Gdańsk w drodze do EURO 2012
Budowa stadionu idzie pełną parą, w lutym została podpisana umowa z wykonawcą na budowę drugiego terminala lotniska w Rębiechowie. Teraz największym wyzwaniem są inwestycje drogowe poprawiające komunikację w mieście oraz modernizacja linii kolejowej do Warszawy
Szefostwo spółki PL.2012 odwiedzili Gdańsk, by na miejscu sprawdzić zaawansowanie inwestycji.
- Po trudnym okresie zimowym wyszliśmy na prostą. Na stadionie rozpoczął się montaż konstrukcji stalowej, do lipca będzie przy nim pracować 500 osób. Bardzo ważne, że rozpoczyna się rozbudowa lotniska, bo to kluczowy projekt. Zresztą w skali całego kraju prace przebiegają dobrze. Także Wrocław, po niedawnych perturbacjach ze stadionem wyszedł na prostą - uważa Marcin Herra, prezes spółki PL. 2012. Jego zdaniem, w momencie, gdy rozpoczyna się już budowa lotniska, w Gdańsku uwagę trzeba skupić na budowie Trasy Słowackiego i Trasy W-Z oraz modernizacji linii kolejowej E-65 Warszawa Gdynia.
W połowie marca ogłoszony został przetarg na budowę brakującego odcinka wuzetki. Budowa powinna się rozpocząć w maju 2010 i zakończyć w maju 2012 roku.
Trasa Słowackiego jest na etapie tworzenia raportów środowiskowych i prac projektowych. Budowa trzech brakujących odcinków pomiędzy lotniskiem a stadionem rozpocznie się prawdopodobnie w 2011 roku. Ma się zakończyć do 2014 r., ale plany władz Gdańska zakładają, że do Euro 2012 uda się na całej trasie pomiędzy lotniskiem i stadionem otworzyć dwa z czterech pasów.
Modernizacja linii kolejowej do Warszawy postępuje sukcesywnie. Trwa remont torów pomiędzy Pruszczem i Szymankowem, prace prowadzone są na północnym Mazowszu. Na całej trasie uda się uzyskać prędkość pociągów na poziomie 120 km/godz. W tej chwili nie ma już natomiast szans, żeby podczas EURO 2012 na całej trasie pomiędzy Warszawą i Trójmiastem pociągi kursowały z prędkością 160 km/godz., choć jeszcze rok temu kolejarze zapowiadali, że będzie taka możliwość. Całkowita modernizacja tej linii ma potrwać do 2015 r.
Kolejnym ważnym elementem infrastruktury niezbędnej do sprawnego przeprowadzenia EURO są hotele. “W zasięgu" Gdańska są wszystkie miejsca w hotelach położonych w odległości do 150 km bądź do dwóch godzin jazdy od stadionu. Czyli w grę może tu wchodzić m.in. także baza hotelowa Elbląga, Olsztyn i nawet Torunia. W sumie to ok. 5 tys. łóżek w luksusowych hotelach. Na potrzeby UEFA ma być zakontraktowanych ok. 3 tys. miejsc.
- W tej chwili mamy podpisane umowy na ok. 70 proc. wymaganych przez UEFA łóżek. Dopinamy umowy z Radissonem, Hiltonem oraz z elbląską i olsztyńską Gromadą - wyjaśnia Zbigniew Weinar, szef Biura ds. Euro 2012 w Gdańsku.
Latem będzie już także wiadomo, jakie ośrodki na centra pobytowe dla drużyn EURO zarekomenduje UEFA. Z rejonu Gdańska o to miano rywalizują: Dwór Oliwski i MOSiR Gdańsk, Hotel Nadmorski i GOSiR Gdynia, Centralny Ośrodek Sportu w Cetniewie, dwie oferty Urzędu Miasta Ostróda, oferta hotelu Dolina Charlotty w Ustce oraz oferta GOSiR Gniewino.