Fachowiec pracę znajdzie w całej Europie
Uroczystym spotkaniem wszystkich partnerów, Polski Związek Pracodawców Budownictwa podsumował program PROCONSTR, dzięki któremu w kilku zawodach budowlanych łatwiejszy będzie transfer po UE, a w Polsce wprowadzony zostanie standard europejski.
PROCONSTR, którego pełna nazwa brzmi: “Doskonalenie szkolenia zawodowego w sektorze budowlanym w celu identyfikacji i uznania kwalifikacji w krajach Unii Europejskiej” jest finansowany w ramach funduszy programu Leonardo da Vinci “Uczenie się przez całe życie”. Zadania zostały rozdzielone na podmioty kilku krajów: Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Włoch, Grecji i Polski.
- Włączenie się Polski do tego projektu wynika z braków w wykształceniu naszej kadry inżynierskiej i brakiem zainteresowania zawodem budowlańca wśród młodych ludzi - wyjaśnił Janusz Zaleski, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, który był (związek nie wiceprezes) koordynatorem projektu. - To powoduje problemy w kontaktach z UE na kilku płaszczyznach: braku wiedzy i obowiązujących przepisów w poszczególnych krajach, uznawania kwalifikacji zawodowych, również na płaszczyźnie barier językowych, słaba konkurencyjność na rynku pracy. Nie byłoby tego programu, gdyby nie współpraca z partnerami polskimi i zagranicznymi.
Celem projektu było porównanie na poziomie krajowym i europejskim systemów kształcenia i szkolenia zawodowego, określenie braków wiedzy u absolwentów szkół zawodowych i techników budowlanych oraz u aktywnych zawodowo pracowników, którzy chcą kontynuować kształcenie, bo program miał za zadanie stworzenie merytorycznej bazy doskonalenia zawodowego.
Został wypracowany innowacyjny program modułowego szkolenia w ośmiu wybranych zawodach wraz z zestawami materiałów dydaktycznych niezbędnych do wyrównania poziomu pod kątem ogólnoeuropejskiego kształcenia budowlanych, nawiązujący do europejskich zasad certyfikujących i kwalifikacyjnych. Chodzi o następujące zawody: betoniarz/ zbrojarz, cieśla, dekarz, murarz, monter sieci elektrycznej, monter wentylacji i klimatyzacji, monter urządzeń sanitarnych / hydraulik oraz tynkarz. Dziewiąty moduł dydaktyczny jest przeznaczony dla trenera zawodu.
Moduły to swoiste przewodniki dla danych zawodów, pomagające poznać wymogi (teoretyczne, praktyczne i kwalifikacyjne) obowiązujące dla wybranego zawodu w danym kraju. Znajdują się tam również opisy najpowszechniej stosowanych technologii wraz z technologią innowacyjną wprowadzaną w danym kraju. szczególnie ciekawy jest ten ostatni punkt. I tak, dla murarza opisano zastosowania cienkowarstwowych zapraw, termoizolacyjnych oraz suchych zapraw, dla cieśli zastosowania oraz konstrukcji nowoczesnych deskowań dźwigarowych i systemów wznoszących używanych w budowie obiektów wysokościowych (drapacze chmur, pylony mostów), dla tynkarza tynkowanie ciężkim tynkiem barytowym oraz bezpieczną instalację systemów okładzin przeciwpromiennych w pracowniach rentgenowskich, dla montera sieci elektrycznej bezpieczną instalację systemów fotowoltaicznych, dla montera urządzeń sanitarnych instalację i obsługę słonecznych systemów cieplnych oraz wiedzę na temat innowacyjnych rozwiązań związanych z klimatyzowaniem budynków (chłodzenie słoneczne), dla betoniarza zbrojenie betonu włóknami, dla dekarza również bezpieczną instalację systemów fotowoltaicznych, dla montera wentylacji i klimatyzacji geotermiczne systemy ogrzewania i chłodzenia. Istotnym załącznikiem do każdego przewodnika są materiały multimedialne kładący na praktyczny aspekt szkolenia. Moduł dla trenera zawiera wskazówki dotyczące metodologii jaka może zostać użyta w trakcie szkoleń oraz materiały potrzebne do prowadzenia zajęć. Podręczniki zostały wydane w sześciu językach.
