Gdańsk: będzie połączenie kolejowe do stadionu Arena Gdańsk. PKP zna propozycje przetargowe
Będzie modernizacja linii kolejowej, która prowadzi do stadionu Arena Gdańsk. Zarząd PKP, otworzył propozycje przetargowe na prace budowlane w ramach zadania. Do przetargu przystąpiły cztery firmy wykonawcze. Inwestycja pozwoli na wznowienie ruchu pociągów pasażerskich, które zostały zawieszone w 2005 roku. Prace mają zostać zrealizowane do końca listopada 2011 roku.
Modernizacja linii kolejowej do stadionu Arena Gdańsk usprawni połączenie pomiędzy centum miasta z dzielnicą Gdańsk Nowy Port (obszary przemysłowe i rejony portowe), ale przede wszystkim pomoże w obsłudze stadionu podczas mistrzostw EURO 2012.
Na prace budowlane związane z modernizacją połączenia kolejowego do stadionu Arena Gdańsk, Zarząd PKP przeznaczył 6 703 500,00 złotych netto. Najtańsza złożona prozpozycja przetargowa była niższa od zakładanego kosztorysu inwestorskiego, o ponad 600 tys. złotych. Prace mają zostać ukończone do 30 listopada 2011 roku.
Linia kolejowa do stadionu Arena Gdańsk - złożone oferty przetargowe:
- PORR (POLSKA) SA - 6 988 471,57 złotych brutto
- Pomorskie Przedsiębiorstwo
Mechaniczno-Torowe Sp. z o. o. - 7 079 122,58 złotych brutto - ALUSTA SA - 8 211 849,00 złotych brutto
- Przedsiębiorstwo TOR-KAR-SSON Zbigniew Kargul - 6 087 270, 00 złotych brutto
Obecnie komisja przetargowa analizuje złożone oferty przetargowe, pod kątem zgodności z wymogami formalnymi i technicznymi.
Modernizacja linii kolejowej do stadionu Arena Gdańsk umożliwi dojazd koleją od stacji Gdańsk Główny do Letnicy, czyli na stadion piłkarski oraz do powstających obecnie Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Prace budowlane - zakres
- opracowanie niezbędnej dokumentacji wykonawczej i podwykonawczej,
- kompleksowa wymiana 3,5 km nawierzchni kolejowej,
- wymiana rozjazdu,
- wybudowanie nowego przejścia rozjazdowego wraz z jego elektryfikacja i centralizacją wybudowanych rozjazdów,
- przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa,
- zabudowa rogatek z 2 napędami elektrycznymi wraz z telewizją przemysłową,
- przebudowa sieci trakcyjnej (4 słupy na długości budowanego peronu),
- skrócenie toru żeberkowego i zakończenie go kozłem oporowym.
Linia kolejowa (249) Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno, na której będą realizowane prace budowlane jest linią jednotorową, która przebiega w terenie zabudowanym.
Równolegle do tego połączenia kolejowego przebiega linia kolejowa (227) Gdańsk Główny - Gdańsk Zaspa Towarowa. Inwestycja pozwoli na wznowienie ruchu pociągów pasażerskich, które zostały zawieszone 6 lat temu oraz uzyskanie prędkości rozkładowej 80km/h. Ponadto, przedsięwzięcie ma na celu wykorzystanie linii kolejowej 227 do jazdy pociągów osobowych.