Gdańsk: Trasa Słowackiego - Hydrobudowa Polska wybuduje tunel
Hydrobudowa Polska oraz hiszpańska spółka OHL, podpisały umowę, na budowę priorytetowego odcinka Trasy Słowackiego w Gdańsku. Wartość podpisanego kontraktu o roboty budowlane wynosi ponad 700 mln złotych netto. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ciągu 3 lat.
Polsko-hiszpańskie konsorcjum ze spółką Hydrobudowa Polska (jako lider) oraz Obracon Huarte Lain (partner), wykonają roboty budowlane w ramach budowy Trasy Słowackiego w Gdańsku. Kontrakt o roboty budowlane został podpisany 14 października na terenie Portu Gdańskiego.
W ramach przedsięwzięcia polsko-hiszpańskie konsorcjum z udziałem innych spółek z grupy PGB wybuduje m.in., kluczową inwestycję dla Gdańska - tunel pod Martwą Wisłę. Tunel ten będzie pierwszym w Polsce, który będzie drążony metodą TBM pod wodą.
Umowę na realizację inwestycji podpisali: prezydent Miasta Gdańska - Paweł Adamowicz, skarbnik Miasta Gdańska - Teresa Blacharska, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych - Ryszard Trykosko, wiceprezes GIK - Iwona Żygowska, prezes Hydrobudowy Polska - Jerzy Ciechanowski oraz przedstawiciel Obrascon Huarte Lain - Jose Manuel Rubio.
Przeczytaj również: Projektowanie eko-miasta według SWECO
W jaki sposób będzie budowany tunel?
Trasa Słowackiego w kluczowej fazie realizacji będzie mierzyła ok. 2,4 km. Znaczna część budowanego odcinka to ok. 1,4 km - budowanie w tunelu przebiegającym pod dnem Martwej Wisły. Niemal 1,1 km tunelu zostanie wybudowana metodą drążoną przy zastosowaniu technologii TBM (Tunnel Boring Machine). Obiekt będzie składał się z dwóch tub, każda o średnicy zewnętrznej mierzącej ponad 12 metrów.
Wartość umowy wynosi 885,6 mln złotych brutto. Inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 36 miesięcy. Hiszpańska spółka OHL będzie odpowiedzialna za wykonanie 55% zakresu robót, a Hydrobudowa Polska za 45% prac. Zamawiającym jest Gmina Miasta Gdańsk, którą reprezentują Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Roboty budowlane - zakres
- tunelu pod Martwą Wisłą - długość tunelu wierconego 1072,5 m; całkowita długość 1378 m; średnica zewnętrzna rury 12,2 m; dwie nitki; maksymalna głębokość ok. 34 m poniżej lustra Martwej Wisły,
- węzła Marynarki Polskiej - 3 poziomy ruchu; jedno z największych rond w Polsce o średnicy zewnętrznej 130m; 10 wlotów i wylotów rondzie;
- 7 obiektów inżynierskich – 2 drogowe, 2 piesze, 2 dla instalacji, 1 tramwajowy.
Przypomnijmy, że Hydrobudowa Polska we współpracy z PBG, Aprivią oraz OHL prowadzą już budowę środkowego odcinka Trasy Słowackiego. Koszt prowadzonych prac wynosi 130 mln złotych. W tym przedsięwzięciu Hydrobudowa Polska występuje jako lider konsorcjum.