Firmy budowlane przegrywają z GDDKiA

2013-08-05 17:16
Drogi w Polsce
Autor: MTBiGM

GDDKiA uchodzi za twardego partnera. Bardzo restrykcyjnie wymaga realizacji podpisanych z wykonawcami kontraktów, szczególnie w kwestii cen. Dlatego firmy budowlane usiłują dochodzić swoich racji w sądach, ale zazwyczaj są to sprawy przegrane. 

Z toczących się w sądach spraw pomiędzy GDDKiA a wykonawcami, inwestor w 2012 roku przegrał 10% spraw, rok wcześniej 30%, a w 2010 roku żadnej. W jednych z ostatnich sporów, z powództwa firmy Bilfinger Infrastructure (czyli wcześniej Bilfinger Berger Budownictwo), wykonawca domagał się od GDDKiA 10 mln zł, które według Bilfingera należały się dodatkowo za realizację obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa w ciągu drogi ekspresowej S2. Firma argumentowała roszczenie niezwykle wysokim wzrostem cen asfaltu. Sąd nie podzielił tej opinii i przychylił się do wniosku GDDKiA o oddalenie sprawy. Sąd zauważył m.in., że firma podpisała kontrakt w roku 2009, gdy wzrastały ceny asfaltu i wykonawca powinien był liczyć się z kolejnymi podwyżkami, co powinien był uwzględnić w składanej ofercie.   

I chociaż dzisiaj umowy, które z wykonawcami podpisuje GDDKiA uwzględniają waloryzację cen materiałów budowlanych, inwestor nieustająco apeluje do firm budowlanych o rzetelne kalkulowanie ofert i lepsze przygotowanie się do ewentualnego zadania. GDDKiA zachęca, aby wykonawcy przynajmniej dwukrotnie weryfikowali oferty przed ich złożeniem i dobrze wyceniali ryzyko kluczowych elementów oferty, mogących mieć wpływ na wzrost kosztów przedsięwzięcia. GDDKiA zapowiada bardzo wnikliwą ocenę ofert w odniesieniu do cen, będzie domagać się szczegółowych kalkulacji. To ma również zabezpieczyć firmy budowlane przed porywaniem się na zadania, którym mogą nie sprostać.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany