenia oceny środowiskowej i konsultacji społecznych oraz pozyskania wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Stąd zarząd portu rozpoczął przygotowania projektów unijnych niejednokrotnie dużo wcześniej od momentu ogłoszenia zawartości ww. Programu Operacyjnego i możliwości dofinansowania poszczególnych inwestycji - a mianowicie w latach 2005-2007. Przygotowanie dokumentacji i decyzji administracyjnych zostało przeprowadzone dla ostatecznych wersji w latach 2008-2010, kiedy to dokonano wszelkich starań dla spełnienia zaostrzonych wymagań unijnych w stosunku do ocen środowiskowych.
Dlatego roboty budowlane w ramach pierwszego projektu dofinansowanego ze środków unijnych, pn. "Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia", rozpoczęły się w marcu 2008 r. W ramach projektu przebudowano kanał z głębokości -11,5 m do -13,5 m, a kilka nabrzeży przeładunkowych wzdłuż niego odpowiednio umocniono na nowych maksymalnych głębokościach. Obecnie więc Port Gdynia może przyjmować masowce o zanurzeniu do 13 m oraz kontenerowce do 12,7 m. Łączna wysokość nakładów na całość prac wyniesie ok. 78 mln zł - z czego dofinansowanie unijne to ok. 50 mln zł. Aktualnie trwa weryfikacja ostatniego wniosku o płatność. Zakończenie i rozliczenie tego projektu planowane jest do końca marca 2011. Uzyskana w efekcie realizacji projektu głębokość akwenów portowych 13,5 metra jest już od ponad roku wykorzystywana przy nabrzeżu Holenderskim, a obecnie również przy Helskim I. Budowa nowego odcinka nabrzeża Bułgarskiego i przebudowa nabrzeża Szwedzkiego spowoduje podwojenie rzeczywistych efektów tego projektu.
Następną inwestycją rozpoczętą w maju 2008 r. był projekt “Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia”, w ramach którego I faza obejmująca rozbudowę ulicy Polskiej, przebudowę ulicy Chrzanowskiego i budowę parkingu dla TIR - ów przy tej ulicy, została całkowicie zakończona w grudniu 2009. Faza II, obejmująca rozbudowę ulicy Polskiej od ronda na ul. Chrzanowskiego do Dworca Morskiego oraz przebudowę infrastruktury kolejowej od wiaduktu pod Aleją Solidarności do Magazynu 2, ma wszystkie niezbędne projekty i decyzje administracyjne. W marcu b.r. zostanie ogłoszony przetarg na realizację powyższych robót, o wartości kosztorysowej 55 mln zł. Roboty budowlane będą trwały od III kwartału 2011 do III kwartału 2013.
Kolejna inwestycja - "Rozbudowa infrastruktury do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia", obejmująca cztery fazy stanowiące odrębne zadania inwestycyjne, jest w trakcie realizacji. Faza IV (przebudowa stanowiska ro-ro przy nabrzeżu Rumuńskim – 15,5 mln zł) została zrealizowana w roku 2010. W styczniu b.r. podpisano umowę z firmą Mostostal Warszawa, opiewającą na 52 mln zł, a w lutym rozpoczęły się roboty budowlane Fazy I i II, które potrwają do końca 2012 roku. Faza III (“Rozbudowa terminalu RO-RO”), ze względu na konieczność zachowania ciągłości eksploatacji terminalu, może być realizowana po zakończeniu zasadniczych robót Fazy I, tak więc jej rozpoczęcie zaplanowano na lata 2012 – 2013. Wartość kosztorysowa tego zadania wynosi ok. 41 mln złotych. Przewidziana na Liście projektów indywidualnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego kwota dofinansowania tej inwestycji wynosi 111,78 miliona złotych. Niższe od szacowanych rzeczywiste koszty realizacji i ograniczenie poziomu dofinansowania do ok. 70% wartości robót wskazują, że pozostanie przynajmniej kilkanaście milionów oszczędności, które planuje się wykorzystać na dofinansowanie innych projektów.
Czwartą inwestycją, dla której trwają jeszcze prace przygotowawcze, będzie "Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego". Inwestycja planowana jest na lata 2012-2013 i obejmuje wybudowanie nowego, obecnie nieistniejącego odcinka nabrzeża portowego w pobliżu Bazy Promowej, przygotowaniu placów manewrowo-składowych oraz zaplecza logistycznego wraz z ulicą komunikacyjną, równoległą do odcinka ul. Wiśniewskiego, biegnącego wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego. Aktualnie trwają prace projektowe i prowadzona jest ocena oddziaływania na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę planowane jest na III, a rozpoczęcie robót na IV kwartał b.r.