Grupa docelową projektu PROCONSTR są absolwenci , uczniowie budowlanych szkół zawodowych i techników oraz aktywni zawodowo pracownicy, którzy dzięki szkoleniom podniosą kwalifikacje i uzyskają certyfikat umiejętności zawodowych. Twórcom projektu zależy, aby końcowy produkt miał długookresowe działanie i był szeroko wykorzystywany w kształceniu zawodowym na całym obszarze UE.
- Żeby podnieść jakość kształcenia, bo sami byśmy tego nie zrobili, podpisaliśmy umowę z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, również z Politechniką Warszawską - mówiła na spotkaniu poświęconym PROCONSTR Mieczysława Nowotniak, zastępca dyrektora Biura Edukacji w Urzędzie m.st. Warszawy. - Miasto chce rozwijać szkolnictwo zawodowe, chcemy zwiększyć liczbę miejsc w szkołach i liczbę chętnych. W ramach promowania zawodów budowlanych dotarliśmy do każdej trzeciej klasy gimnazjalnej. Efekt jest widoczny, bo wzrosła o 38% liczba uczniów, którzy chcą się uczyć w technikach i szkołach zawodowych. Miasto nie szczędziło środków na wyposażanie pracowni zawodowych w tych placówkach - zostało na to wydane 5 mln zł. Pozyskujemy tez nauczycieli - specjalistów, wykwalifikowanych inżynierów, którzy znają nowoczesne techniki i technologie. Dobrze został też przyjęty projekt “Zawody budowlane na rynku pracy”, realizowany wspólnie z PZPB, w ramach którego uczniowie odwiedzają place budów najlepszych firm wykonawczych i producentów materiałów budowlanych. Edukacja bowiem musi przebiegać równoległym torem do potrzeb potencjalnego pracodawcy.
Przedstawicielka Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiedziała, że działania resortu zmierzają w kierunku poprawy jakości kształcenia i lepszego dostosowania absolwentów do rynku pracy.
- Absolwent musi też jednak wiedzieć, że przez całe swoje życie zawodowe powinien swoją wiedze uzupełniać lub w razie potrzeby przekwalifikować się. Od 2004 roku zostały wprowadzone zewnętrzne egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe, dodatkowo można uzyskać certyfikat Europass. Egzaminy zenętrzne są otwarte również na osoby dorosłe, które zdobyły wiedzę w systemie nieformalnym. Szkołom daliśmy możliwość zatrudniania specjalistów bez ścieżki stażu zawodowego. Trwają prace nad uporządkowaniem listy zawodów - mamy ich w Polsce zarejestrowanych 213, w tym 15 budowlanych - wyjaśniała Jadwiga Porada, naczelnik w Departamencie Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Taki program nie miałby sensu, gdyby nie został skonsumowany przez tych, którzy go potrzebują...
- Chciałbym podziękować za trud i dzieło - o projekcie mówił Paweł Miodek, prezes DOKA Polska Sp. z o.o. - We wspólny dom Europę udało się wmontować jeszcze jedną cegłę. Bez tego typu przedsięwzięć nasza praca byłaby mniej owocna - teraz jest szansa na lepiej, szybciej, sprawniej i taniej. Czekamy na następne moduły, bo to znakomity sposób również na wiedzę kadry inżynierskiej, żeby w całej Europie była ona tak samo wykształcona i scertyfikowana. Nie ma nic gorszego, jak pracownik budowlany, który twierdzi, że umie zrobić wszystko. Rozumiem, że ta ścieżka dopiero sie zaczyna, życzę wszystkim żeby zakończyła się sukcesem.
- Założenia programu zostały wykonane. Stworzona baza dydaktyczna będzie mobilizowała młodzież do nauki na poziomie europejskim - podsumował Edward Szwarc, wiceprezes Poslkiego Związku Pracodawcow Budownictwa, przewodniczący rady nadzorczej NSTALEXPORTU SA. - Pomiędzy teorią i praktyką musi być równowaga. Takie projekty powinny być prowadzone w sposób ciągły, bo to co dzisiaj jest innowacyjne jutro będzie codziennością. Program PROCONSTR to duży krok w kierunku unifikacji uprawnień budowlanych w obrębie Europy.