GDDKiA: materiały budowlane użyte do budowy węzła Sośnica są prawidłowej jakości

2010-09-27 18:08

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że według posiadanej wiedzy wszystkie materiały wykorzystane do budowy węzła Sośnica były zgodne niezbędnymi normami technicznymi. Potwierdzają to dokumenty, które Generalna Dyrekcja opublikowała na swojej stronie www.gddkia.gov.pl.

Trwa budowa autostrady A1 na odcinku Pyrzowice – Sośnica w województwie śląskim

i

Autor: Archiwum serwisu Budowa A1 na odcinku Pyrzowice – Sośnica. Budowany odcinek ma 44,38 km za 5 mld zł.

W nawiązaniu do zamieszczonych 27 września 2010 r. w Dzienniku Gazecie Prawnej artykułów dotyczących budowy węzła Sośnica w województwie śląskim:

"Afera w Sośnicy - Śląscy policjanci i prokuratorzy sprawdzają działania urzędników, którzy nadzorowali budowę węzła, oraz użycie substancji niebezpiecznych dla środowiska." (Źródło: Dziennik Gazeta Prawna)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje:

"W ramach prowadzonych prac związanych z budową nasypów na węźle wykorzystywane były dodatki uszlachetniające w postaci przetworzonej pochodzące z odpadów produkcyjnych m.in. z elektrowni Rybnik, takich jak UTEX, SILMENT, GEO-UTEX i SOLITEX, które zostały zaakceptowane i poosiadają stosowne dokumenty na ich zastosowanie w budownictwie. Materiały te zostały użyte w następujących warstwach:

  • do osuszania warstw nasypów użyto spoiwo SOLITEX posiadające Aprobatę Techniczną Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Atest Higieniczny,
  • do stabilizacji gruntu rodzimego użyto spoiwo cementowo-puculanowe SILMENT CQ-15 i CQ-25 posiadające Aprobatę Techniczną IBDiM i Atest Higieniczny,
  • do wykonania warstw nasypów użyto GEO-UTEX A2 posiadające Aprobatę Techniczną IBDiM i Atest Higieniczny stanowiący mieszankę łupka przywęglowego nieprzepalonego z popiołami lotnymi.

Powyższe prace wykonywane były na bazie zatwierdzonych przez nadzór inwestorski (konsorcjum Arcadis i Mott Mc Donald) materiałów i zgodnie z zatwierdzoną przez nadzór technologią.

Prace związane z wykonaniem powyższych robót, wykonywane były przez firmę J&P AVAX, tj. generalnego wykonawcę, bez udziału podwykonawców.

Zgodnie z projektem warstwy konstrukcyjne autostrady położone są na warstwie technologicznej i mrozoochronnej. Natomiast lokalnie zastosowana warstwa stabilizacji gruntu spoiwem stanowi górną warstwę podłoża w wykopie (pod warstwą mrozoochronną).

Dodatkowo należy zauważyć, że zgodnie z informacją potwierdzoną przez nadzór żadna z warstw budowanej autostrady A1 nie była wykonana z pyłów. Zastosowana mieszanka GEO-UTEX jest gotowym wyrobem firmy UTEX składającym się z łupka przywęglowego nieprzepalonego z popiołami lotnymi z elektrowni Rybnik. Natomiast spoiwa SILMENT i SOLITEX są mieszankami cementu i popiołów lotnych, które również są gotowymi wyrobami dostarczanymi od producenta zgodnie z deklaracjami zgodności. Żaden z powyższych materiałów nie wymaga dodatkowego uszlachetniania.

Informujemy również, że termin umowny zakończenia budowy węzła Sośnica to 15 lipca 2010 r. Tymczasem węzeł Sośnica oddano do ruchu 23 grudnia 2009 r. w większości w układzie docelowym, a częściowo w układzie tymczasowym. Oddanie do ruchu wszystkich relacji w układzie docelowym nastąpiło 10 lipca 2010 r. Ostateczne wprowadzenie wszystkich elementów docelowej organizacji ruchu, w tym likwidacja utrudnień na A4, nastąpiło w dniach 23-24 września 2010 r. Obecnie trwają prace związane z nasadzeniem zieleni na węźle, które przewidziane są do zakończenia w listopadzie br.

GDDKiA, jak zawsze w takich przypadkach, deklaruje pełną wolę współpracy z policją w celu wyjaśnienia sprawy i rozwianie ewentualnych wątpliwości związanych z wykorzystaniem konkretnych materiałów budowlanych do budowy węzła Sośnica."