Gdańsk: zabytkowy wiadukt w remoncie. Prace wykonuje Skanska

2011-08-12 15:54
Żółty wiadukt w Gdańsku
Autor: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska Żółty wiadukt w Gdańsku

Skanska rozpoczęła remont żółtego wiaduktu nad torami kolejowymi w Gdańsku. Nieużywany obecnie obiekt architektoniczny został wybudowany w 1914 roku i jest wpisany do rejestru zabytków. Wartość prac remontowych wynosi ponad 6 mln złotych.

Nieużywany obecnie wiadukt ze względu na zły stan techniczny zmieni po remoncie swoją funkcję. Obiekt zostanie przystosowany głównie do ruchu pieszego i rowerowego wraz z możliwością ruchu samochodowego do 3,5 tony, a także pojazdow uprzywilejowanych.

- Największym wyzwaniem będzie stężenie i podniesienie istniejących łukowych dźwigarów kratowych oraz rozbiórka, a następnie montaż nowej płyty pomostu. - mówi Michał Drywa, kierownik robót Skanska.

Remont - zakres prac

Prace remontowe zostały podzielone na 2 etapy: I - rozbiórka pomostu wiaduktu (wraz z demontażem elementów stalowych i betonowych), II przebudowa wiaduktu. Zakres robót obejmować będzie: wykonanie nawierzchni, remont konstrukcji stalowej istniejących łuków stalowych, wymianę pomostu stalowego i odtworzenie okładziny ceglanej.
W ramach robót Skanska wykona również remont przyczółków ceglanych. Na dojazdach do wiaduktu zostaną wybudowane ozdobne murki żelbetowe, do których przymocowane zostaną kamienne tablice z wykutym rokiem budowy i remontu oraz nazwą obiektu.
Dodatkowo Skanska wykona oświetlenie iluminacyjne, wjazd i zjazd dla rowerów, zieleń i kolektor deszczowy. Usunięte zostaną kolizje energetyczne. Wszystkie prace wykonawca będzie realizował nad sześcioma czynnymi liniami kolejowymi, w tym linią Szybkiej Kolei Miejskiej. Remont ma zakończyć się w kwietniu 2012 roku. Wartość robót wynosi 6,3 mln złotych brutto.

Żółty wiadukt - obiekt wpisany do rejestru zabytków

Wiadukt usytuowany jest nad torami kolejowymi w Gdańsku i stanowi połączenie drogowe między Al. Zwycięstwa, a ul. Jana z Kolna. Aktualnie obiekt jest zamknięty ze względu na zły stan techniczny. Wiadukt wybudowany został prawdopodobnie w 1914 roku.
Konstrukcja nośna obiektu to stalowe łuki kratowe ze ściągami, pomiędzy którymi zawieszona jest jezdnia. W roku 1968 przęsło wiaduktu zostało podniesione o około 20 cm, w ramach elektryfikacji linii kolejowej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej