Gdańsk: Trasa Słowackiego - Hydrobudowa Polska wybuduje tunel

2011-10-17 13:37
Hydrobudowa, podpisanie umowy na budowę Trasy Słowackiego
Autor: Jerzy Pinkas, UM Gdańsk

Hydrobudowa Polska oraz hiszpańska spółka OHL, podpisały umowę, na budowę priorytetowego odcinka Trasy Słowackiego w Gdańsku. Wartość podpisanego kontraktu o roboty budowlane wynosi ponad 700 mln złotych netto. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ciągu 3 lat.

Polsko-hiszpańskie konsorcjum ze spółką Hydrobudowa Polska (jako lider) oraz Obracon Huarte Lain (partner), wykonają roboty budowlane w ramach budowy Trasy Słowackiego w Gdańsku. Kontrakt o roboty budowlane został podpisany 14 października na terenie Portu Gdańskiego.
W ramach przedsięwzięcia polsko-hiszpańskie konsorcjum z udziałem innych spółek z grupy PGB wybuduje m.in., kluczową inwestycję dla Gdańska - tunel pod Martwą Wisłę. Tunel ten będzie pierwszym w Polsce, który będzie drążony metodą TBM pod wodą.
Umowę na realizację inwestycji podpisali: prezydent Miasta Gdańska - Paweł Adamowicz, skarbnik Miasta Gdańska - Teresa Blacharska, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych - Ryszard Trykosko, wiceprezes GIK - Iwona Żygowska, prezes Hydrobudowy Polska - Jerzy Ciechanowski oraz przedstawiciel Obrascon Huarte Lain - Jose Manuel Rubio.

Przeczytaj również: Projektowanie eko-miasta według SWECO

W jaki sposób będzie budowany tunel?

Trasa Słowackiego w kluczowej fazie realizacji będzie mierzyła ok. 2,4 km. Znaczna część budowanego odcinka to ok. 1,4 km - budowanie w tunelu przebiegającym pod dnem Martwej Wisły. Niemal 1,1 km tunelu zostanie wybudowana metodą drążoną przy zastosowaniu technologii TBM (Tunnel Boring Machine). Obiekt będzie składał się z dwóch tub, każda o średnicy zewnętrznej mierzącej ponad 12 metrów.
Wartość umowy wynosi 885,6 mln złotych brutto. Inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 36 miesięcy. Hiszpańska spółka OHL będzie odpowiedzialna za wykonanie 55% zakresu robót, a Hydrobudowa Polska za 45% prac. Zamawiającym jest Gmina Miasta Gdańsk, którą reprezentują Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Roboty budowlane - zakres

  • tunelu pod Martwą Wisłą - długość tunelu wierconego 1072,5 m; całkowita długość 1378 m; średnica zewnętrzna rury 12,2 m; dwie nitki; maksymalna głębokość ok. 34 m poniżej lustra Martwej Wisły,
  • węzła Marynarki Polskiej - 3 poziomy ruchu; jedno z największych rond w Polsce o średnicy zewnętrznej 130m; 10 wlotów i wylotów rondzie;
  • 7 obiektów inżynierskich – 2 drogowe, 2 piesze, 2 dla instalacji, 1 tramwajowy.

Przypomnijmy, że Hydrobudowa Polska we współpracy z PBG, Aprivią oraz OHL prowadzą już budowę środkowego odcinka Trasy Słowackiego. Koszt prowadzonych prac wynosi 130 mln złotych. W tym przedsięwzięciu Hydrobudowa Polska występuje jako lider konsorcjum.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej