Gdańsk: zabytkowy wiadukt w remoncie. Prace wykonuje Skanska
Skanska rozpoczęła remont żółtego wiaduktu nad torami kolejowymi w Gdańsku. Nieużywany obecnie obiekt architektoniczny został wybudowany w 1914 roku i jest wpisany do rejestru zabytków. Wartość prac remontowych wynosi ponad 6 mln złotych.
Autor: Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Żółty wiadukt w Gdańsku
Nieużywany obecnie wiadukt ze względu na zły stan techniczny zmieni po remoncie swoją funkcję. Obiekt zostanie przystosowany głównie do ruchu pieszego i rowerowego wraz z możliwością ruchu samochodowego do 3,5 tony, a także pojazdow uprzywilejowanych.
- Największym wyzwaniem będzie stężenie i podniesienie istniejących łukowych dźwigarów kratowych oraz rozbiórka, a następnie montaż nowej płyty pomostu. - mówi Michał Drywa, kierownik robót Skanska.
Remont - zakres prac
Prace remontowe zostały podzielone na 2 etapy: I - rozbiórka pomostu wiaduktu (wraz z demontażem elementów stalowych i betonowych), II przebudowa wiaduktu. Zakres robót obejmować będzie: wykonanie nawierzchni, remont konstrukcji stalowej istniejących łuków stalowych, wymianę pomostu stalowego i odtworzenie okładziny ceglanej.
W ramach robót Skanska wykona również remont przyczółków ceglanych. Na dojazdach do wiaduktu zostaną wybudowane ozdobne murki żelbetowe, do których przymocowane zostaną kamienne tablice z wykutym rokiem budowy i remontu oraz nazwą obiektu.
Dodatkowo Skanska wykona oświetlenie iluminacyjne, wjazd i zjazd dla rowerów, zieleń i kolektor deszczowy. Usunięte zostaną kolizje energetyczne. Wszystkie prace wykonawca będzie realizował nad sześcioma czynnymi liniami kolejowymi, w tym linią Szybkiej Kolei Miejskiej. Remont ma zakończyć się w kwietniu 2012 roku. Wartość robót wynosi 6,3 mln złotych brutto.
Żółty wiadukt - obiekt wpisany do rejestru zabytków
Wiadukt usytuowany jest nad torami kolejowymi w Gdańsku i stanowi połączenie drogowe między Al. Zwycięstwa, a ul. Jana z Kolna. Aktualnie obiekt jest zamknięty ze względu na zły stan techniczny. Wiadukt wybudowany został prawdopodobnie w 1914 roku.
Konstrukcja nośna obiektu to stalowe łuki kratowe ze ściągami, pomiędzy którymi zawieszona jest jezdnia. W roku 1968 przęsło wiaduktu zostało podniesione o około 20 cm, w ramach elektryfikacji linii kolejowej.